Nowe elektryczne autobusy i punkty ładowania na Śląsku. Poprawa jakości życia i korzyści dla gospodarki
Na Śląsku będą jeździły dodatkowe 43 zeroemisyjne autobusy, które będą korzystały z 34 punktów ładowania. Wszystko dzięki wspólnej inicjatywie NFOŚiGW oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego przy wsparciu Ministra Klimatu i Środowiska na Górnym Śląsku
W obecności ministra klimatu i środowiska Michała Kurtyki i wiceministra Ireneusza Zyski, a także marszałka Województwa Śląskiego Jakuba Chełstowskiego oraz wicemarszałka Wojciecha Kałuży podpisano dokumenty dzięki którym Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Tyskie Linie Trolejbusowe Sp. z o.o., Zakład Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Zawierciu oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach Sp. z o.o. otrzymają do 85 proc. wsparcia na zakup elektrycznych autobusów oraz stacji ładowania.
W ramach realizacji ,,Programu dla Śląska" Ministerstwo Klimatu i Środowiska dofinansuje zakup 43 zeroemisyjnych autobusów wraz z 34 punktami ładowania. Przedsięwzięcie o wartości ponad 138 mln zł uzyska wsparcie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego (RPO).
Ograniczenie emisji dwutlenku azotu i poprawa jakości życia
- Program dla Śląska to jeden z kluczowych projektów strategicznych realizowanych w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a jednym z jego szczegółowych celów jest m.in. rozwój i modernizacja infrastruktury transportowej. Podpisane dzisiaj dokumenty potwierdzają realizację naszych zobowiązań, zapisanych w tym programie - informuje pełnomocnik rządu ds. OZE, wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.
- W ten sposób poprawiamy jakość życia w województwie śląskim, jak również ograniczamy emisję tlenków azotu, których przekroczenia stanowią wspólne wyzwanie dla samorządu oraz ministerstwa - zaznacza Michał Kurtyka minister klimatu i środowiska
- Dzięki unijnemu wsparciu z Regionalnego Programu Operacyjnego oraz środków z NFOŚiGW, możemy finansować projekty elektryfikacji transportu miejskiego. Kolejne zakupy nowych autobusów elektrycznych oraz stacji ładowania śląskie miasta chcą również realizować we współpracy z Narodowym Funduszem przez udział w programie Zielony Transport Publiczny - dodaje wicemarszałek Województwa Śląskiego Wojciech Kałuża.
- Poza poprawą komfortu jazdy w komunikacji miejskiej, gdyż w pojazdach elektrycznych praktycznie nie ma hałasu, nie zapominajmy o korzyściach dla gospodarki, zdrowia i środowiska. Wsparcie Narodowego Funduszu przyczyni się do ograniczenia szkodliwych emisji tlenków azotu (_16 ton/rok_) i dwutlenku węgla (2285 ton/rok). Kolejne zamówienia powinny zasilić producentów autobusów elektrycznych w Polsce - podsumowuje prof. Maciej Chorowski prezes NFOŚiGW.
Do czterech śląskich podmiotów trafi w sumie ponad 120 mln zł dofinansowania, w tym po 57 mln zł dotacji z NFOŚiGW i RPO oraz 6,4 mln zł pożyczek (również z NFOŚiGW). Pozostała część kosztów (ok. 17,9 mln zł), to wkład własny beneficjentów.
Polecamy Radio Republika
Wiadomości
Najnowsze
Rząd Tuska chce dobić komunikację autobusową? Matysiak alarmuje
Pierwsza Dama wspiera organizację piłkarskich Mistrzostw Europy Kobiet
Leśkiewicz o ataku Sikorskiego na prezydenta: powinien najpierw poświęcić chwilę na przeczytanie konstytucji