KEP w liście pasterskim: Rząd łamie prawo i marginalizuje lekcje religii

Konferencja Episkopatu Polski w liście pasterskim na XV Tydzień Wychowania, który w niedzielę ma być odczytany w parafiach w całej Polsce, zarzuciła rządowi łamanie prawa i „bezprecedensowe ograniczanie znaczenia lekcji religii” w szkole, która – jak podkreślono – pełni ważną funkcję wychowawczą.
Za tym nie stoi dobro uczniów
W liście przypomniano m.in., że Trybunał Konstytucyjny orzekł, iż łączenie klas, nieuwzględnianie oceny z religii w średniej ocen, redukcja wymiaru lekcji religii do jednej godziny tygodniowo oraz nakaz organizowania lekcji religii bezpośrednio przed lub po zajęciach obowiązkowych są niezgodne z konstytucją.
„Po raz pierwszy od 1989 roku rząd łamie obowiązujące prawo i podejmuje decyzje, które w sposób bezprecedensowy ograniczają znaczenie lekcji religii w procesie wychowania dzieci i młodzieży. Nakaz umieszczania religii bezpośrednio przed i po obowiązkowych zajęciach, ograniczenie liczby godzin lekcji religii do jednej tygodniowo, krzywdząca możliwość łączenia klas, niewliczanie oceny z religii do średniej ocen – to rozwiązania, za którymi nie stoi dobro uczniów ani żadne argumenty pedagogiczne”
- czytamy w liście, w którym podkreślono też, że tego rodzaju działania są wyrazem dyskryminacji i nietolerancji wobec osób wierzących.
Nie można wykluczać sfery religijnej
Wskazano też, że decyzje rządu w tym obszarze są niezrozumiałe wobec narastających problemów wśród dzieci i młodzieży: kryzysów psychicznych, agresji, przemocy rówieśniczej i uzależnień, także od internetu i właśnie teraz szczególnie potrzebne jest wspólne działanie wychowawcze.
„Nie można wykluczać sfery religijnej, która ma ogromny potencjał w formowaniu serca i sumienia młodego człowieka. Obecność lekcji religii w szkole ma w tym kontekście wymiar wychowawczy, terapeutyczny i prewencyjny, wspomaga rozwój emocjonalny i duchowy uczniów”
- podkreślono, przedstawiając też różnego rodzaju korzyści wychowawcze płynące z nauczania religii.
„Lekcje religii pomagają wychowankom znaleźć w ich życiu miejsce dla Pana Boga, drugiego człowieka i prawidłowo ustawić hierarchię innych dóbr. Zdolność do wyrzeczeń, o której mówi Jezus, zakłada wewnętrzną wolność i umiejętność zachowania dojrzałego dystansu wobec osób i rzeczy, a także umiejętność panowania nad sobą i wolność od uzależnień. Właśnie tego uczy religia w szkole – wolności serca, samodyscypliny i umiejętności panowania nad sobą, bez których trudno dziś uchronić się przed zniewoleniem różnymi rodzajami uzależnień”
- dodano w liście.
List Pasterski na XV Tydzień Wychowania dostępny jest m.in. na stronie internetowej Archidiecezji Warszawskiej.
Źródło: Republika, PAP
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X
Polecamy Hity w sieci
Wiadomości
Najnowsze

Błaszczak: Pytanie brzmi, dlaczego ten dron nie został zestrzelony

Zielona Góra. Geostrateg Marek Budzisz i dr Józef Orzeł rozmawiali z mieszkańcami blisko trzy godziny (galeria)

KEP w liście pasterskim: Rząd łamie prawo i marginalizuje lekcje religii
