Przejdź do treści

Pociągi wodorowe przyszłością polskich kolei? PKN Orlen, PKP oraz PESA podpisały list intencyjny w tej sprawie

Źródło: pixel2013

Przedstawiciele PKN Orlen, PKP oraz fabryki PESA w Bydgoszczy podpisali w środę list intencyjny dotyczący inwestycji związanych z wykorzystania wodoru transporcie kolejowym.

Producent taboru już niedługo zaprezentuje pierwszy pojazd szynowy napędzany tym gazem, Orlen zajmie się tworzeniem sieci dystrybucji i budową stacji paliw, a kolejarze udostępnią tereny, na których będzie możliwa budowa stacji tankowania.

Pociągi z napędem wodorowym są ciche i nie szkodzą środowisku. Zamiast spalin, składy emitują parę wodną. Zasada ich działania jest prosta. W składach znajdują się ogniwa, które zmieniają wodór w energię elektryczną.

Pociągi z takim napędem jeżdżą już w Niemczech i Austrii, a do ich uruchomienia przymierzają się Francuzi.

Pociągi wodorowe alternatywą dla elektryfikacji linii kolejowych

W Polsce taki rodzaj napędu może być alternatywą dla elektryfikacji linii, po których dziś jeżdżą spalinowozy. By jednak tak się stało, konieczna jest budowa całej infrastruktury i sieci dystrybucji. Konieczne jest także uruchomienie produkcji tak zwanego zielonego wodoru, który napędza pociągi.

Tym wszystkim ma się zająć jeden z sygnatariuszy listu, czyli PKN Orlen. Józef Węgrecki z zarządu firmy mówił w czasie konferencji, że budowa stacji tankowania i utworzenie sieci dystrybucji może być bardzo opłacalną inwestycją.

Według danych, które obejmują 2019 rok, po polskich torach nadal jeździ bardzo dużo lokomotyw spalinowych. Dwa lata temu w transporcie towarowym było to prawie 2150 lokomotyw, a w transporcie pasażerskim blisko 400 takich pojazdów.

Komisja Europejska zaleca redukcję gazów cieplarnianych

Tymczasem Komisja Europejska w przedstawionym w lipcu tego roku dokumencie „Fit For 55” zaleca, by zredukować emisję gazów cieplarnianych do 2030 roku o co najmniej 55 procent w porównaniu do 1990 roku. Co więcej, Komisja proponuje, by rozszerzyć system handlu emisjami o kolejne branże, w tym transport lądowy, morski i lotniczy.

Ma się też zmienić podejście do opodatkowania energii oraz paliw. Koszt ma być bezpośrednio związane z ich emisyjnością. To wszystko ma skłonić państwa członkowie do poszukiwania i wdrażania energii zeroemisyjnej.

Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że energia wodorowa mogłaby być wykorzystywana przede wszystkim na trasach aglomeracyjnych, lokalnych i ewentualnie regionalnych. Wynika to z ograniczeń zasięgu, odległości i sieci dystrybucji, a także uwarunkowań technicznych.

Pociągi wodorowe wydają się idealne dla ruchu lokalnego

Pociągi, które już kursują w niektórych europejskich krajach, nie przekraczają prędkości 140 kilometrów na godzinę, co jest wystarczające dla ruchu lokalnego, ale nie dalekobieżnego. Jednak napęd wodorowy dla składów operujących na mniejsze odległości i niższe prędkości wydaje się idealny.

Uczestnicy środowego spotkania zwracali także uwagę na jeszcze jeden aspekt. W odczuciu społecznym napęd wodorowy może być niebezpieczny, a pociągi, które z niego korzystają, mogą być postrzegane, jako tykające bomby. Konieczna jest też odpowiedź na pytanie, jakie trzeba stworzyć przepisy, które będą regulować rynek napędu wodorowego.

polskieradio24.pl

Wiadomości

Zamierzają przekazać Izraelowi broń o wartości 8 mld dolarów

Kryzys polityczny w Austrii: Kanclerz podaje się do dymisji

Trump wysłał komunikat do latynoamerykańskich dyktatur

Aleksandra Mirosław sportowcem 2024 roku w plebiscycie "PS" i Polsatu

Stan wyjątkowy na Krymie. Skażenie już dotknęło Rosję

Dziwne zachowanie panamskiego statku. Zygzakuje nad gazociągami

Czyżby "uśmiechnięta Polska" mściła się na Chełmie za Sylwestra Republiki

Kaleta: Minister Domański powinien wypłacić pieniądze dla PiS natychmiast

Buda: Donald Tusk nawet nie wie co się dzieje w gospodarce Polski

Z rolnikami cisza, w sieci aktywny – Trzaskowski w ogniu krytyki

Co zrobić z choinką po świętach? Zobacz!

Niemcy mają problem z prądem. Każą nawet wyłączać pralki

Zamaskowani sprawcy dewastują wystawy IPN

Mała Armia Janosika nie daje o sobie zapomnieć! Znów podbiła serca ludzi

Dzisiaj informacje Telewizja Republika 04.01.2025

Najnowsze

Zamierzają przekazać Izraelowi broń o wartości 8 mld dolarów

Stan wyjątkowy na Krymie. Skażenie już dotknęło Rosję

Dziwne zachowanie panamskiego statku. Zygzakuje nad gazociągami

Czyżby "uśmiechnięta Polska" mściła się na Chełmie za Sylwestra Republiki

Kaleta: Minister Domański powinien wypłacić pieniądze dla PiS natychmiast

Kryzys polityczny w Austrii: Kanclerz podaje się do dymisji

Trump wysłał komunikat do latynoamerykańskich dyktatur

Aleksandra Mirosław sportowcem 2024 roku w plebiscycie "PS" i Polsatu