Na Święto Niepodległości - podróż pociągiem z klasycznym parowozem
Na spędzenie Święta Niepodległości w prowadzonym przez parowóz pociągu jadącym z Wolsztyna do Poznania zaprasza Parowozownia Wolsztyn. Celem wyjazdu będzie Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu, gdzie stoi unikatowy, zrekonstruowany pociąg pancerny nr 11 „Poznańczyk”.
Sformowany w 1918 roku pociąg miał swój wkład w walce o kształt polskich granic; w Poznaniu podziwiać można m.in. oryginalny wagon szturmowy „Poznańczyka”. Taką samą nazwę nosi pociąg, który rano 11 listopada wyjedzie z Wolsztyna. Przejazd z okazji obchodów Święta Niepodległości został zorganizowany we współpracy z wielkopolskim samorządem.
Jak powiedział dyrektor Parowozowni Wolsztyn Waldemar Ligma na pokładzie pociągu "Poznańczyk" odbywać się będą pogadanki historyczne z rekonstruktorami, a na wybranych stacjach zrealizowane zostaną inscenizacje historyczne. „Chcemy przypomnieć, jaką rolę przed przeszło 100 laty odgrywały pociągi pancerne, jaką rolę odegrał historyczny pociąg +Poznańczyk+ i jak przysłużył się powstaniu wielkopolskiemu. Zainteresowanie przejazdem jest bardzo duże” – powiedział Ligma. Dyrektor dodał, że czynione są starania, by w składzie jadącym do Poznania i z powrotem, poza wagonami osobowymi, była też platforma, na której stanie armata oraz inny wojskowy sprzęt z epoki.
Według planów organizatorów inscenizacje historyczne odbędą się na stacjach Poznań Główny, Poznań Wola oraz, w drodze powrotnej, w Stęszewie. 11 listopada zwiedzanie Muzeum Broni Pancernej będzie nieodpłatne.
Pociąg pancerny nr 11 został sformowany w grudniu 1918 roku w Warszawie. Składał się z osłoniętych betonem i workami z piaskiem wagonów towarowych uzbrojonych w karabiny maszynowe. W trakcie powstania wielkopolskiego brał udział m.in. w zdobyciu Ostrowa Wielkopolskiego i Krotoszyna; w 1920 roku był wykorzystywany podczas wojny polsko-bolszewickiej. Stojący na terenie Muzeum Broni Pancernej pociąg jest złożony wyłącznie z elementów z epoki. W jego skład wchodzą: parowóz TP3-36 z tendrem z 1913 roku, dwie platformy z 1913 roku oraz oryginalny wagon szturmowy z "Poznańczyka" z 1918 roku.
Szef muzeum ppłk Tomasz Ogrodniczuk powiedział, że pociągi pancerne odegrały większą rolę w odzyskaniu przez Polskę niepodległości niż czołgi, tymczasem popadły w zapomnienie. Pamięć o nich ma przywracać także stojący w Poznaniu skład.
Powstanie wielkopolskie wybuchło 27 grudnia 1918 r. w Poznaniu. Do połowy stycznia wyzwolono większą część Wielkopolski. Zdobycze powstańców potwierdził rozejm w Trewirze, podpisany przez Niemcy i państwa ententy 16 lutego 1919 roku. W myśl jego ustaleń front wielkopolski został uznany za front walki państw sprzymierzonych. Ostateczne zwycięstwo przypieczętował podpisany 28 czerwca 1919 r. traktat wersalski. Na jego mocy do Polski powróciła prawie cała Wielkopolska.