Pilny apel KRRiT
"Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, jako konstytucyjny organ kontroli prawa w obszarze wolności słowa i prawa do informacji powinna, podobnie jak inne organy regulacyjne ds. medialnych z państw członkowskich UE, odgrywać aktywną rolę w nadzorze nad wdrażaniem DSA" - pisze Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w oświadczeniu skierowanym do
Oto pełne oświadczenie KRRiT w sprawie potrzeby pilnego wdrożenia Aktu o usługach cyfrowych (DSA) oraz uwzględnienia aktywnej roli KRRiT w nadzorze nad jego stosowaniem w Polsce.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji od dłuższego czasu z poważnym zaniepokojeniem odnotowuje brak wdrożenia do polskiego porządku prawnego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 - Aktu o usługach cyfrowych (dalej określanego jako „DSA”).
W sprawie tej po raz kolejny głos zabrała Komisja Europejska: 16 grudnia 2024 r. skierowała do państwa polskiego tzw. uzasadnioną opinię będącą formalnym wnioskiem o zapewnienie zgodności z prawem UE poprzez wdrożenie DSA w terminie 2 miesięcy. We wniosku tym KE zwraca uwagę na konieczność nominowania krajowego koordynatora ds. usług cyfrowych, przyznanie mu niezbędnych kompetencji oraz wdrożenie przepisów dotyczących kar za naruszenia wymagań due dilligence określonych w DSA. Jest to już drugi etap procedury naruszeniowej, po tym jak 24 kwietnia br. KE przesłała wniosek o usunięcie uchybień. Kolejnym krokiem może by skierowanie sprawy przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Obecnie jedynie Polska i Belgia nie notyfikowały krajowego koordynatora ds. usług cyfrowych, z tym że w Belgii wybór koordynatora, organów właściwych i podział kompetencji pomiędzy organy właściwe dla poszczególnych wspólnot regionalnych został już uzgodniony i ogłoszony.
Ponieważ przepisy rozporządzenia DSA krajach członkowskich UE powinny być w pełni stosowane od dnia 17 lutego 2024 r., Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji od dłuższego czasu zwraca uwagę na konieczność przyspieszenia prac dotyczących wdrożenia DSA w Polsce, a szczegółowe uwagi, w tym w szczególności dotyczące postulowanej przez KRRiT roli w stosowaniu DSA w Polsce, przedstawiała m.in. w szeregu pism do Ministra Cyfryzacji jak też w stanowisku KRRiT z 15 lutego 2024 r.,
- czytamy.
I dalej:
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, jako konstytucyjny organ kontroli prawa w obszarze wolności słowa i prawa do informacji powinna, podobnie jak inne organy regulacyjne ds. medialnych z państw członkowskich UE, odgrywać aktywną rolę w nadzorze nad wdrażaniem DSA.
Uwzględniając postępujące zmiany w zakresie platform korzystania przez obywateli z wolności słowa, realizowania prawa do informacji oraz swobody kształtowania opinii, organy regulacyjne ds. usług medialnych w państwach UE w ostatnich latach redefiniują swoją rolę, a krajowi ustawodawcy powierzają im nowe zadania związane z ochroną tych praw podstawowych w nowym otoczeniu technologicznym. Stało się tak m.in. w przypadku organów regulacyjnych w Irlandii, Austrii, Francji, Włoszech, Słowacji, Węgrzech i w Niemczech.
Obecnie, większość członków Europejskiej Grupy ds. Audiowizualnych Usług Medialnych (ERGA), do której należy też KRRiT, pełni albo funkcję Koordynatora Usług Cyfrowych (11), albo organu właściwego w rozumieniu DSA (6), a 4 innych członków ERGA jest zaangażowanych w proces nadzoru nad stosowaniem DSA w inny sposób. Medialne organy regulacyjne są też członkami unijnej Grupy Wysokiego Szczebla ds. Aktu o rynkach cyfrowych.
Nie budzi też wątpliwości znaczenie zaangażowania organów regulacyjnych do spraw usług medialnych w stosowanie dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych, czy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1083 w sprawie ustanowienia wspólnych ram dla usług medialnych na rynku wewnętrznym i zmiany dyrektywy 2010/13/UE (europejski akt o wolności mediów), czy wreszcie w zapowiadany przez Komisję Europejska na 2025 r. przegląd ww. dyrektywy, który zapewnić ma spójne i dostosowane do aktualnych warunków rynkowych stosowanie zasad regulacji treści w różnych usługach cyfrowych.
Pełnienie przez KRRiT roli organu właściwego w odniesieniu do dostawców usług platform internetowych stanowiłoby zatem naturalne poszerzenie obecnego zakresu jej obowiązków ustawowych i gwarantowałoby oddziaływanie jednego regulatora o spójnym podejściu do tych samych lub zbliżonych zjawisk.
W powyższym kontekście należy także odnotować uwagi Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zgłaszane w trakcie prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz niektórych innych ustaw (UC21), w których wskazano, że z uwagi na kompetencje Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w zakresie prowadzenia działalności przez dostawców platform udostępniania wideo należy rozważyć włączenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w strukturę właściwych organów w rozumieniu DSA.
Konkludując, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stanowczo podkreśla, iż w trybie pilnym należy zadbać o możliwość skutecznego stosowania DSA w Polsce w trosce o ochronę użytkowników indywidualnych i biznesowych, a KRRiT powinna zostać wyznaczona jako organ właściwy w zakresie nadzoru nad realizacją standardów DSA przez platformy internetowe służące wymianie treści.
Źródło: KRRiT; Republika
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.