„22 grudnia, po zakończeniu zasadniczej przebudowy trasy kolejowej, wracają bezpośrednie pociągi do Zakopanego” – poinformowało biuro prasowe PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Docelowo czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Zakopanem wyniesie ok. 2 godz. i 15-20 min, zatem rekord na tej trasie z 1936 r. ustanowiony przez „Luxtorpedę” będzie wyrównany.
„Na kolejowej zakopiance realizowany jest ostatni, zasadniczy etap inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Obecnie kontynuowane są m.in. roboty torowe, a także w zakresie sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W grudniu planujemy także oddanie do użytkowania stacji Zakopane, w zakresie umożliwiającym obsługę podróżnych. W przyszłym roku, na wiosnę - planowane jest wykonanie robót wykończeniowych, porządkowych, a także budowa dróg zbiorczych i zakończenie pozostałych prac” – przekazała Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.
Czas przejazdu w grudniu z Krakowa do Zakopanego dla najszybszego pociągu EIC Tatry wyniesie ok. 2 godz. 30 min/40min. Docelowo, m.in. po przeprowadzeniu wstępnej eksploatacji i dokończeniu prac, również okołotorowych jak budowa dróg, czas przejazdu na tym odcinku ma wynieść 2 godz. 15 /20 min.
Od 22 grudnia pod Tatry będzie pięć całorocznych kolejowych połączeń do Zakopanego i dwa sezonowe. Z Gdyni do Zakopanego pojadą pociągi: TLK Małopolska, TLK Karpaty oraz IC Witkacy. Z Warszawy wyruszą: EIC Tatry oraz IC Karłowicz. Czas przejazdu pociągu EIC Tatry ze stolicy pod Tatry wyniesie 4 godz. i 53 min., czyli o ponad 50 minut szybciej względem poprzedniego rozkładu jazdy. Z Krakowa do stolicy Tatr kursować będzie 5 połączeń: EIC Tatry, TLK Małopolska, TLK Karpaty, IC Karłowicz oraz IC Witkacy. Ze Szczecina przez Poznań i Katowice pojedzie sezonowy skład IC Podhalanin. Z Bydgoszczy natomiast sezonowy pociąg IC Halny.
Remont tzw. kolejowej zakopianki trwa od 2018 r. Oprócz zupełnie nowego torowiska, trasa zyskała m.in. zmodernizowane stacje i przystanki. Na odcinku Nowy Targ – Zakopane dodatkowo powstają także zupełnie nowe przystanki – w Bańskiej Niżnej i Poroninie - Misiagach. Projekt o wartości ponad 1,1 mld zł netto jest współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Pomimo kosztownego remontu składy nie pojadą szybciej niż słynna przedwojenna Luxtorpeda, czyli pociąg SAx 90080. Ten aerodynamiczny spalinowy pociąg kursował m.in. pod Tatry i w roku 1936 ustanowił rekord szybkości przejazdu na trasie Kraków — Zakopane na 2 godziny 18 minut. Spalinowy, luksusowy pociąg pokonywał trasę Lwów – Zakopane w czasie 11 godz. i 15 min.
Na stacji końcowej w Zakopanem, dzięki inwestycji Miasta wartej niemal 80 mln zł, podróżni będą wysiadali na odnowionym, historycznym budynku dworca kolejowego. Otwarty we wrześniu b.r. dworzec jest teraz częścią Zakopiańskiego Centrum Komunikacyjnego wraz z przyległym dworcem autobusowym i wielopoziomowym parkingiem.