Od początku marca bagaż podręczny na polskich lotniskach przechodzi bardziej szczegółową kontrolę - pokazać trzeba wszystkie przewożone urządzenia elektroniczne i elektryczne. Od września będą też poszukiwane ślady materiałów wybuchowych na ubraniach pasażerów.
Z początkiem marca zmieniły się przepisy Unii Europejskiej dotyczące kontroli bezpieczeństwa bagażu podręcznego na lotniskach. Ma to związek z podjęciem dodatkowych zabezpieczeń w związku z zagrożeniami terrorystycznymi.
– Zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej pasażerowie muszą w trakcie kontroli muszą wyjmować z bagażu podręcznego wszystkie urządzenia elektroniczne jak np. laptopy, tablety, aparaty fotograficzne, suszarki, jak również wszystkie baterie, ładowarki. Do tej pory było wymagane pokazywanie tylko części tych urządzeń – wyjaśnił rzecznik Lotniska Chopina Przemysław Przybylski.
Dodał, że w ciągu tygodnia obowiązywania nowych przepisów, kontrola pasażerów czasami trwa nieco dłużej, jednak na warszawskim lotnisku nie zauważono większych trudności z tego powodu.
– Dodatkowo KE nakazała zarządzającym lotniskami przeprowadzanie szczegółowych kontroli bagaży na obecność materiałów wybuchowych. Bagaże mogą być kontrolowane przy pomocy specjalistycznych urządzeń lub manualnie, jak to się odbywa na naszym lotnisku. Dotyczy to losowo wybranych bagaży, wówczas to osoby kontrolujące proszą podróżnych o pokazanie dokładnej zawartości takiego bagażu – powiedział rzecznik.
Poinformował, że od września w życie ma wejść druga część unijnych przepisów. Zgodnie z nimi w trakcie kontroli nie tylko bagaż podręczny, ale też wybrani podróżni będą poddawani kontroli, czy na ich ubraniach nie znajdują się ślady materiałów wybuchowych.
– Na naszym lotnisku będzie się to odbywać za pomocą odpowiedniego sprzętu, przypominającego mały odkurzacz. Ssawka tego odkurzacza będzie jeździć po ubraniu, głównie okolicach kieszeni, guzików, sprawdzając obecność cząsteczek materiałów wybuchowych – powiedział.
Dzięki nowym regulacjom KE ma być łatwiejsze wykrywanie urządzeń wybuchowych, które terroryści mogą ukrywać w bagażu podręcznym.
Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, general aviation oraz cargo. W ubiegłym roku lotnisko obsłużyło blisko 10,6 mln pasażerów.