Prezes PKP Intercity Marcin Celejewski poinformował, że do połowy listopada powinno być odebranych 17 sztuk pociągu Pendolino. Jak dodał, do tej pory odebrano 5 pociągów tego typu, które są obecnie testowane.
- PKP Intercity odebrało fizycznie 5 sztuk Pendolino i te pociągi zaczynamy wykorzystywać w jeździe eksploatacyjnej po wszystkich stacjach docelowych. Dalszy plan przewiduje odebranie w tym tygodniu kolejnych 2 pociągów, czyli to jest już siedem sztuk. Kolejne cztery albo pięć będzie przetestowanych do końca przyszłego tygodnia - podkreślił Celejewski. Jak dodał, zgodnie z harmonogram w połowie listopada PKP Intercity powinno mieć przetestowanych i gotowych do jazdy z pasażerami 17 pociągów Pendolino.
Przypomniał, że pierwotny termin przewidziany kontraktem zakładał odbiór pierwszego pociągu 6 maja br. - Niestety pierwszy pociąg odebraliśmy trzy tygodnie temu, więc z zakładanych pięciu miesięcy na testowanie zostało nam trzy tygodnie. Nie mniej jednak PKP Intercity będzie się starało wypełnić wszystkie procedury i przyspieszyć te testy tak, żeby zbadać wszystkie możliwe usterki zanim wdrożymy je do eksploatacji. Dla nas priorytetem jest, żeby te pociągi były bezpieczne - zaznaczył Celejewski.
Według zapowiedzi pociągi Pendolino mają wyjechać na trasy 14 grudnia br. Będą kursować pomiędzy Warszawą a Trójmiastem, Krakowem, Katowicami oraz Wrocławiem.
Celejowski pytany, czy PKP Intercity zdąży przeprowadzić wszystkie testy do tego czasu odparł: "Jeśli to się nie zadzieje, będziemy podejmować kroki".
Zaznaczył, że testy mają również odpowiedzieć na pytanie jak Pendolino radzi sobie z niskim temperaturami. - Nie jesteśmy w stanie odpowiedź na pytanie jak się zachowa pociąg w niskich temperatura takich jak minus 10 czy minus 20 stopni Celsjusza. Ale po to są te testy, żeby jak najwięcej potencjalnych usterek wyłapać przed wprowadzeniem ich do eksploatacji - powiedział Celejewski.
PKP Intercity poinformowało także, że zawarło porozumienie z Alstomem rozwiązujące kwestie sporne, związane z opóźnieniem przekazania pierwszych składów z homologacją.
Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r.; w maju 2014 r. minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów.
Porozumienie umożliwia przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Zakłada także, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie zostaną potrącone z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu.
Obecnie wartość kary wynosi 37 mln euro. Do tej pory za pociągi Pendolino PKP Intercity zapłaciło 310 mln euro.
Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.