Przejdź do treści
Nowy polski port na Bałtyku. Za kilka dni rusza budowa w Świnoujściu
Canva.com

- Za parę dni rozpoczynamy budowę portu offshorowego, a więc morską energetykę wiatrową, która jest tak istotna dla bezpieczeństwa energetycznego. W Świnoujściu powstanie port offshorowy. Będzie on pełnił bardzo ważną rolę, stamtąd rozpocznie się ekspansja w ramach energetyki wiatrowej - powiedział Gróbarczyk podczas rozmowy w TVP1. Wiceminister podkreślił, że "nowy port stwarza alternatywę, której dotąd nie było".

Gróbarczyk zaznaczył, że gdyby port nie powstał, Polska byłaby zmuszona korzystać z infrastruktury zagranicznej, takiej jak duńska czy niemiecka.

Wiceminister infrastruktury podkreślił, że inwestycje w infrastrukturę portową zwiększają konkurencyjność Polski, co ma miejsce kosztem Niemiec. Jako dowód na to, Gróbarczyk wskazał na fakt, że przeładunki w polskich portach rosną, podczas gdy w niemieckich spadają.

Gróbarczyk zwrócił również uwagę na to, jak ważny jest rozwój polskich portów dla budżetu państwa. - Z samych podatków i ceł - to, co jest przeładowywane w portach, przynosi blisko 30 mld zł rocznie. To cały czas wzrasta, więc myślę, że jest o co walczyć w kontekście podnoszenia standardu życia w Polsce - podkreślił wiceminister.

We wrześniu Grupa Orlen poinformowała, że wyłoniła wykonawcę lądowej części terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu. Zapowiedziano, że prace budowalne rozpoczną się w październiku, a zakończą na przełomie 2024 i 2025 roku. Docelowo terminal umożliwi instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie i będzie w stanie obsłużyć projekt Baltic Power oraz inne planowane inwestycje wiatrowe.

Dodatkowo Orlen przekazał, że lądowa część terminala instalacyjnego, za którą odpowiada spółka Orlen Neptun, powstanie w porcie w Świnoujściu, na terenie o powierzchni blisko 20 ha. Spółka wyjaśniła, że terminal będzie służył do przeładunku i składowania kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole.

Spółka poinformowała również, że terminal będzie w stanie przyjmować też nadbudówki morskich stacji transformatorowych, ważące nawet 24000 t. W ramach projektu powstanie również infrastruktura komunikacyjna oraz nowe zabudowania warsztatowe i administracyjno-biurowe.

Inwestycja w Świnoujściu będzie dogodnie skomunikowana z transportem kolejowym, promowym, lotniczym i drogowym.

PAP, Twitter

Wiadomości

Wrocław czeka, ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Szokujące słowa ekologa! Niemiecki wywiad werbował do protestów przeciwko budowie zbiorników retencyjnych!

Trump i Duda spotkają się w Amerykańskiej Częstochowie – kluczowe wydarzenie przed wyborami w USA

Dzisiaj informacje TV Republika

Dlaczego luksusowy resort w Jeleniej Górze przerwał wał powodziowy?

Kowalski: Tusk powinien być natychmiast zdymisjonowany

Myślano, że obok wiecu Trumpa są materiały wybuchowe. Policja wkroczyła do akcji

Jak doszło do eksplozji pagerów Hezbollahu?

Express Republiki

Najnowsze

Wrocław czeka, ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Szokujące słowa ekologa! Niemiecki wywiad werbował do protestów przeciwko budowie zbiorników retencyjnych!

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990