Jak ujawnił w rozmowie z portalem wnp.pl, odpowiedzialny za CPK wiceminister Maciej Lasek, rząd "będzie realizował flagową inwestycję PiS, ale trochę inaczej". Okazuje się, że Lasek przewiduje dalsze, dalej idące od tego co niedawno zaprezentował Tusk, okrojenie inwestycji .
Z programu CPK wypada projekt poolu taborowego, budowa bazy MRO (hangary, w których przeprowadza się serwis samolotów). Mocno uszczuplona została część cargo. Odpowiedzialność za bazę paliw w większości zostanie przekazana innemu podmiotowi. Rząd jest gotowy zrezygnować z prywatnego inwestora na lotnisku, co zdecydowanie obniżało koszty ponoszone przez państwo przy tej inwestycji. "Mamy własną spółkę, która wyspecjalizowana jest w zarządzaniu lotniskami w Polsce, czyli Polskie Porty Lotnicze", tłumaczy Lasek w wywiadzie dla wnp.pl. Lotnisko Chopina nie zostanie szybko zamknięte. Wiele wskazuje na to, że po uruchomieniu CPK zostaną tam firmy zajmujące się obsługą lotniczego cargo kurierskiego.
Powstanie znacznie później niż zakładał to polski rząd Zjednoczonej Prawicy. W dodatku znacznie zostanie okrojony (z zastrzeżeniem "w pierwszej fazie", ale kto w to wierzy?!) i to nie tylko jeżeli chodzi o "szprychy" kolejowe, ale, co także bardzo ważne o ruch Cargo, który dałby ogromne zarobki naszemu państwu, ale stanowił spore zagrożenie gospodarcze dla Niemiec. A o Niemcy trzeba przecież dbać! I dlatego projekt CPK trzeba zaorać.
Prezes stowarzyszenia Tak dla CPK Maciej Wilk nie zostawił na koncepcji Laska suchej nitki. " Brak budowy hangarów - czyli LOT w swojej bazie macierzystej nie będzie w stanie realizować byle A Checku samolotów. No geniusze; "Fazowanie" projektu cargo; Stacja kolejowa CPK do zmiany - czyli najpewniej ograniczenie jej przepustowości + pytanie co do przebiegu CMK Północ przez CPK; Powtórzona BREDNIA, że inwestycje na Lotnisku Chopina będą spłacane z zysków spółek-córek. Tak to nie działa; Zapowiedź pozostawienia na Chopinie wojska i VIPów - czyli Warszawiakom nie wybudujemy nowej dzielnicy i nie rozwiążemy tym samym kryzysu mieszkaniowego w stolicy, bo władza musi mieć blisko lotnisko do swojego ekskluzywnego użytku!? To jest ŚWIADOME PSUCIE PROJEKTU.
Samo opóźnienie CPK min. o 2 lata + koszty rozbudowy Chopina przyniesie WIĘCEJ STRAT gospodarce niż te ~20 mld deklarowanych oszczędności. A w efekcie wybudują lotnisko bez możliwości obsługi technicznej samolotów i ze zbyt małą stacją kolejową
Zwracam też uwagę na ogólny wydźwięk materiału i zaprezentowany w nim mental. "To nie koniec oszczędności" - chełpi się Minister. To klasycznego kanonu "nie da się" i "to trzeba na spokojnie" dołącza jeszcze fetysz DZIADOWANIA żeby "żadna złotówka nie została wydana niepotrzebnie". Niepotrzebnie to podatnicy fundują wynagrodzenia takiej ekipie. Oni żadnego CPK nie zbudują", czytamy we wpisie Wilka na jego profilu społecznościowym.
Pan Minister @LasekMaciej odkrywa karty w rozmowie z @wnppl - nie jest dobrze 🥲
— Maciej Wilk ✈️🌎🇵🇱🇨🇦 (@MacVVilk) July 8, 2024
❌Brak budowy hangarów - czyli LOT w swojej bazie macierzystej nie będzie w stanie realizować byle A Checku samolotów. No geniusze🤦♂️🤦♂️🤦♂️
❌"Fazowanie" projektu cargo
❌Stacja kolejowa CPK do zmiany… pic.twitter.com/XfUoMhdNH7