Dało się polskimi siłami? Oto Anakondy!

– Potrzeba więcej śmigłowców Anakonda dla ratownictwa morskiego. (...) To są dobre śmigłowce, realizują swoje zadania – powiedział minister Antoni Macierewicz w trakcie wizyty w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach.
We wtorek, 31 października br. minister obrony narodowej Antoni Macierewicz obserwował pokaz dynamiczny akcji ratowniczej w wykonaniu załogi śmigłowca ratowniczego W-3WARM Anakonda na lotnisku w Babich Dołach, gdzie mieści się również siedziba Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Szef MON spotkał się z kadrą dowódczą Centrum Operacji Morskich - Dowództwa Komponentu Morskiego, brygady i bazy lotnictwa morskiego oraz wysłuchał meldunku na temat organizacji systemu ratownictwa morskiego w Polsce oraz sił i środków Brygady Lotnictwa MW wydzielanych do systemu SAR.
Załogi zmodernizowanych śmigłowców przedstawiły główne zmiany wyposażenia i systemów polskiego śmigłowca ratowniczego W-3WA RM Anakonda i ich wpływ na zdolności operacyjne wojskowego lotnictwa ratowniczego na Bałtyku. Minister Macierewicz podkreślił, że rozmowy z załogami i dowódcami wskazują na konieczność uruchomienia trzeciego, obok Babich Dołów i Darłowa, punktu całodobowych dyżurów.
– Tych śmigłowców będziemy się starali dostarczyć tyle, żeby rzeczywiście mogły spełniać zadanie ratowania życia. Chcemy je nie tylko modernizować, ale rozważyć kupno następnych takich śmigłowców ratowniczych – powiedział minister, który obejrzał pokaz z udziałem zmodernizowanego śmigłowca Anakonda w wersji W-3WARM.
Marynarka Wojenna otrzymała pięć zmodernizowanych maszyn, wyposażonych m.in. w urządzenia noktowizyjne, nową wyciągarkę i kosz do podejmowania poszkodowanych, trzy następne mają być dostarczone w przyszłym roku.
Modernizację pięciu śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej prowadziły zakłady lotnicze PZL – Świdnik. Jej celem była unifikacja wyposażenia, doposażenie w nowy sprzęt śmigłowców W-3RM oraz przebudowa do wersji ratowniczej dwóch śmigłowców wersji transportowej W-3T. Wszystkie zmodernizowane śmigłowce reprezentują jednolity standard maszyn W-3WARM. Zmodernizowane Anakondy wyposażono między innymi w cyfrowy system sterowania silnikami FADEC - ang. Full Authority Digital Engines Control (w miejsce analogowego), nowe wyposażenie ratownicze oraz nowe kamery termowizyjne sprzężone z reflektorami - tzw. szperaczami. Wszystkie śmigłowce wyposażone są również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który znacznie usprawnia prowadzenie ewakuacji poszkodowanych z pokładów statków.
W ramach stałych dyżurów ratowniczych w 2017 roku siły BLMW zrealizowały 20 lotów ratowniczych, w czasie których pomocy udzielono 9 poszkodowanym.
Polecamy Sejm
Wiadomości
Najnowsze

Pilne: Adam Bodnar do dymisji? Za niego Tusk może sięgnąć po znanego sędziego

Sędzia, która pytała Bodnara czy jest "neosenatorem" została poddana twardemu przesłuchaniu

Republika ponownie liderem! Nasz kanał na Youtube cały czas na wznoszącej
