– Od kilku dni widzę zmiany w podejściu do komunikacji. Nie tylko przez rząd, ale i otoczenie prezydenta Andrzeja Dudy. W komunikacji z narodem trzeba być bardziej proaktywnym. Dzisiaj premier Szydło zrobiła to, co powinno być zrobione wcześniej. Dzisiaj przy konsultacjach zaczęła od krótkiego wystąpienia do mediów i powiedziała obywatelom, po co to spotkanie jest – powiedział ekspert ds. wizerunku Zbigniew Lazar.
Według Lazara pierwsze tygodnie działalności rządu i prezydenta Dudy odbywały się na zasadzie „wygraliśmy, bo naród był za nami, więc nie musimy niczego tłumaczyć, bo przecież robimy dobrze”.
– To jest takie przekonanie, że mamy rację i pewnie mamy rację, ale mamy tez wrogów. Komunikacja polega na tym, żeby utrącić argumenty wrogom. Trzeba pamiętać, że nawet najwspanialszy lider będzie miał wrogów. W PR diabeł tkwi w szczegółach – powiedział ekspert.
W ocenie Lazara od kilku dni można zauważyć różnicę w podejściu do komunikacji. Jego zdaniem rząd i prezydent muszą być bardziej aktywni. Ekspert docenił również wystąpienie premier Szydło, która na początku konsultacji dot. podatku od hipermarketów przedstawiła najważniejsze założenia spotkania.
– Zapewniła, że zrobi wszystko, żeby wszystkie decyzje były konsultowane (…) nie każde komentarze opozycji mogą być wzięte pod uwagę. Dyskusja to spotkanie po środku, ale opozycja nie jest przygotowana na konsensus – stwierdził Lazar.
Ekspert powiedział, że komunikacja przy okazji zamieszania dot. Trybunału Konstytucyjnego była trochę kulawa, co pozwoliło opozycji używać wyolbrzymionych określeń. Według niego zabrakło proaktywnej komunikacji.
Lazar ocenił także Tweetup, który odbył się w KPRM. – Ta inicjatywa z komunikacyjnego punktu widzenia jest bardzo dobra. Pokazuje proaktywnosc, otwartość i to, że nie boimy się pytań. Pokazuje ludzką twarz rządu, a to bardzo ważne. Kolejna nowa rzecz to użycie nowych mediów – dodał.