Przejdź do treści
Modernizacja terminalu promowego w Świnoujściu została zakończona
Fot. ZMPSiŚ

Zakończyły się prace budowlane w ramach przystosowania infrastruktury terminalu promowego w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) do obsługi transportu intermodalnego. Dzięki inwestycji możliwa będzie obsługa promów o długości do 270 m i przeładunek m.in. kontenerów.

"Nabrzeże, które jest dziś oddawane, stanowi kluczowy element terminala promowego, który obsługuje tzw. ROUTE65, a więc środkowoeuropejski korytarz transportowy. Korytarz ten w ostatnim czasie okazał się dominujący jeśli chodzi o trasę północ-południe, a przede wszystkim połączenie Europy ze Skandynawią" – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Dodał, że trasa ta jest "jedną z najbardziej intratnych" linii w Europie, ponieważ zainteresowanie możliwością uzyskania transportu zgłasza wiele firm. Zaznaczył, że jest to również linia atrakcyjna pod względem turystycznym.

"Rozbudowując tę linię, a przede wszystkim modernizując tę infrastrukturę, tworzymy bodaj najlepsze rozwiązanie pod kątem umocnienia się, jeśli chodzi o Polskę, z połączeniem ze Skandynawią, a z drugiej strony jest to element rozwoju portu Szczecin-Świnoujście" – mówił Gróbarczyk.

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś wskazał, że terminal intermodalny będzie mógł obsługiwać wagony, na których będą przyjeżdżały trailery. "Mamy w tej chwili podpisane dwa listy intencyjne – mówię tu o porcie Wenecja i porcie Triest. Jesteśmy w ciągłych rozmowach, aby w przyszłości można było te klasyczne intermodalne przewozy, które dzisiaj tutaj głównie na północy na Bałtyku są obsługiwane przez porty niemieckie, można było przesunąć na wschód, czyli przede wszystkim do Świnoujścia, bo to jest jedyny w tej chwili w Polsce terminal intermodalny" – powiedział. Jak podał ZMPSŚ, inwestycja dotyczyła północnej części terminalu – stanowisk promowych nr 5 i 6 oraz ich zaplecza. Oba stanowiska połączono w jedno, dzięki czemu powstała linia cumownicza o długości 294 m, umożliwiająca obsługę promów o długości do 270 m. Przeprowadzono także roboty związane z umocnieniem dna.

Rampa przeładunkowa została przebudowana do nowych parametrów technicznych – 35 m szerokości i 180 T nośności. Przebudowano także istniejące i zbudowano nowe tory kolejowe na zapleczu stanowisk promowych nr 4 i 5. Powstała również nowa estakada nad stacją kolejową Świnoujście, która ma skomunikować zaplecze z terenem terminalu.

Koszt inwestycji to 185 mln zł; projekt ma wsparcie z funduszu unijnego instrumentu finansowego CEF Łącząc Europę. W ciągu doby do terminalu promowego w Świnoujściu zawija 12-13 jednostek. W roku 2022 liczba zawinięć wyniosła 3387, a terminal obsłużył blisko 1,1 mln osób, prawie 516 tys. samochodów ciężarowych i naczep oraz blisko 271 tys. samochodów osobowych. Łączny tonaż wyniósł blisko 14,5 tys. ton.

 

PAP

Wiadomości

Zła i dobra wiadomość. Co z Wrocławiem?

Wrocław czeka ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Szokujące słowa ekologa! Niemiecki wywiad werbował do protestów przeciwko budowie zbiorników retencyjnych!

Trump i Duda spotkają się w Amerykańskiej Częstochowie – kluczowe wydarzenie przed wyborami w USA

Dzisiaj informacje TV Republika

Dlaczego luksusowy resort w Jeleniej Górze przerwał wał powodziowy?

Kowalski: Tusk powinien być natychmiast zdymisjonowany

Myślano, że obok wiecu Trumpa są materiały wybuchowe. Policja wkroczyła do akcji

Jak doszło do eksplozji pagerów Hezbollahu?

Najnowsze

Zła i dobra wiadomość. Co z Wrocławiem?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Wrocław czeka ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?