104 szkoły artystyczne zostały już odnowione w ramach projektu termomodernizacji prowadzonego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 26 placówkach trwają prace modernizacyjne, dzięki systemowemu projektowi MKiDN p.t. „Kompleksowa modernizacja energetyczna wybranych państwowych placówek szkolnictwa artystycznego w Polsce” ponad 31 tys. uczniów oraz nauczycieli bezpośrednio będzie korzystać z bardziej ekologicznych i oszczędnych szkolnych budynków.
Prowadzony przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego projekt termomodernizacji oznacza przede wszystkim wzrost bezpieczeństwa uczniów, lepsze warunki nauki i przyjazne otoczenie oraz zmniejszenie emisji CO2 i zużycia energii elektrycznej i cieplnej.
W szkołach prowadzone są prace związane z wymianą okien, grzejników, kanałów i rur wentylacyjnych, budową systemów oświetlenia, instalacją nowych kotłów i pomp ciepła oraz paneli fotowoltaicznych i kolektorów słonecznych.
Z projektu już skorzystało lub skorzysta 139 szkół artystycznych (187 budynków) na terenie 16 województw, w tym 121 szkół muzycznych, 10 szkół plastycznych, 1 szkoła baletowa, 1 zespół szkół artystycznych i 6 burs. 9 placówek oczekuje na rozpoczęcie remontu
Ministerstwo zakłada, że dzięki projektowi termomodernizacji do 2023 r. 83 placówki szkolnictwa artystycznego będą wyposażone w panele fotowoltaiczne, a dwie szkoły artystyczne — w kolektory słoneczne; zużycie energii elektrycznej zmniejszy się o 4 540 MWh na rok; zużycie energii cieplnej spadnie o 148 428 GJ na rok; zmodernizowanych zostanie 59 źródeł ciepła; emisja gazów cieplarnianych spadnie rocznie o około 22 269 Mg równoważnika CO2.
Powyższe inwestycje przekładają się bezpośrednio na poprawę jakości powietrza oraz znaczne oszczędności kosztów utrzymania i eksploatacji budynków.
Ponadto, z uwagi na fakt, że projektem objęto szkoły mieszczące się często w budynkach dawno nieremontowanych (65% obiektów włączonych do projektu stanowią budynki zabytkowe oraz wybudowane przed 1945 r.), dzięki projektowi placówki zyskują również nowe walory estetyczne i użytkowe, co przyczynia się do poprawy warunków, w jakich uczą się dzieci i młodzież.