Na tę inwestycję czekano ponad 100 lat! Budowa linii kolejowej Podłęże – Piekiełko
Realizujemy najważniejsze dla tego regionu przedsięwzięcie, na które czekano ponad 100 lat – mówił w piątek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w Marcinkowicach podczas inauguracji budowy połączenia kolejowego łączącego Sądecczyznę i Podhale z Krakowem.
Dzięki inwestycji przejazd koleją z Karkowa do Zakopanego potrwa 1,5 godz., a czas podróży na trasie Kraków-Nowy Sącz wyniesie 50 min.
„Czekaliśmy na tą inwestycję ponad 118 lat, bo już początkiem XX w. przygotowano pierwszą dokumentację techniczną tej linii, a budowa miała rozpocząć się w 1915 r. Wojny światowe przerwały te plany. Później były deklaracje i obietnice i tak zeszło do 2015 r. Decyzja podjęta przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, Ministerstwo Infrastruktury i PKP Polskie Linie Kolejowe mogła być tylko jedna - realizujemy to najważniejsze dla tego regionu przedsięwzięcie, na które tutaj społeczeństwo, mieszkańcy, ale także i ci, którzy korzystają i korzystali z transportu kolejowego, czekali ponad 100 lat. Ta inwestycja zmieni ten region” – mówił minister Adamczyk.
Linia kolejowa Podłęże - Piekiełko to projekt, który obejmuje zarówno budowę zupełnie nowej linii kolejowej z podkrakowskiego Podłęża na południe do Piekiełka k. Limanowej oraz modernizację linii Nowy Sącz – Chabówka, czyli linii 104.
„Właśnie dzisiaj rozpoczęliśmy prace równocześnie od Nowego Sącza w stronę Klęczan i od strony Chabówki w stronę Rabki. Realizacja tej części inwestycji, kosztuje około 700 mln zł, a kolejne umowy dotyczące całej inwestycji będziemy podpisywali sukcesywnie. Na tej linii pociągi będą poruszały się z prędkością 160 km na godzinę. Będzie to linia dwutorowa od Podłęża i dalej, w zależności od warunków geologicznych będzie jednotorowa” – mówił podczas uroczystości Piotr Majerczak członek zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Prace zasadnicze mają zakończyć się w 2028 roku. Inwestycja jest finansowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy, a kolejne odcinki mają być także finansowane m.in. ze środków unijnych.
W pierwszej kolejności, w 2026 roku ma zostać uruchomione połączenia aglomeracyjne pomiędzy Nowym Sączem a Limanową. Na trasie Nowy Sącz - Chabówka będzie kompleksowa modernizacja, m.in. wymienione całe podtorze, nowa nawierzchnia, nowa sieć trakcyjna, powstaną nowe obiekty inżynieryjne w tym most na Dunajcu o długości ponad 120 m. Projekt zakłada także budowę tunelu kolejowego o długości 4 km pomiędzy Klęczanami a Limanową.
Odgałęzienie od linii 104 w kierunku Podłęża i Krakowa powstanie na wysokości Szczyrzyca i będzie polegało na wybudowaniu nowej linii kolejowej, gdzie zakończyły się już prace projektowe. W 2024 r. będą podpisywane umowy na budowę tej trasy. Koszt przebudowy całego odcinka Nowy Sącz – Chabówka i połączenie go z podkrakowskim Podłężem szacowany jest na około 10 mld zł.
Wiadomości
Wielkie koncerny pod lupą. Minister ds. sił lądowych Stanów Zjednoczonych ujawnia kulisy drogich zakupów zbrojeniowych
Wstrząsające słowa Kołakowskiej o jej związku. „Przez lata utrzymywał mnie na smyczy”. Karolak odpowiedział jednym słowem.
Najnowsze
Śliwka o Czarzastym na fotelu Marszałka Sejmu: To jest dla mnie scenariusz niezbyt przyjemny
Józef Piłsudski Pierwszym Marszałkiem Polski. 105 lat od historycznej uroczystości
Wielkie koncerny pod lupą. Minister ds. sił lądowych Stanów Zjednoczonych ujawnia kulisy drogich zakupów zbrojeniowych