Młodzi wyborcy mieli znaczący wpływ na przebieg wyborów parlamentarnych w 2023 roku. Choć partią zwycięską było Prawo i Sprawiedliwość, władza jest w rękach koalicji złożonej z różnych ugrupowań. Nazywana jest... koalicją 13 grudnia. Dziś okazuje się, że młodzież wybrałaby inaczej...
"Ich głosy przesądziły przed rokiem o powstaniu rządu Donalda Tuska. Dziś młodzi wyborcy nie są już tak entuzjastycznie nastawieni do KO"
- czytamy na łamach dzisiejszej "Rzeczpospolitej".
Na kogo stawiają młodzi Polacy?
Okazuje się, że to Konfederacja jest najbardziej popularną partią wśród młodych ludzi w wieku 18–29 lat. Tak wynika z badania dla More in Common Polska i Fundacji Ważne Sprawy, którego wyniki poznała "Rzeczpospolita".
Jak pisze dziennik, najmłodsi wyborcy byli ważnym elementem demograficznej siły, która – również poprzez wysoką frekwencję – doprowadziła w ubiegłym roku do objęcia władzy przez obecnie rządzące partie.
Obecnie wśród ogółu ludzi w wieku 18–29 lat na pierwszym miejscu jest Konfederacja z wynikiem 26 proc. Na kolejnych KO (15 proc.), Polska 2050 i PiS – po 8,5 proc. Nowa Lewica może liczyć na 7,6 proc., Partia Razem na 4 proc., a PSL – na 2 proc.
Co istotne - 22 proc. młodych jest niezdecydowanych, natomiast deklarowana frekwencja jest wysoka, bo wynosi aż 78 proc, w tym 53 proc. "zdecydowanie" chce iść na wybory.
"Przypływ elektoratu najmłodszego w tym przedziale wiekowym 18-27 z Platformy Obywatelskiej - głównie do Konfederacji jest dla nas radością. Gdyby tak było rok temu, dziś nie rządziłby Donald Tusk. Szkoda, że 15 października 2023 roku nie udało się utrzymać naszym kolegom z Konfederacji poparcia, które miesiąc wcześniej wynosiło 14 proc. Mam nadzieję, że prawicowe ugrupowania, prawicowe formacje będą mogły pozyskać na stałe elektorat także w tym segmencie wiekowym"
- tak do informacji "Rz" odniósł się dziś w programie Michała Rachonia #Jedziemy, prof. Przemysław Czarnek.
Źródło: Republika, Rzeczpospolita
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.