Niemal połowa Polaków obawia się rachunków i opłat
Dla prawie połowy Polaków największym wyzwaniem tej jesieni są bieżące rachunki i opłaty - wynika raportu Santander Consumer Bank. Na drugim miejscu znajdują się codzienne wydatki, np. na jedzenie czy środki czystości.
W raporcie pt. "Polaków Portfel Własny: Edukacja jutra" Santander Consumer Bank wskazał, że największym wyzwaniem finansowym dla 49 proc. Polaków są bieżące rachunki i opłaty. Na drugim miejscu (30 proc.) znajdują się codzienne wydatki na jedzenie czy środki czystości, a 20 proc. respondentów za wyzwanie finansowe uznało zakup cieplejszych ubrań i obuwia. Istotnymi wydatkami, według respondentów, są również: remont mieszkania czy domu (23 proc.), zakup lub naprawa samochodu (po 17 proc.), a także wydatki związane z edukacją (13 proc.).
Planowane kredyty
Według menadżerki Santander Consumer Banku Magdaleny Mazurek, aby zrealizować związane z okresem jesienno-zimowym wydatki wiele osób decyduje się na finansowanie zewnętrzne. "Z naszego badania wynika, że 31 proc. osób zdecydowałoby się na kredyt na remont mieszkania. Z kolei ponad jedna piąta rozważa kredytowanie na zakup samochodu oraz własnego lokum" - wskazała menadżerka. Dodała, że jedynie 7 proc. planuje skorzystać z pomocy banku ze względu na wydatki edukacyjne.
Według raportu Santander Consumer Bank 38 proc. rodziców regularnie oszczędza na koszty związane z edukacją dzieci, przy czym częściej robią to kobiety niż mężczyźni (46 proc., 30 proc.) W informacji zaznaczono też, że ponad jedna trzecia opiekunów wskazała, że odkłada pieniądze na edukację ale robi to nieregularnie, a 24 proc. w ogóle nie oszczędza na ten cel.
Myślą o edukacji
Wskazano też, że osoby, które decydują się na odkładanie kwot na edukację dzieci, najczęściej wybierają konto oszczędnościowe (52 proc.), ok. 30 proc. deklaruje, że odkłada gotówkę w domu, a 26 proc. korzysta w tym celu z konta osobistego. Lokata natomiast jest wybierana przez 19 proc. opiekunów, przy czym - jak napisano - na ten produkt decyduje się 28 proc. panów, a jedynie 11 proc. pań.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 2-7 sierpnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.
Źródło: PAP