Przejdź do treści
07:52 USA: Zabójcę dwóch strażaków w stanie Idaho znaleziono martwego
06:50 Polska: Prokuratura prowadzi śledztwo ws. nielegalnej aborcji w szpitalu w Oleśnicy
Wydarzenie Sad Najwyższy 1 lipca podejmie uchwałę ws. ważności wyborów Prezydenta RP. Kluby Gazety Polskiej wzywają 1 lipca (wtorek) o godz. 12:00 przed Sąd Najwyższy, Plac Krasińskich w Warszawie
Spotkanie Klub Gazety Polskiej w Łodzi zaprasza na spotkanie z red. Adrianem Stankowskim, w poniedziałek 30 czerwca o godz. 18:00 na Piotrkowskiej 143
Wydarzenia Piotrków Trybunalski: Redaktor Tomasz Sakiewicz z Klubem "GP" 3.07 (czwartek) od godz. 15.00 będzie zbierać podpisy poparcia dla referendum przed Galerią Handlową przy ul. Słowackiego
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej Piotrków Tryb. zaprasza 3 lipca o godz. 18.00 na spotkanie z redaktorem naczelnym Tomaszem Sakiewiczem. Sala restauracji Sara (dawna Altamira), ul. Dmowskiego 38c
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej w Głogowie informuje o zbieraniu podpisów ws. referendum w powiecie głogowskim - STOP nielegalnej imigracji! Punkty: plac przy Ratuszu, Plac 1000-lecia, tężnia Piastów, targowisko oś. Kopernika: 30.06–02.07, godz. 10:00–17:00
NBP NBP informuje: Było 509 ton, a jest już ponad 515 ton złota! Mamy więcej złota niż Europejski Bank Centralny, a Narodowy Bank Polski pod kierownictwem prof. Adama Glapińskiego, nadal zwiększa zasoby złota Polaków!
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!

Historyczny wyczyn. Polski jacht dopłynął do lodów Antarktydy na żaglach

Źródło: flickr/Christopher Michel/CC BY 2.0

"Selma Expeditions" z polską załogą jest pierwszym w historii jachtem, który dopłynął na żaglach do końca Zatoki Wielorybów Morza Rossa.

– Dalej płynąć się nie da. Dotknęliśmy lodu Antarktydy. Teraz szukamy miejsca, aby zacumować, zejść na ląd i zatknąć biało-czerwoną. To jeszcze trochę potrwa, bo nie widać dogodnego miejsca. Ostatnie mile pokonywaliśmy we mgle – powiedział kapitan.

Pytanie o datę okazało się kłopotliwe. – W Polsce jest 22, u nas ósma rano, ale... czwartek czy piątek? Jak to liczyć? Problem w tym, że my balansujemy na granicy linii daty. Przyjmujemy jednak czas Greenwich. Jest więc jeszcze czwartek... Jaki? Tłusty? Zapomnieliśmy o tym, jesteśmy w innym świecie – dodał Kuźniar.

Podkreślił, że plan dotarcia w to miejsce wyłącznie pod żaglami zrealizowany został niemalże w stu procentach.

– W środę po raz pierwszy w tym rejsie, w trakcie przechodzenia przez kolejny pas lodu - w warunkach silnego wiatru 8 stopni w skali Beauforta - na niecałe trzy godziny użyliśmy silnika, aby wspomóc żagle. Wyłączyliśmy go natychmiast po minięciu zagrożenia. W sumie prawie 700 godzin na żaglach – poinformował kapitan.

Kiedy 15 stycznia opuścili Hobart, płynęli między górami lodowymi i growlerami, wzdłuż zewnętrznej bariery paku Morza Rossa.

– Mieliśmy ok. 100 mil morskich (200 km) zwartego lodu na zmianę ze zbitą krą wielkości boisk piłki nożnej. Było to spore wyzwanie dla lodołamacza, a co dopiero dla jachtu manewrującego pod żaglami – dodał zastępca kapitana Krzysztof Jasica.

Zatoka Wielorybów to wielka wyrwa w szelfowym lodowcu Rossa położona w miejscu, gdzie morze dochodzi najbliżej do Bieguna Południowego. Najzimniejszy na świecie akwen odgradza od reszty oceanów kilkusetkilometrowa bariera zbitego paku lodowego, który otwiera się tylko na kilka tygodni w roku.

– Brzegi morza wyznaczają południowy kres ziemskich oceanów. Dalej na południe już tylko lód i śnieg. Kilka razy w roku dopływają tu silne statki z mocnymi silnikami, ale nigdy nie dotarł żaden jacht pod żaglami. Jesteśmy pierwsi. Miejsce to, ze względu na góry i kry lodowe, gwałtowne, nieprzewidywalne zamarzanie i wiatry o sile dochodzącej do 200 km/h bywa dostępne tylko podczas antarktycznego lata na przełomie stycznia i lutego – zaznaczył Kuźniar.

Żeglarska wyprawa

Załoga chciała dopłynąć do miejsca, skąd w 1911 roku Amundsen rozpoczął zwycięską wyprawę na Biegun Południowy. I cel osiągnęła. To tam w swojej pierwszej, antarktycznej wyprawie w 1909 roku dotarł Shackleton i nazwał zatokę na pamiątkę spotkanego wtedy wielkiego stada wielorybów.

Wyprawa "Selma-Antarktyda-Wytrwałość" - to wieloetapowy projekt żeglarski zaplanowany na łącznie ponad 33 000 km. Rejs odbywa się śladem antarktycznych ekspedycji sprzed 100 lat Sir Ernesta Shackletona. Polski jacht po odwiedzeniu Georgii Południowej i Wyspy Słoniowej w 2013 roku, w następnym opłynął w kwietniu Przylądek Horn. Latem pokonał Pacyfik szlakiem Magellana, z Chile do Australii. W grudniu z powodzeniem wziął udział w regatach Sydney-Hobart. 15 stycznia obrał kurs na Morze Rossa.

– Nasze przedsięwzięcie jest żeglarskim hołdem w 100-lecie ostatniej wyprawy Shackletona - irlandzkiego podróżnika i odkrywcy, badacza Antarktydy. Do dzisiaj postawa oraz nazwa statku Endurance (wytrwałość) są symbolem poświęcenia, wytrwałości i ludzkiego braterstwa. Selma jest jedynym jachtem, który odtworzy trasy wszystkich wypraw Shackletona – wspomniał kapitan "Selmy".

Dotychczasowy rekord świata w żegludze jachtowej pod żaglami na Południe nie przekraczał szerokości geograficznej 77o51'S, a bezwzględny należał od tygodnia do jachtu "Katharsis II" pod dowództwem Mariusza Kopra z polską załogą pod brytyjską banderą. Osiągnął on pozycję 78o43'566 S, dopłynął do Zatoki Wielorybów, ale nie dotarł do jej brzegów. "Selma" wpisuje się na listę wynikiem 78o43'926 S.

Poprzedni rekord morski należał do potężnego holownika morskiego "Arctic P.- EYOS Expeditions" (długości prawie 100 m, wysokości trzech pięter) z Nowej Zelandii i był ustanowiony 27 stycznia 2014 roku na pozycji 78°43'0336 S.

Załoga „Selma Expeditions”

Kuźniar przez kilkanaście lat prowadził drukarnię. Jasica, inżynier mechanik, przez 20 lat projektował i budował stacje radiowe. Poznali się w studenckim klubie we Wrocławiu w latach 80. Sporo razem żeglowali. W 2005 roku popłynęli razem na Antarktydę. Po powrocie uznali, że mają dość życia na lądzie.

– Ja sprzedałem drukarnię, Krzysztof wziął kredyt pod zastaw mieszkania. Z grupą kilku przyjaciół zakupiliśmy jacht przystosowany do żeglugi na wszystkich morzach, bez ograniczeń. Wybraliśmy 20-metrową stalową jednostkę zaprojektowaną we Francji i zwodowaną w 1981 roku. Pieniądze na remont i życie pozyskiwaliśmy z zarobkowego pływania – wspomniał kapitan.

Skład załogi "Selma Expeditions":

– kapitan Piotr Kuźniar (Wrocław) żegluje od 1978 roku. Biolog, płetwonurek, wspinacz. Entuzjasta rejsów polarnych. Urzekła go przyroda Arktyki i Antarktyki. Prowadził wyprawy po Morzu Arktycznym, Grenlandzkim, Barentsa, Norweskim, Bellinghausena, Oceanie Południowym, Morzu Weddella, w okolicach Przylądka Horn i Cieśniny Drake'a. Ma opinię, że zachowuje zimną krew w trudnych sytuacjach.

– zastępca kapitana Krzysztof Jasica (Warszawa). Zaczął żeglować już w podstawówce. Z zawodu inżynier mechanik, z doświadczenia radiowiec. W duszy trochę artysta.

– zastępca kapitana Tomasz Łopata (Kraków). Przepłynął 130 tysięcy mil, w tym 20 tys. jako kapitan po wodach Antarktydy. Fotograf pasjonat.

– Michał Gawron (Chorzów). Podróżnik, miłośnik "adrenaliny". Niezależnie od pogody wychodzi na wachtę z uśmiechem.

– Dusan Jamny (Praga). Studiował w Szkole Morskiej w Szczecinie, zbudował czeską stację antarktyczną na wyspie Jamesa Rossa.

– Piotr Lubaczewski (Żyrardów). Podróżnik, żeglarz, nurek. Większość życia spędza na wyprawach.

– Krzysztof Pełka (Warszawa). Filozof. Był trzy razy na Antarktydzie.

– Leszek Rychlik (Warszawa). Miłośnik żeglarstwa, przyrody, podróży i motocykli. Ma zacięcie sportowca i opinię "dusza człowiek".

– Artur Skrzyszowski (Gliwice). Instruktor narciarstwa, podróżnik. Pływa na wymagających jachtach na Antarktydę, uczestnik regat Fastnet, Sydney-Hobart. Jego marzeniem jest udział w regatach wokółziemskich Volvo Ocean Race.

– Damian Święs (Warszawa). Znany jest jako poszukiwacz archiwaliów. Jak podkreśla kapitan "dopingował nas do tej wyprawy od zawsze".

– Jacek Załuski (Gliwice). Kucharz, wielbiciel swoich psów Kury i Bociana.

pap, telewizjarepublika.pl

Wiadomości

Następca Messiego i Maradony wybrany! To on zagra z numerem 10

TRZEBA ZOBACZYĆ!

Manifestacja Klubów "GP". Jutro, pod budynkiem Sądu Najwyższego [SZCZEGÓŁY]

Iran już pracuje nad naprawą zniszczeń w Fordo!

Klub Republiki. Buda: Jeżeli Niemcy odsyłają migrantów, to nie chcemy, aby Straż Graniczna pomagała

"Banda imigrantów oblizująca się na widok trzynastolatki"

Prawie 30 procent populacji tego kraju stara się o wizy klimatyczne

Potężne burze i tornada w USA. Dziesiątki tysięcy ludzi bez prądu

W Portugalii prawie 50 stopni. Upały zamieniają się w ogień

Dorsz bałtycki zmniejsza swój rozmiar. To może mieć katastrofalne skutki

Atak snajpera w Idaho. Nie żyje dwóch strażaków!

Przecieki z dochodzenia w sprawie katastrofy Air India. Sabotaż?

USA wstrzymują negocjacje handlowe z Kanadą. Trump stawia warunki

Polacy dostali zimny prysznic. Grbić szukał rozwiązań

Paulina Smaszcz zakochana! „Nigdy nie pokażę swojego partnera” – mówi była żona Kurzajewskiego

Ukraina podjęła kluczową decyzję dla obrony kraju. Zmieni obraz wojny

Najnowsze

Następca Messiego i Maradony wybrany! To on zagra z numerem 10

"Banda imigrantów oblizująca się na widok trzynastolatki"

Prawie 30 procent populacji tego kraju stara się o wizy klimatyczne

Potężne burze i tornada w USA. Dziesiątki tysięcy ludzi bez prądu

W Portugalii prawie 50 stopni. Upały zamieniają się w ogień

TRZEBA ZOBACZYĆ!

Manifestacja Klubów "GP". Jutro, pod budynkiem Sądu Najwyższego [SZCZEGÓŁY]

Iran już pracuje nad naprawą zniszczeń w Fordo!

Klub Republiki. Buda: Jeżeli Niemcy odsyłają migrantów, to nie chcemy, aby Straż Graniczna pomagała