Przed czterema dniami, na YouTube, ukazała się film, który jest trzecia częścią serii „Legendy Polskie”, do dzisiaj uzyskał ponad milion wyświetleń.
„Legendy Polskie” to seria krótkometrażowych filmów tworzonych przez Tomasza Bagińskiego i studio Platige Image, pod patronatem serwisu Allegro.
W kwestii przypomnienia who is who – Tomasz Bagiński to polski rysownik i animator, nominowany w 2002 r. do Oscara w kategorii animowanych filmów krótkometrażowych, za kultową już dzisiaj produkcję „Katedra”.
Platige Image to polska spółka zajmująca się tworzeniem grafiki komputerowej, animacji 3D, cyfrowych efektów specjalnych dla świata reklamy, filmu, sztuki, edukacji i rozrywki. Firma ma wielkie zasługi dla krzewienia polskiego dziedzictwa narodowego – odpowiada między innymi za film „Animowana historia Polski”, który był prezentowany podczas targów Expo 2010 w Szanghaju, stworzyła pierwsza na świecie, stereoskopowa interpretacja obrazu – „Bitwę pod Grunwaldem” Jana Matejki. Jej dziełem jest także słynny film zrealizowany dla Muzeum Powstania Warszawskiego – Miasto Ruin. Platige Image to również sukces komercyjny – posiada swoje oddziały w Nowym Jorku, pracuje przy największych grach komputerowych, współpracuje z największymi firmami z całego świata.
"Pomysł był prosty – przedstawmy polskie legendy w nowoczesnej scenografii"
Bagiński i Platige Image to najlepsi z najlepszych. Polska duma narodowa, nie wiedzieć czemu tak rzadko stawiana na piedestał. Przykład tego, że Polak potrafi.
„Legendy Polskie” to seria filmów zrealizowanych za fundusze firmy Allegro.pl.
Pomysł był prosty – przedstawmy polskie legendy w nowoczesnej scenografii. Rok temu ukazały się dwa pierwsze filmy – „Smok”, gdzie terroryzujący gród Kraka potwór to wielki osiłek poruszający się przy pomocy statku kosmicznego, szewczyk to młody, zdolny informatyk a baranek to seksowna nastolatka.
Czego w tym filmie nie ma? Mamy wybuchający Kościół Mariacki (niczym Biały Dom w kultowym filmie „Dzień Niepodległości”), mamy specyficzne, polskie poczucie humoru, mamy nawiązanie do symboli miasta, mamy wreszcie efekty specjalne, których nie powstydziłyby się kasowe, amerykańskie produkcje. Mamy przełom, na który Polska czekała od lat. Smok osiągnął olbrzymi sukces, do dzisiaj film obejrzało ponad 2 700 000 użytkowników. Allegro poszło za ciosem i wkrótce wyprodukowało kolejny film – Twardowsky, w rolę którego wcielił się Robert Więckiewicz. Akcja tym razem dzieje się na odległej stacji kosmicznej. Film powtórzył sukces poprzednika.
"O polskiej historii można opowiadać w sposób nowoczesny, przede wszystkim w najwyższej jakości wykonania"
Po niemal roku kapitalna seria powraca, tym razem w kolejnym odcinku poświęconemu Twardowskiemu. Po niecałych 4 dniach od premiery, film obejrzało ponad milion użytkowników. To olbrzymie liczby, szczególnie, że dzieło skierowano w głównej mierze do polskiego widza. Twórcy zapowiadają kolejne odcinki, o wiele mówiących tytułach – „Operacja Bazyliszek” i „Jaga”. Pozostaje zacierać ręce z niecierpliwości.
Styl, w jakim sukces osiągnęła seria „Legendy polskie”, powinien dać wiele do myślenia władzom Mediów Narodowych. O polskiej historii można opowiadać w sposób nowoczesny, przystępny dla widza, z poczuciem humoru i przede wszystkim w najwyższej jakości wykonania. Bo czasem dobre intencje nie wystarczą, gdy wykonanie jest po prostu złe, co w moim mniemaniu pokazała „Historia Roja”. Do tego nie można zapominać o tym, że mamy wielki potencjał jakim jest m.in. polska twórczość z gatunku fantastyki, powieści Jacków – Komudy, Piekary, Dukaja same proszą się o ekranizacje.
Allegro, Tomasz Bagiński, Platige Image przecierają szlaki. Czy ktoś podąży ich drogą?
Mateusz Kosiński
UWAGA, NIE DLA DZIECI
UWAGA, NIE DLA DZIECI
CZYTAJ TAKŻE:
Tomasz Bagiński SPECJALNIE DLA NAS: Gdziekolwiek jestem, podkreślam, że jestem Polakiem!