Niemal 24 tysiące osób do tej pory zgłosiło online chęć głosowania korespondencyjnego. Jeśli też chcecie tak głosować, na odpowiednie zgłoszenie macie już nieco ponad dobę. Zdążycie. Zróbcie to przez internet.
12 dni przed wyborami – tyle czasu większość z nas (nieco więcej czasu mają osoby objęte kwarantanną) ma na zgłoszenie chęci głosowania korespondencyjnego. Pierwsza tura wyborów prezydenckich odbędzie się 28 czerwca, a to oznacza że 12 dni przed wyborami mija jutro – we wtorek 16 czerwca.
Szybka korespondencja
– Czasu coraz mniej, ale jest sposób, by wysłać zgłoszenie w kilka chwil. Wystarczy skorzystać z naszej e-usługi Zgłoś zamiar głosowania korespondencyjnego dla osób głosujących w Polsce. Można ją znaleźć na portalu www.GOV.pl – przypomina minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Co powinniście przygotować? Przede wszystkim profil zaufany. Jeśli go nie macie, uspokajamy – możecie go zdobyć także przez internet. Sprawdźcie, jak to zrobić.
A teraz kilka innych podstawowych informacji.
Kto może zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego?
Każdy, kto spełnia poniższe warunki:
- ma polskie obywatelstwo,
- będzie głosować w Polsce,
- może głosować, czyli:
- ma co najmniej 18 lat,
- ma prawa wyborcze.
Kiedy trzeba wysłać zgłoszenie?
- najpóźniej 12 dni przed wyborami,
- osoby, które w dniu wyborów będzie obowiązywać kwarantanna lub izolacja – do piątego dnia przed wyborami,
- osoby, których obowiązkowa kwarantanna lub izolacja zaczęły się później niż 5 dni przed wyborami – do drugiego dnia przed wyborami.
Jak to zrobić? Oto najprostsza instrukcja.
Kliknij i zgłoś
Pierwszy krok to wizyta na portalu www.GOV.pl. Będąc tam wybierzcie e-usługę Zgłoś zamiar głosowania korespondencyjnego dla osób głosujących w Polsce. A później:
Krok 1: kliknij przycisk Zgłoś zamiar głosowania.
Krok 2: zaloguj się profilem zaufanym lub e-dowodem.
Krok 3: sprawdź swoje dane. Podaj dane do kontaktu z urzędem: adres e-mail, numer telefonu (możesz podać obie dane albo jedną).
Jeśli jesteś osobą z niepełnosprawnością i potrzebujesz nakładki Braille’a – zaznacz odpowiednie oświadczenia i dołącz swoje aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.
Krok 5: wybierz, w jaki sposób chcesz odebrać pakiet wyborczy.
Masz dwie możliwości:
- odbiór osobisty w urzędzie,
- przesyłkę na adres, który podasz w zgłoszeniu.
Krok 6: wybierz urząd, do którego wyślesz zgłoszenie.
WAŻNE! Generalna zasada: wysyłamy wniosek tam, gdzie głosujemy, czyli najczęściej do urzędu gminy właściwego dla naszego miejsca zameldowania. Są jednak wyjątki:
- jeśli nie głosujecie tam, gdzie jesteście zameldowani, bo wcześniej złożyliście wniosek o wpisanie do rejestru wyborców w np. innej miejscowości – wysyłacie wniosek do urzędu w tej miejscowości (czyli tam, gdzie jesteście wpisani do rejestru wyborców).
- jeśli zdążyliście już złożyć wniosek o dopisanie do spisu wyborców (także w miejscu, gdzie nie jesteście zameldowani), wniosek wysyłacie także tam (czyli do urzędu, w którym dopisaliście się do spisu wyborców).
Jeśli macie wątpliwości, skontaktujcie się ze swoim urzędem gminy.
Krok 7: sprawdź zgłoszenie, podpisz je elektronicznie i wyślij. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymasz na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (logowanie – prawy górny róg na www.GOV.pl).
To wszystko. Teraz pozostaje Ci czekać na pakiet wyborczy.