W pierwszej części przetargu wyłoniono dwóch potencjalnych dostawców jednostki Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej - poinformował we wtorek Gaz-System. To Mitsui O.S.K. Lines oraz BW LNG - dodano.
Gaz-System poinformował we wtorek, że zakończył pierwszą część przetargu i wyłonił dwóch potencjalnych dostawców jednostki terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej.
Jak podano w komunikacie, Gaz-System zawarł porozumienia tzw. Term Sheet z dwoma armatorami, określające ramowe warunki dostarczenia i użytkowania pierwszej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), która ma pełnić funkcję terminalu regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej.
Zwrócono uwagę, że porozumienia Term Sheet zostały podpisane z dwoma podmiotami - Mitsui O.S.K. Lines oraz BW LNG, wyłonionymi w trakcie pierwszej części postępowania przetargowego. Gaz-System podkreślił, że firmy te są "światowymi liderami" w branży FSRU.
"BW LNG jest spółką w całości należącą do BW Group, wiodącej firmy sektora morskiego, posiadającej flotę ponad 490 statków przewożących ropę i gaz, z czego 33 to zbiornikowce LNG i FSRU. Japoński Mitsui O.S.K. Lines posiada 111 statków na LNG, w tym największą na świecie jednostkę FSRU o nazwie Bauhinia Spirit" - podał Gaz-System.
"Nadal trwa postępowanie przetargowe, które w drugim etapie ma wyłonić jednego dostawcę spośród dwóch wstępnie wybranych, z którym podpisana zostanie umowa czarterowa (Time Charter Party). Rozpoczęcie świadczenia usług regazyfikacji planowane jest na początek 2028 roku" - poinformował Gaz-System.
Gaz-System przypomniał, że jednostka FSRU będzie przystosowana do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Firma podpisała już umowę na wykorzystanie całej oferowanej mocy regazyfikacyjnej dla tej jednostki.
Porozumienia Term Sheet z Mitsui O.S.K. Lines oraz BW LNG regulują najważniejsze warunki przyszłej umowy czarterowej, takie jak termin dostawy statku, obowiązki stron, konsekwencje opóźnienia dostawy, okres czarteru.
"Postanowienia zawarte w Term Sheet nie mają charakteru wiążących zobowiązań stron, jednak określają +mapę drogową+ dalszych negocjacji umowy czarterowej i w zasadniczym kształcie będą odzwierciedlone w docelowej umowie czarterowej (Time Charter Party), którą Gaz-System planuje zawrzeć na okres 15 lat z jednym z tych podmiotów" - wyjaśniła spółka.
"Jesteśmy już o krok od podpisania umowy na czarter jednostki FSRU czyli pływającego terminalu w Zatoce Gdańskiej. (...) Realizacja projektu FSRU jest dopełnieniem długoterminowej strategii dywersyfikacji kierunków dostaw błękitnego paliwa i budowy bezpieczeństwa gazowego Polski i regionu" - podkreśliła pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, cytowana w informacji spółki. Dodała, że stanowi to przeciwwagę dla rosyjskich dostaw w regionie i daje nowe możliwości rozwoju gospodarczego naszego kraju.
"Wybraliśmy do dalszych negocjacji doświadczone firmy, które dysponują know-how i odpowiednim zapleczem produkcyjno-finansowym. Budowa pływającego Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej jest obecnie najważniejszą inwestycją naszej spółki" - stwierdził prezes Gaz-Systemu Marcin Chludziński.Spółka wskazała, że Program FSRU obejmuje też inne inwestycje.
"Oprócz jednostki FSRU niezbędne jest wybudowanie infrastruktury morskiej i lądowej. Infrastruktura morska to przede wszystkim platforma cumownicza i gazociąg podmorski, za które odpowiada Gaz-System" - poinformowała spółka. Zaznaczyła, że dodatkowo niezbędne jest wybudowanie falochronu osłonowego, za który odpowiedzialny jest Urząd Morski w Gdyni.
Dodano, że cała planowana infrastruktura morska wraz z jednostką FSRU będzie znajdować się w odległości ok. 3 km od brzegu. Wyjaśniono, że platforma cumownicza dla statku FSRU wraz z falochronem osłonowym ulokowane zostaną w pobliżu istniejącego toru podejściowego do portu oraz w jego obszarze.
Gaz-System podkreślił, że w ramach inwestycji wybudowanych zostanie około 250 km sieci przesyłowej, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do centralnej Polski.
"Przewidywany termin rozpoczęcia prac to IV kwartał 2024 r., nie później jednak niż I kwartał 2025 r." - poinformował Gaz-System.
Wskazano, że oddanie do użytkowania całej inwestycji, która ma status „Projektu o znaczeniu wspólnotowym” ze wsparciem finansowym Komisji Europejskiej na prace przedinwestycyjne dla części morskiej projektu, planowane jest w perspektywie 2027/2028 roku.
Gaz-System zwrócił uwagę, że Komisja Europejska w ramach instrumentu "Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.
Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System, należący w 100 proc. do Skarbu Państwa, to strategiczna spółka odpowiedzialna za przesył gazu. Zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce i podmorskim gazociągiem Baltic Pipe. Jest także właścicielem terminala LNG w Świnoujściu.