"Los setek tysięcy miejsc pracy w transporcie drogowym oraz w innych zależnych lub powiązanych z transportem branżach jest zagrożony. Drastyczny wzrost kosztów, osłabienie wymiany towarowej w Unii Europejskiej, nieuczciwe praktyki rynkowe oraz forsowane rozwiązania związane z polityką klimatyczną Unii Europejskiej spowodowały załamanie rynku przewozów drogowych" - ostrzegają przewoźnicy w piśmie skierowanym do premiera, marszałka sejmu i senatu.
"Sytuacja jest dramatyczna. Doświadczeni przewoźnicy, którzy przetrwali wiele poprzednich załamań koniunktury, dzisiaj z płaczem zamykają prowadzone od ponad 30 lat firmy", powiedział prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce (ZMPD) Jan Buczek, cytowany w komunikacie serwisu tlp.org.pl (podajemy za portalem Next.gazeta.pl)
Na dramatyzm sytuacji zwraca także uwagę prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) Maciej Wroński, według którego nawet duże i liczące się na rynku przewozowym firmy są zagrożone upadłością. "Z dużym zaskoczeniem przyjmuję kolejne liczne informacje, że wnioski o upadłość składają przedsiębiorcy, którzy ze względu na sytuację finansową, profesjonalizm działania i skalę prowadzonej działalności byli wzorem nie tylko polskich, lecz także i dla zagranicznych konkurentów", czytamy na portalu Next.gazeta.pl
Polscy przewoźnicy apelują do rządu o pomoc. "Przez ponad 30 lat odprowadzamy miliardy złotych do budżetu państwa oraz na rzecz innych publicznych funduszy. W odróżnieniu od innych sektorów, nigdy nie dostaliśmy jakiejkolwiek finansowej pomocy. Ale nadszedł czas, kiedy taka pomoc jest niezbędna", podkreśla Jan Buczek.
ZMPD i TLP alarmują, że "polski transport drogowy upada". Przewoźnicy wyjaśniają, że, że opłaty za korzystanie z unijnych dróg wzrastają o 80 proc. Aż 60 proc. przedsiębiorców sygnalizuje redukcję floty i zatrudnienia w najbliższych miesiącach, a 13 proc. przewoźników nie płaci swoich zobowiązań. Wskazują również, że aż milion osób z branży transportowej, spedycyjnej i logistycznej jest narażonych na utratę pracy.
W piśmie skierowanym w tym miesiącu do premiera Donalda Tuska, marszałków Szymona Hołowni i Małgorzaty Kidawy-Błońskiej przewoźnicy zaapelowali o "podjęcie pilnych działań w celu wsparcia kurczącego się sektora transportu drogowego". "Przewoźnicy wskazują, że w pierwszej połowie 2023 r. liczba upadłości w sektorze transportu drogowego wzrosła o 100 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. ", podaje Next.gazeta.pl