Przyciąga wzrok charakterystyczną, historyczną bryłą, a poza tym jest nowoczesny i komfortowy. Dworzec Jastrząb, który ma już 105 lat, po gruntownej przebudowie został otwarty dla podróżnych. Inwestycja była realizowana w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki niej pochodzący z 1917 roku dworzec i jego najbliższe otoczenie przeszły kompleksową przebudowę.
Dawny wygląd odzyskały elewacja pomalowana na bladoszary kolor z jasnymi detalami architektonicznymi, a także jasnobrązowa stolarka okienna i drzwiowa. Ciekawostką w architekturze dworca jest wykusz od strony peronów i loggia z ażurową balustradą, natomiast nowością są podświetlane napisy z nazwą stacji i napisem dworzec kolejowy.
Przebudowa zmieniła również wnętrze dworca Jastrząb. Jest ono na wskroś nowoczesne, utrzymane w jasnej kolorystyce. W holu, który jest jednocześnie poczekalnią, podróżni znajdą ławki, kosze, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów.
Na parterze mieszczą się również toalety oraz niewielkie pomieszczenie na wynajem. Piętro budynku przeznaczono na pomieszczenia techniczne.
– Dzięki zakończonej właśnie inwestycji podróżni zyskali kolejny komfortowy, dostępne i bezpieczny obiekt. Dworzec Jastrząb to połączenie historycznego wyglądu z nowoczesnością. To również dowód na to, jak pozytywnie zmienia się polska kolej – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Dworzec Kolejowy w Jastrzębiu, pow. Szydłowiecki przed modernizacją / fot. Michcik
– Otwarcie dworca Jastrząb to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy Gminy Jastrząb zyskają dzięki temu komfortowy, przyjazny środowisku i dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami budynek dworcowy. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny dworzec stanie się wizytówką gminy oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Radomia i Skarżyska-Kamiennej. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2,8 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
W budynku i jego otoczeniu zamontowano energooszczędne oświetlenie. Zredukowano również straty ciepła poprzez wymianę okien i drzwi, a także wprowadzono szereg innych pomniejszych działań. Za pracę urządzeń i instalacji w budynku odpowiada system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS – Building Management System), który optymalizuje również zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody.
Dzięki inwestycji zmieniło się również najbliższe otoczenie budynku. Wyburzono budynki gospodarcze. Powstały nowe chodniki, droga dojazdowa oraz miejsca parkingowe (w tym stanowiska dla osób z niepełnosprawnościami), a także strefa kiss&ride. W sąsiedztwie dworca uporządkowano również zieleń, a także zamontowano nowe ławki, kosze oraz wybudowano wiatę rowerową, która pomieści około ośmiu jednośladów.
Przebudowa dworca Jastrząb kosztowała nieco ponad 8 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. Dokumentację projektową opracowała pracownia An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic. Generalnym wykonawcą prac budowlanych była firma Krobel Sp. z o.o. ze Starachowic.