Weto do ustawy oświatowej, uwagi do podstawy programowej
Prezydent Karol Nawrocki zdecydował o zawetowaniu nowelizacji ustawy Prawo oświatowe, o co apelowało wiele środowisk społecznych. Wczoraj zakończyły się też konsultacje w sprawie podstawy programowej dla polskich szkół. Instytut Ordo Iuris wraz z Koalicją na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły, przekazał Ministerstwu Edukacji Narodowej krytyczne uwagi na ten temat.
Do 18 grudnia trwały konsultacje publiczne dotyczące nowej podstawy programowej dla polskich szkół. Swoje stanowisko w tej sprawie przekazał Ministerstwu Edukacji Narodowej Instytut Ordo Iuris.
W projektowanej podstawie programowej dla polskich szkół widoczne jest znaczące umniejszenie roli języka polskiego w ciągu całej edukacji w szkole podstawowej. W nauczaniu historii pomniejszeniu ma ulec także rola Kościoła katolickiego, który, jako instytucja i wspólnota, odgrywał zasadniczą rolę w podtrzymywaniu świadomości narodowej, obronie języka i tradycji. Zauważalna jest redukcja tematyki dojrzewania na lekcjach przyrody i biologii przy jej obecności na edukacji zdrowotnej, co świadczy o zamiarze uczynienia edukacji zdrowotnej przedmiotem obowiązkowym
– podkreślają prawnicy Ordo Iuris w swoim oświadczeniu.
W przesłanej do MEN analizie, niezależnie od szczegółowych uwag odnoszących się do wybranych przedmiotów, Instytut wskazał również na niewłaściwą formę nowej podstawy programowej, przypominającej bardziej centralny program nauczania, który powinien być ustalany na poziomie konkretnej szkoły, a także na błędne założenia antropologiczne, dydaktyczne i pedagogiczne.
Razem z uwagami do podstaw programowych, przesłano do MEN wyniki badań przeprowadzonych przez Koalicję na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły, a dotyczących wdrażanych przez resort edukacji reform. W badaniach tych, w dniach od 23 listopada do 14 grudnia 2025 r., wzięło udział 2057 respondentów, czyli niewiele mniej niż w konsultacjach do "Profilu absolwenta i absolwentki", przeprowadzonych przez podporządkowany ministerstwu Instytut Badań Edukacyjnych.
Badania KROPS ujawniły dominującą krytykę Polaków wobec zmian proponowanych przez MEN. Respondenci wyrazili zdecydowany sprzeciw wobec szczegółowych zmian w podstawach, wobec całości "Reformy26", sposobu konsultowania i wiarygodności procesu konsultacji oraz konieczności wprowadzania reformy w tak dużym tempie.
Źródło: Republika, ordoiuris.pl
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X