II linia metra w Warszawie dopiero na wiosnę 2015 r.?
Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz zapewniała na antenie TVN24, że centralny odcinek II linii metra zostanie otwarty 14 grudnia. Tymczasem portal biznesalert.pl ustalił, że w związku z przeciekami na stacjach otwarcie obiektu może znów zostać opóźnione. Tym razem o pół roku.
– Podjęliśmy odważną decyzję o budowie drugiej linii metra, która wkrótce, 14 grudnia, będzie otwarta – zapewniała po raz kolejny, tym razem w "Faktach po Faktach" prezydent Warszawy.
Tymczasem nowo wybrany radny sejmiku województwa Jakub Obara mówi portalowi biznesalert.pl, że: "Z nieoficjalnych informacji wynika, że już trzy tygodnie temu podczas narady wykonawcy II linii metra z urzędnikami stołecznego ratusza, konsorcjum wykonawcze AGP Metro Polska poinformowało miasto, że ze względu na perturbacje związane z przeciekami na stacjach obiektu i tym, że pracownicy konsorcjum muszą być całkowicie pewni, że nic nie zagraża bezpieczeństwu przejazdu nowymi odcinkami metra, ich planowane otwarcie może odbyć się dopiero na przełomie maja i czerwca 2015 r.".
O przeciekaniu ścian na stacjach "Centrum Nauki Kopernik" i "Stadion Narodowy" napisał "Fakt". Reporterzy dziennika, podczas otwarcia stacji i "prasowego" przejazdu zauważyli, że "spomiędzy płyt ciurkiem sączy się woda".
Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.
Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.
Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 roku budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.
Gdy prace budowlane ruszyły na nowo, prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz obiecała, że II linia metra będzie gotowa przed tegorocznymi wyborami samorządowymi.
Kiedy termin ten okazał się nierealny, prezydent Warszawy podała nowy – 14 grudnia, a 9 listopada zorganizowała dzień otwarty obiektu.
O ile ona sama i oficjalni goście mogli przejechać się pociągiem od stacji do stacji, o tyle zaproszeni mieszkańcy Warszawy mogli je tylko zwiedzić.