Przejdź do treści
Aspekty etyczne i ekologiczne mało interesują konsumentów marek modowych
Pixabay.com/@islandworks

Młodzi konsumenci marek modowych w nieznacznym stopniu kierują się aspektami etycznymi i ekologicznymi przy zakupie. Są jednak świadomi, że produkcja odzieży negatywnie wpływa na środowisko – wynika z raportu studentek Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Autorki, Kamila i Kinga Pierzchała, przeprowadziły badanie na próbie 130 osób w wieku od 18 do 30 lat, w większości z dużych miast.

Zgodnie z raportem, ankietowani kupując ubrania w nieznacznym stopniu kierują się aspektami etycznymi i ekologicznymi. 90 proc. nie sprawdza, czy ubrania mają certyfikaty gwarantujące poszanowanie postulatów mody etycznej (np. godnych warunków pracy i wynagrodzenia pracownikom), 57 proc. nie interesują certyfikaty mody ekologicznej (np. odzież szyta z odnawialnych materiałów). Trzy piąte młodych konsumentów zadeklarowało, że nie zna marek odzieżowych, które tworzą ubrania w sposób „zrównoważony”.

Najważniejsze dla konsumentów są: cena (93,8 proc.), marka (51,5 proc.) i trendy modowe (50,8 proc.). Na podjęcie decyzji o zakupie w mniejszym stopniu wpływają kraj pochodzenia produktu (8,5 proc.), certyfikaty (6,9 proc.), reklama (6,9 proc.) oraz jakość (6,9 proc.).

Młodzi konsumenci decydują się na zakup odzieży głównie dlatego, że chcą mieć coś nowego w szafie (60 proc.) i zużyli posiadane już ubrania (53,8 proc); chcą też wykorzystać promocje i przeceny.

Respondenci są raczej świadomi (42,3 proc.) lub w pełni świadomi (32,3 proc.), że produkcja odzieży wpływa negatywnie na środowisko naturalne. 9,2 proc. przebadanych ocenia, że produkcja odzieży zdecydowanie nie ma wpływu na środowisko naturalne.

Konsumenci wiedzą, jakimi cechami powinien charakteryzować się produkt wytworzony w ekologiczny sposób – wskazywali odpowiedzi: możliwość ponownego przetworzenia (78,5 proc.), bezpieczeństwo dla środowiska (77,7 proc.), opakowanie nadające się do recyklingu (67,7 proc.). Zdaniem ponad połowy ankietowanych zakup futer i ubrań wyprodukowanych ze skóry naturalnej jest nieetyczny.

- Z punktu widzenia konsumentów proces produkcji odzieży nie jest czynnikiem w znacznym stopniu wpływającym na ich procesy zakupowe. Obrazuje to niewątpliwie, iż konsumenci pomimo pewnej świadomości ekologicznej i wiedzy w tym temacie bardzo często wykazują się swego rodzaju konformizmem lub ignorancją w przeprowadzanych przez nich procesach zakupowych – stwierdzają autorki raportu.

Wnioskują też, że ankietowani nie zdają sobie sprawy, że ich wybory konsumenckie mają wpływ na przestrzeganie przez marki standardów bezpieczeństwa w fabrykach, wypłacania godziwego wynagrodzenia pracownikom.

- Odpowiedzialny konsument modowy to taki, który myśli nie tylko o sobie, ale też o innych. To osoba mająca wiedzę i świadomość, skąd pochodzą materiały, z których uszyte są ubrania, kto te ubrania uszył oraz jak długą drogę przebyły, zanim trafiły na przysłowiową półkę sklepową. W byciu takim konsumentem pomaga znajomość certyfikatów oraz czytanie informacji na metkach – piszą autorki i zwracają uwagę, że poliester, nylon i inne włókna syntetyczne stanowią około 60 proc. materiałów, z których szyte są ubrania.

Raport „Świadomość etyczna i ekologiczna młodych konsumentów marek modowych” powstał w ramach działalności Koła Naukowego Wielokierunkowej Indywidualnej Ścieżki Edukacyjnej UEK. 

naukawpolsce.pap.pl

Wiadomości

Express Republiki | 19.09.2024

Białostoccy seniorzy przechytrzyli oszusta!

Ogromna skala strat - południe Polski walczy z wielką wodą

Resort zapewnia, że rolnicy nie stracą swoich pieniędzy

Ujawniamy! List od pani Urszuli więzionej od pół roku, tak jak ks. Michał Olszewski

12-letni chłopiec uratował ojca przed ... niedźwiedziem

Niemieccy żołnierze w Polsce. Tusk wie więcej niż Berlin

„Przyjechali tylko dla PR-u”: mieszkańcy Wrocławia oburzeni wizytą von der Leyen i Tuska

Niebywałe: sprawca tragedii na Trasie Łazienkowskiej miał pięć zakazów prowadzenia! Burza w sieci po śmierci ojca rodziny

Gorąco w sieci: internauci krytykują Tuska po akcji ABW

Błaszczak: władza, która dziś Polską rządzi nie sprawdza się! Rozliczymy odpowiedzialnych za zaniedbania ws. powodzi [wideo]

Uderzenie w nielegalny hazard w Gdyni!

Republika: „W Punkt” o godz.20:20

Młodzi ludzie uratowali kościół przed powodzią

Miliony dla Fundacji WOŚP. PZU nie żałuje kasy

Najnowsze

Błaszczak: władza, która dziś Polską rządzi nie sprawdza się! Rozliczymy odpowiedzialnych za zaniedbania ws. powodzi [wideo]

Resort zapewnia, że rolnicy nie stracą swoich pieniędzy

Ujawniamy! List od pani Urszuli więzionej od pół roku, tak jak ks. Michał Olszewski

12-letni chłopiec uratował ojca przed ... niedźwiedziem

Niemieccy żołnierze w Polsce. Tusk wie więcej niż Berlin

Express Republiki | 19.09.2024

Białostoccy seniorzy przechytrzyli oszusta!

Ogromna skala strat - południe Polski walczy z wielką wodą