Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Dziś otwarcie przekopu [wideo]
Dziś otwarty zostanie kanał żeglugowy będący częścią nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej Polska zyska niezależne od Rosji przejście z Zalewu na Bałtyk. - Przekop Mierzei Wiślanej, to pierwszy etap ożywiania gospodarczego Zalewu Wiślanego. Planujemy budowę terminali zewnętrznych dla masowców na wodach akwenu na wysokości Suchacza – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Kanał na Mierzei Wiślanej zostanie otwarty 17 września, w rocznicę wkroczenia wojsk sowiecki do Polski w 1930 roku. Dzień później kanał będzie ogólnodostępny dla jednostek pływających. Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry w tym samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.
⚓️ A w przededniu otwarcia Kanału przez Mierzeje Wiślaną Kapitanat Portu Nowy Świat ma się dobrze i wyglada tak 👇 pic.twitter.com/HRRdq3tP6r
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) September 16, 2022
Jak podkreśla rząd, „z chwilą uruchomienia kanału Polska zerwie z dominacją Rosji w regionie. Statki zyskają swobodny dostęp do wszystkich portów Zalewu Wiślanego i - co najważniejsze - do portu morskiego w Elblągu. Dla Elbląga, Warmii i całej Polski Wschodniej otworzą się nowe możliwości rozwojowe” - napisano.
A tak się prezentuje … New World by night ✌️ Inwestycja potrzebna, konieczna ale też równie piękna! 👇 #MierzejaWiślana #Przekop pic.twitter.com/giJGrbeIoQ
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) September 16, 2022
Koszt samego przekopu szacowany jest na ok. 990 mln zł. Natomiast na realizację całości inwestycji, łącznie z rozbudową portu w Elblągu, modernizacją rzeki Elbląg i budową mostu w Nowakowie oraz budową drogi wodnej zarezerwowano ponad 1,9 mld zł.
Po zakończeniu całości prac, co planowane jest na 2023 r., droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.