Przejdź do treści
16:50 NASZ NEWS: PSL i Polska 2050 forsują zmianę premiera Donalda Tuska na Radosława Sikorskiego - dzisiaj spotkanie liderów "koalicji 13 grudnia"
16:44 Ukraina: Prezydenci Ukrainy i Stanów Zjednoczonych, Wołodymyr Zełenski i Donald Trump, przeprowadzili „bardzo ważną i treściwą rozmowę” – powiadomił w piątek szef kancelarii szefa państwa ukraińskiego
16:24 MSZ przekazało ambasadzie Rosji notę, w której stanowczo zaprotestowało przeciwko atakom lotniczym na ludność Ukrainy - poinformował w piątek polski resort dyplomacji
16:05 Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę zwiększającą limit przychodów przy zwolnieniu z VAT
15:23 Warszawa: Adam Bodnar ściga opozycję, tym razem posła i byłego ministra Antoniego Macierewicza - skierował do Sejmu wniosek o uchylenie immunitetu w związku z podkomisją ds. zbadania katastrofy smoleńskiej
14:40 Niemcy: 23 osoby zostały ranne w wypadku autokaru na autostradzie około 100 km na północ od Berlina. Na pokładzie znajdowały się co najmniej trzy osoby z obywatelstwem Polski
14:15 Dwaj dziennikarze TVN oskarżeni o gwałt. Do sądu w Katowicach trafił akt oskarżenia przeciwko dwóm znanym dziennikarzom TVN Turbo. Poszkodowane są dwie kobiety w wieku 26 i 34 lata
14:10 Czechy: Nastąpiła poważna awaria energetyczna. Prądu nie ma duża część Pragi, ale kłopoty występują też w innych miejscowościach. Straż pożarna informuje o ludziach, którzy zostali uwięzieni w windzie
13:38 Włochy: Do 40 wzrosła liczba rannych w wyniku piątkowego wybuchu w punkcie dystrybucji benzyny i gazu płynnego w Rzymie. Silną eksplozję słychać było w całym mieście
Wydarzenie Piotrków Trybunalski, ul. Przemysłowa 48, 5 lipca (sobota), godz. 14:00–19:00 - Zbiórka podpisów pod referendum z udziałem europosła Tobiasza Bocheńskiego
Klub „Gazety Polskiej” w Elblągu II, zaprasza na spotkanie z posłem Andrzejem Śliwką oraz europosłem Maciejem Wąsikiem. Wydarzenie odbędzie się dziś (piątek) o godz. 17.00 w Hotelu Focus na Starym Mieście
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej w Piotrkowie Trybunalskim Zaprasza 6.07 (niedziela) o godz. 19.00 na Rynek Trybunalski na plenerowe spotkanie z europosłem Dominikiem Tarczynskim! 
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!

Dość ponure dane. 80 proc. badanych nie wie, jak używać systemów wspomagania kierownicy w samochodzie!

Źródło: pexels.com

80 proc. badanych nie wie, jak używać systemów wspomagających kierowcę, a 53 proc. przyznaje, że obsługi tej technologii uczyło się metodą prób i błędów – wynika z badań, jakie przeprowadził Instytut Transportu Samochodowego.

Instytut Transportu Samochodowego (ITS) podkreślił, że wprowadzenie samochodów autonomicznych może zredukować liczbę wypadków, eliminując błędy ludzkie, które odpowiadają za około 90 proc. wypadków drogowych. Każdego roku w wyniku następstw tych wypadków na drogach całego świata ginie prawie 1,3 mln ludzi, a kilkadziesiąt milionów doznaje urazów. Instytut zwrócił jednak uwagę, że aby technologia ta została w pełni wykorzystana, kierowcy powinni mieć świadomość, jak działają systemy automatyzujące jazdę.

ITS w ramach projektu Trustonomy przeprowadził badania wśród menedżerów flot samochodowych i kierowców. Wyniki wskazują, że mimo świadomości pozytywnego wpływu systemów ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) na bezpieczeństwo 80 proc. badanych nie wie, jak je stosować, a jedynie 6 proc. badanych przeszło szkolenie z obsługi tych systemów.

"Niestety, aż 53 proc. kierowców przyznało, że obsługi tej technologii uczyło się metodą prób i błędów, co jest sprzeczne z celami stosowania ADAS. Kluczem wydaje się zatem wprowadzenie programów doszkalających dla kierowców" – podkreślił dyrektor ITS prof. Marcin Ślęzak.

Dodał, że w tym celu instytut wspólnie z Europejskim Stowarzyszeniem Szkół Jazdy opracował raport podkreślający wagę odpowiedniego szkolenia z zakresu automatyzacji transportu. Zauważył przy tym, że różne grupy wiekowe kierowców różnie radzą sobie z systemami wspomagania.

ITS zauważył, że młodzi kierowcy są bardziej otwarci na nową technologię i szybciej się do niej przystosowują. Badania pokazują, że młode osoby są także bardziej skłonne do manualnego wyłączania automatyki w krytycznych sytuacjach, a ich naturalna ciekawość i rozumienie technologii sprawiają, że lepiej radzą sobie w interakcji z systemami wspomagania jazdy. Ponadto, jak wskazuje ITS, ta grupa kierowców często ma większą elastyczność w dostosowywaniu się do nowych warunków.

"Mimo to młodzi kierowcy mogą również być narażeni na nadmierne zaufanie do systemów automatyzujących jazdę, co prowadzi do opóźnionych reakcji w sytuacjach wymagających nagłego przejęcia kontroli nad autem. W krytycznych scenariuszach drogowych, przy częściowej automatyzacji, w tej grupie kierowców obserwuje się gorsze parametry jazdy, tj. dłuższe czasy reakcji, kolizje lub wypadki, niż w warunkach prowadzenia manualnego. Toteż ważne jest, aby kampanie edukacyjne i szkolenia były skierowane na rozwijanie świadomości ryzyka i odpowiedzialności związanej z użytkowaniem pojazdów wyposażonych w ADAS" – podkreśliła psycholog z Instytutu Transportu Samochodowego Ewa Odachowska-Rogalska.

Według ITS dla kierowców powyżej 60 lat adaptacja do pojazdów zautomatyzowanych może stanowić większe wyzwanie, bo seniorzy często mają dłuższy czas reakcji i w sytuacjach krytycznych mogą doświadczać trudności z szybkim przejęciem kontroli nad pojazdem. Odczuwają również większy stres związany z koniecznością obsługi nowoczesnych technologii i obawą przed utratą kontroli nad pojazdem.

"Jednakże starsi kierowcy mogą również czerpać znaczne korzyści z wprowadzenia mobilności zautomatyzowanej. Technologia ta może znacznie poprawić bezpieczeństwo jazdy poprzez eliminację błędów wynikających z ograniczeń percepcyjnych związanych z wiekiem. Ważne jest także, aby szkolenia dla starszych kierowców były dostosowane do ich potrzeb, skupiając się na budowaniu zaufania do systemów i stopniowym wprowadzaniu ich w świat autonomicznej jazdy" – zwróciła uwagę Odachowska-Rogalska.

Również dyrektor ITS prof. Marcin Ślęzak podkreślił potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców. Dodał, że jest to ważne także dlatego, że nawet wtedy, gdy kierowca jest uważny, a konieczność przejęcia kontroli jest przewidywalna i oczekiwana, to odzyskanie właściwej kontroli nad pojazdem trwa średnio 10 sekund. W warunkach rozproszonej uwagi czas tej reakcji wydłuża się niemal 3-4-krotnie. Kwestie te są analizowane w Centrum Kompetencji Pojazdów Automatycznych i Połączonych w Instytucie Transportu Samochodowego.

"Pojazdy zautomatyzowane mogą zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, redukując liczbę wypadków o około 30 proc. Mogą również zmniejszyć korki, oszczędzając kierowcom w polskich miastach do 100 godzin rocznie. Ponadto zapewnią mobilność osobom starszym i niepełnosprawnym, których w Polsce jest kilka milionów. Wreszcie, autonomiczne pojazdy staną się remedium na niedobór zawodowych kierowców, który szacuje się na 200 tys. pracowników" – powiedział prof. Ślęzak.

Dodał, że wprowadzenie pojazdów autonomicznych to krok w kierunku bezpieczniejszych dróg.

"Aby w pełni wykorzystać ich potencjał, musimy skupić się na edukacji i szkoleniu kierowców, korzystających z różnych systemów automatyzujących jazdę, uwzględniając ich indywidualne potrzeby i wyzwania. Dzięki temu odpowiednio ustabilizujemy poziom zaufania do nowej technologii, a ta może stać się rzeczywistym rozwiązaniem problemów współczesnego ruchu drogowego" – ocenił szef ITS.

Portal TV Republika / pap

Wiadomości

[NASZ NEWS] Premiera Tuska zastąpi Radosław Sikorski? Tego chcą koalicjanci

Real Madryt rekordzistą zarobków w Klubowych Mistrzostwach Świata

Renta wdowia może odebrać czternastkę. Seniorzy w pułapce ZUS

Diogo Jota zginął w wypadku z bratem. Znamy ustalenia śledztwa, pogrzeb w sobotę

Premier uruchamia środki dla pogorzelców z Ząbek. Doraźnie po 8 tys.

Ozdoba: prof. Cenckiewicz zawsze opowiadał się za prawdą i bronił Rzeczpospolitej

Tak jak za komuny. Antoni Macierewicz atakowany przez reżim Tuska

Jakubiak przypomina Nawrockiemu, że obiecał ujawnienie tajnego aneksu WSI: musimy oczyścić szeregi prawej strony [WIDEO]

Grand Chess Tour w Zagrzebiu: Duda tuż za Gukeshem

Stanęło metro, nie działają bankomaty, ludzie utknęli w windach. Blackout sparaliżował Pragę

Bartoszewicz: państwo się zadłuża, a dla obywatele nie mają z tego żadnych korzyści

Wypadek autokaru pod Berlinem. Wśród podróżujących znajdowali się Polacy

Dziennikarze TVN oskarżeni o gwałt. Akt oskarżenia trafił już do sądu

Poboży: Tusk realizuje politykę z agendy niemieckiej, a nie polskiej

Górski: Niemcy wciskają nam nielegalnych migrantów. Powód? Reklamówka z Biedronki

Najnowsze

[NASZ NEWS] Premiera Tuska zastąpi Radosław Sikorski? Tego chcą koalicjanci

Premier uruchamia środki dla pogorzelców z Ząbek. Doraźnie po 8 tys.

Ozdoba: prof. Cenckiewicz zawsze opowiadał się za prawdą i bronił Rzeczpospolitej

Tak jak za komuny. Antoni Macierewicz atakowany przez reżim Tuska

Jakubiak przypomina Nawrockiemu, że obiecał ujawnienie tajnego aneksu WSI: musimy oczyścić szeregi prawej strony [WIDEO]

Real Madryt rekordzistą zarobków w Klubowych Mistrzostwach Świata

Renta wdowia może odebrać czternastkę. Seniorzy w pułapce ZUS

Diogo Jota zginął w wypadku z bratem. Znamy ustalenia śledztwa, pogrzeb w sobotę