Przychody polskiego sektora mediów i rozrywki zmniejszą się w 2020 r. w porównaniu z poprzednim rokiem o 5,4 proc. czyli 560 mln dolarów. Najbardziej ucierpią kina i prasa. Wynika TO Z raportu PwC „Entertainment & Media Outlook 2020-2024”.
Oznacza to spadek łącznych przychodów z 10,24 mld do 9,68 mld dol. Na skutek pandemii najbardziej spośród badanych ucierpią kina, a ich przychody będą mniejsze aż o 58 proc. Z kolei 30 proc. spadek dotknie rynek reklamy zewnętrznej. Globalnie branża mediów i rozrywki straci w tym roku aż 120 mld dol.
– Branża mediów i rozrywki nie jest wyjątkiem – także tu widzimy duży negatywny wpływ COVID-19. Pandemia oddziałuje nie tylko na wyniki poszczególnych firm, ale także na funkcjonowanie całego rynku. (...) Kolejny rok powinien być okresem wzrostu sektora mediów i rozrywki na świecie o 6,4 proc. To przełoży się na łączne przychody na poziomie 2,15 mld dol. Taki wynik będzie oznaczać nieznaczne przekroczenie poziomu z 2019 roku – powiedział partner PwC, lider sektora TMT, Marcin Sidelnik.
- Sytuacja w poszczególnych sektorach będzie zróżnicowana. Jeżeli chodzi o rynek polski, wartość sektora mediów i rozrywki ma sięgnąć w przyszłym roku 10,32 mld dolarów, wobec 9,68 mld w 2020 i 10,24 mld w 2019 roku - dodał.
– Jeszcze kilka lat temu segment usług OTT w Polsce był jednym z najmniejszych w sektorze mediów i rozrywki. W 2015 roku jego wartość wynosiła 79 mln dol., zaś w 2024 ma sięgnąć 884 mln. To oznacza ponad 11-krotny wzrost na przestrzeni dekady. Siłą serwisów SVOD jest to, co jest słabością pakietów telewizyjnych – możliwość selekcjonowania oglądanych treści, wyboru pory, a nawet oglądanie całych sezonów seriali, bez konieczności oczekiwania na kolejny odcinek. Czas pandemii i znacznego ograniczenia aktywności społeczno-gospodarczej wyjątkowo sprzyja rozwojowi platform streamingowych – zaznaczył partner PwC Paweł Wesołowski.
– Choć trwająca pandemia nie spowodowała zamknięcia punktów, gdzie kolportowana jest prasa, jednak wielu czytelników coraz chętniej spogląda na wydania elektroniczne – stwierdziła dyrektor w zespole usług dla sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki w PwC Małgorzata Górna.