Nowy polski port na Bałtyku. Za kilka dni rusza budowa w Świnoujściu
- Za parę dni rozpoczynamy budowę portu offshorowego, a więc morską energetykę wiatrową, która jest tak istotna dla bezpieczeństwa energetycznego. W Świnoujściu powstanie port offshorowy. Będzie on pełnił bardzo ważną rolę, stamtąd rozpocznie się ekspansja w ramach energetyki wiatrowej - powiedział Gróbarczyk podczas rozmowy w TVP1. Wiceminister podkreślił, że "nowy port stwarza alternatywę, której dotąd nie było".
Gróbarczyk zaznaczył, że gdyby port nie powstał, Polska byłaby zmuszona korzystać z infrastruktury zagranicznej, takiej jak duńska czy niemiecka.
Wiceminister infrastruktury podkreślił, że inwestycje w infrastrukturę portową zwiększają konkurencyjność Polski, co ma miejsce kosztem Niemiec. Jako dowód na to, Gróbarczyk wskazał na fakt, że przeładunki w polskich portach rosną, podczas gdy w niemieckich spadają.
Gróbarczyk zwrócił również uwagę na to, jak ważny jest rozwój polskich portów dla budżetu państwa. - Z samych podatków i ceł - to, co jest przeładowywane w portach, przynosi blisko 30 mld zł rocznie. To cały czas wzrasta, więc myślę, że jest o co walczyć w kontekście podnoszenia standardu życia w Polsce - podkreślił wiceminister.
We wrześniu Grupa Orlen poinformowała, że wyłoniła wykonawcę lądowej części terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu. Zapowiedziano, że prace budowalne rozpoczną się w październiku, a zakończą na przełomie 2024 i 2025 roku. Docelowo terminal umożliwi instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie i będzie w stanie obsłużyć projekt Baltic Power oraz inne planowane inwestycje wiatrowe.
Dodatkowo Orlen przekazał, że lądowa część terminala instalacyjnego, za którą odpowiada spółka Orlen Neptun, powstanie w porcie w Świnoujściu, na terenie o powierzchni blisko 20 ha. Spółka wyjaśniła, że terminal będzie służył do przeładunku i składowania kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole.
Spółka poinformowała również, że terminal będzie w stanie przyjmować też nadbudówki morskich stacji transformatorowych, ważące nawet 24000 t. W ramach projektu powstanie również infrastruktura komunikacyjna oraz nowe zabudowania warsztatowe i administracyjno-biurowe.
Inwestycja w Świnoujściu będzie dogodnie skomunikowana z transportem kolejowym, promowym, lotniczym i drogowym.