Polska potęgą produkcyjną i eksportową zniczy i świec w Europie
Polska pozostaje największym producentem świec i zniczy w Europie, ich eksport w ub. roku wyniósł ok. 700 mln euro - przekazał PAP przedstawiciel branży Łukasz Kuchta. - Producenci z Polski są cenieni za jakość, terminowość i elastyczność, które od lat budują ich pozycję wśród najważniejszych dostawców świec i zniczy w Europie - dodał.
Dominująca pozycja Polski na rynku zniczy i świec w Europie
Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Producentów Zniczy i Świec Łukasz Kuchta w rozmowie z PAP zauważył, że produkcja zniczy w Polsce odbywa się w bardzo zróżnicowanych firmach – od lokalnych wytwórni po nowoczesne zakłady przemysłowe. Podkreślił, że w polskiej branży 90 proc. rynku stanowią rodzinne przedsiębiorstwa.
- To, co wyróżnia polską branżę, to ciągłość tradycji i różnorodność, które pozwalają elastycznie reagować na potrzeby rynku. Większość producentów to firmy rodzinne, budujące swoją pozycję przez lata pracy, doświadczenia i zaangażowania
- podkreślił.
Zgodnie z przywołanymi przez niego danymi wartość eksportu zniczy i świec wyniosła w ub. roku ok. 700 mln euro. - To rynek o dużej skali. Polska pozostaje największym producentem świec i zniczy w Europie oraz znaczącym graczem na świecie - dodał.
Poinformował, że eksport świec i zniczy z Polski utrzymuje się na „stabilnym, wysokim poziomie”. Polskie produkty trafiają do większości krajów Unii Europejskiej – szczególnie do Niemiec, Francji, Włoch i krajów skandynawskich – a także na inne rynki, takie jak Czechy, Słowacja, Litwa, Łotwa.
Zwrócił uwagę, że w ostatnim czasie polscy konsumenci zaczęli kupować droższe i lepiej wykonane znicze. - Polacy coraz częściej kupują mniej, ale lepiej; zwracają uwagę na jakość i estetykę znicza - dodał. Zaznaczył, że w Polsce dominują szklane znicze, często wytworzone z recyklingu, a znicze plastikowe stopniowo tracą na popularności, zarówno ze względu na przepisy dotyczące odpadów, jak i rosnącą świadomość ekologiczną konsumentów.
- Poza listopadowym szczytem sprzedaży coraz większe znaczenie mają również wkłady do zniczy oraz znicze przeznaczone na szczególne okazje – takie jak Boże Narodzenie, Wielkanoc, Dzień Babci, Dziadka, Mamy czy Taty
- dodał.
Kuchta zauważył też, że w Polsce pojawiają się nowe produkty - LED-owe pochodzenia azjatyckiego, które część rynku traktuje jako „nowoczesne znicze”. Ocenił, że polskim producentom ciężko konkurować z Chinami. - Wielu producentów ściąga je właśnie bezpośrednio z Chin, czyli bardziej stają się dystrybutorami niż producentami. Udział tego typu produktów w polskim rynku zniczy to ok. 13-14 proc., a ta skala może być nawet większa - podkreślił.
Źródło: Republika, PAP
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X
Najnowsze
Na Powązkach Wojskowych spoczywa symboliczna matka Nieznanego Żołnierza
TVP Info wyemitowała program ze Smarzowskim plującym katolikom w twarz. Na to wszyscy się składamy!
Działka pod CPK i pomidorowa afera PiS. Jakie będą konsekwencje?