O oszustwach metodą „na wnuczka” czy „policjanta” zostało już powiedziane i napisane bardzo wiele. I chociaż policjanci w całym kraju prowadzą kampanie edukacyjne i informacyjne o tym jak ustrzec się oszustów działających tymi metodami, w dalszym ciągu są osoby, które ulegają manipulacji przestępców i oddają im swoje pieniądze. Przestępcy znowu uderzyli w osoby starsze i posługując się manipulacją doprowadzili jedną z nich do tego, że oddała im ponad 100 tys. złotych - poinformowała policja.
W Zielonej Górze policjanci odnotowali kolejne próby oszukania osób starszych metodą „na policjanta”.
Dyżurni zielonogórskiej policji w ciągu kilku ostatnich dni odnotowali kilkanaście zgłoszeń o takich próbach. Niestety jedna z tych prób się powiodła i przez to 70-letni zielonogórzanin po kontakcie z przestępcami stracił ponad 100 tysięcy złotych. Przestępcy manipulowali mężczyzną bezlitośnie i pozbawili go wszystkich oszczędności, przekonując aby mężczyzna udostępnił im dane do swojego konta internetowego, z którego od razu wypłacili pieniądze. Starszy mężczyzna w ogóle nie zorientował się, że ma do czynienia z oszustami i nie dość, że przekazał im pieniądze z konta, to jeszcze chciał zawrzeć w banku umowy kredytowe. Na szczęście nie zdążył.
Tę historię jako ostrzeżenie przed bezwzględnością i podstępnym działaniem oszustów policja dedykuje osobom starszym, a także ich rodzinom.
Funkcjonariusze przypominają: policjanci nie żądają od nikogo wpłaty pieniędzy, nie żądają zakładania konta internetowego i przekazywania danych: loginu i pinu, a także nie informują przez telefon o prowadzonych przez siebie działaniach.
Jeśli ktoś dzwoni podając się za „policjanta” i żąda, aby założyć konto w innym banku lub też podać dane dostępowe do swojego konta, to możemy mieć pewność, że jest to przestępca, a o takim telefonie należy natychmiast powiadomić Policję!
Z policyjnych danych wynika, że świadomość społeczna dotycząca metod oszustwa „na policjanta” jest coraz większa, niestety zdarzają się sytuacje, że osoby starsze dają się zmanipulować i oszukać, dlatego, rozmawiajmy ze swoimi bliskimi i przestrzegajmy przed przekazywaniem swoich oszczędności obcym czy udostępnianiem swojego konta.
Policja prosi, by w przypadku telefonu z prośbą o pożyczkę czy wpłatę na konto, pamiętać o środkach ostrożności:
-
Nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, ani nie przelewać ich na wskazane konto bankowe czy też za pomocą tzw. „szybkiego przelewu”.
2. Nigdy nikomu nie przekazywać swoich danych: adresu, numeru PESEL czy danych dostępowych do kont bankowych.
3. Nie działać w pośpiechu i nie podejmować od razu pieniędzy z banku - odłożyć termin wpłaty czy udzielenia pożyczki (najlepiej o kilka dni).
4. Poradzić się rodziny, znajomych czy policjanta – nr 112.
5. Jeśli ktoś podaje się za funkcjonariusza Policji i żąda od nas pieniędzy, należy się ROZŁĄCZYĆ, a następnie zadzwonić pod bezpłatny numer 112 i natychmiast poinformować o takiej sytuacji.
6. Pamiętajmy, że policjanci NIGDY nie żądają od nikogo pieniędzy.
7. Policjanci nie informują nikogo o prowadzonych przez siebie działaniach.
8. O każdym podejrzanym telefonie pilnie informujmy POLICJĘ – nr alarmowy 112