Po czterech, a nawet po 20. latach pociągi wracają na trasy
„Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy uruchomione zostaną połączenia na trasie Olsztyn - Braniewo, a po ponad 20 latach przerwy pasażerowie będą mogli też dojechać pociągiem do Chorzel” - poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe.
Połączenia między Olsztynem a Braniewem i Chorzelami znajdą się w nowym rozkładzie kolejowym, który zacznie obowiązywać od niedzieli 10 grudnia. Na trasę z Olsztyna do Braniewa pociągi wracają po prawie czteroletniej przerwie. Stało się to możliwe dzięki wykonaniu prac modernizacyjnych i remontowych na linii kolejowej nr 221. Po ponad 20 latach - po wykonaniu prac na linii nr 35 - wracają pociągi na trasę Chorzele – Wielbark – Szczytno.
Jak mówił podczas konferencji prasowej w Olsztynie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, realizacja prac na linii nr 35 pozwoliła na przywrócenie połączeń kolejowych między woj. warmińsko-mazurskim a mazowieckim. „To także alternatywne połączenie do Ełku, co będzie mieć istotne znaczenie w czasie planowanych robót na międzynarodowej linii E-75 Rail Baltica" - zaznaczył.
Na linii nr 221, na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto podróżni będą mieli do dyspozycji przebudowane, wyższe perony na stacjach Olsztyn Gutkowo i Dobre Miasto oraz na przystankach Bukwałd, Cerkiewnik i Swobodna. Wymieniono 27 km toru, przebudowano lub wyremontowano 40 obiektów inżynieryjnych, w tym sześć wiaduktów kolejowych i most. Na odcinku Dobre Miasto – Orneta – Pieniężno wymieniono tor na długości 40 km oraz wyremontowano 79 obiektów inżynieryjnych. Powstał nowy przystanek Nowy Dwór koło Ornety. Przebudowano perony w Bzowcu, Rogiedlach, Lubominie i Henrykowie. W grudniu zakończono prace przy wymianie toru na odcinku Pieniężno – Braniewo. Po pozyskaniu wymaganych pozwoleń pociągi pasażerskie pokonają trasę z prędkością do 100 km/h na odcinku Olsztyn – Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto oraz do 70 km/h na odcinku Dobre Miasto – Braniewo.
Na linii nr 35 podróżni wsiądą do pociągów z wyremontowanych peronów w Wielbarku i Jesionowcu. Wyższy komfort i bezpieczeństwo podróży pociągiem zapewniła regulacja toru na długości 21 km, wymiana podkładów oraz remont pięciu mostów i przepustów. Wymieniono nawierzchnię na 17 przejazdach kolejowo-drogowych. Zakończenie całości prac planowane jest w styczniu 2024 r. Pociągi pojadą z prędkością do 60 km/h, a po uzyskaniu wymaganych pozwoleń do 80 km/h.
Jak poinformowała Anna Nowak z Warmińsko-Mazurskiego Zakładu Polregio, z Olsztyna do Braniewa będzie kursowało pięć par pociągów dziennie, a do Chorzel przewoźnik uruchomi cztery pary pociągów. „Niektórymi pociągami zaplanowanymi na nowe połączenia będzie można dojechać bez przesiadki z Braniewa bezpośrednio do Chorzel. Ze stacji w Chorzelach podróżni będą mogli kontynuować podróż pociągami Kolei Mazowieckich w kierunku Ostrołęki" - dodała.
Regionalny przewoźnik zapowiedział również, że komunikacja zastępcza, którą realizowane były połączenia pomiędzy Ełkiem a Sterławkami Wielkimi, od 10 grudnia zostanie wydłużona do Korsz. Związane jest to z kolejnym etapem prac modernizacyjnych na linii 38. „W związku ze zmianami prosimy pasażerów o dokładne zapoznanie się z godzinami odjazdów i przyjazdów pociągów przed planowaną podróżą" - przekazało Polregio.
PKP Intercity poinformowały, że w nowym rozkładzie jazdy liczba połączeń do i z Olsztyna nie ulegnie zmianie. Nadal kursować będzie 18 par pociągów całorocznych. Mieszkańcy woj. warmińsko-mazurskiego będą mieli do dyspozycji osiem par połączeń do Warszawy, dwie - do Białegostoku, sześć - do Trójmiasta, pięć - do Szczecina, cztery - do Poznania, dwa - do Wrocławia.