Przejdź do treści
10:53 Dania: Minister obrony zapowiedział przyspieszenie rozbudowy wojska
10:45 Koszalin: 45-latek z zarzutami za atak na lekarkę
09:34 Chiny: Nagroda za informacje o hakerach podejrzanych o współpracę z władzami Tajwanu
09:31 Lubuskie: 140 zarzutów dla dziewięciu osób za handel i posiadanie narkotyków
08:30 Chile: Podmorski światłowód połączy Amerykę Południową z Australią i Oceanią
06:21 USA: runął dźwig na placu budowy na Florydzie, zginęły dwie osoby
05:50 NHL: w pierwszym meczu finału o Puchar Stanleya Edmonton Oilers pokonali u siebie Florida Panters po dogrywce 4 do 3
Wydarzenie „Dość rządów esbeckiej Polski!”. Ryszard Majdzik zaprasza na wiec poparcia. 5 czerwca (czwartek), godz. 13:40, Sąd Rejonowy w Wieliczce
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” w Nysie zaprasza na spotkanie z Danielem Obajtkiem oraz Michałem Dworczykiem, 5 czerwca (czwartek), g. 19:00, Nyski Dom Kultury ul. Wałowa 7
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Gdańsk II zaprasza na protest - Nie dla nielegalnej imigracji!, 8 czerwca (niedziela), g. 12, pod Radą Miasta Gdańska ul. Wały Jagiellońskie 1
NBP NBP informuje: Prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: „Polska ma już 509 ton złota – więcej niż Europejski Bank Centralny! To dowód na skuteczną strategię, która wzmacnia wiarygodność Polski i buduje bezpieczeństwo finansowe obywateli"

Pociągi wodorowe przyszłością polskich kolei? PKN Orlen, PKP oraz PESA podpisały list intencyjny w tej sprawie

Źródło: pixel2013

Przedstawiciele PKN Orlen, PKP oraz fabryki PESA w Bydgoszczy podpisali w środę list intencyjny dotyczący inwestycji związanych z wykorzystania wodoru transporcie kolejowym.

Producent taboru już niedługo zaprezentuje pierwszy pojazd szynowy napędzany tym gazem, Orlen zajmie się tworzeniem sieci dystrybucji i budową stacji paliw, a kolejarze udostępnią tereny, na których będzie możliwa budowa stacji tankowania.

Pociągi z napędem wodorowym są ciche i nie szkodzą środowisku. Zamiast spalin, składy emitują parę wodną. Zasada ich działania jest prosta. W składach znajdują się ogniwa, które zmieniają wodór w energię elektryczną.

Pociągi z takim napędem jeżdżą już w Niemczech i Austrii, a do ich uruchomienia przymierzają się Francuzi.

Pociągi wodorowe alternatywą dla elektryfikacji linii kolejowych

W Polsce taki rodzaj napędu może być alternatywą dla elektryfikacji linii, po których dziś jeżdżą spalinowozy. By jednak tak się stało, konieczna jest budowa całej infrastruktury i sieci dystrybucji. Konieczne jest także uruchomienie produkcji tak zwanego zielonego wodoru, który napędza pociągi.

Tym wszystkim ma się zająć jeden z sygnatariuszy listu, czyli PKN Orlen. Józef Węgrecki z zarządu firmy mówił w czasie konferencji, że budowa stacji tankowania i utworzenie sieci dystrybucji może być bardzo opłacalną inwestycją.

Według danych, które obejmują 2019 rok, po polskich torach nadal jeździ bardzo dużo lokomotyw spalinowych. Dwa lata temu w transporcie towarowym było to prawie 2150 lokomotyw, a w transporcie pasażerskim blisko 400 takich pojazdów.

Komisja Europejska zaleca redukcję gazów cieplarnianych

Tymczasem Komisja Europejska w przedstawionym w lipcu tego roku dokumencie „Fit For 55” zaleca, by zredukować emisję gazów cieplarnianych do 2030 roku o co najmniej 55 procent w porównaniu do 1990 roku. Co więcej, Komisja proponuje, by rozszerzyć system handlu emisjami o kolejne branże, w tym transport lądowy, morski i lotniczy.

Ma się też zmienić podejście do opodatkowania energii oraz paliw. Koszt ma być bezpośrednio związane z ich emisyjnością. To wszystko ma skłonić państwa członkowie do poszukiwania i wdrażania energii zeroemisyjnej.

Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że energia wodorowa mogłaby być wykorzystywana przede wszystkim na trasach aglomeracyjnych, lokalnych i ewentualnie regionalnych. Wynika to z ograniczeń zasięgu, odległości i sieci dystrybucji, a także uwarunkowań technicznych.

Pociągi wodorowe wydają się idealne dla ruchu lokalnego

Pociągi, które już kursują w niektórych europejskich krajach, nie przekraczają prędkości 140 kilometrów na godzinę, co jest wystarczające dla ruchu lokalnego, ale nie dalekobieżnego. Jednak napęd wodorowy dla składów operujących na mniejsze odległości i niższe prędkości wydaje się idealny.

Uczestnicy środowego spotkania zwracali także uwagę na jeszcze jeden aspekt. W odczuciu społecznym napęd wodorowy może być niebezpieczny, a pociągi, które z niego korzystają, mogą być postrzegane, jako tykające bomby. Konieczna jest też odpowiedź na pytanie, jakie trzeba stworzyć przepisy, które będą regulować rynek napędu wodorowego.

polskieradio24.pl

Wiadomości

Gramatyka: Nawrocki miał lepszy sztab wyborczy

HIT! Giertych cały na biało przestaje być "bezpartyjny". Teraz będzie z Tuskiem

Uwaga: śmiertelny wypadek w Zembrzycach. Utrudnienia na drodze

Spotkanie Tuska ze "swoimi". Tak miało przebiegać!

Podmorski światłowód połączy Amerykę Południową z Australią i Oceanią

HIT DNIA

Miała uzdrowić "różdżką" - jest coraz gorzej. Ale Leszczyna już wskazała winnego!

Orlen Wisła Płock mistrzem Polski w piłce ręcznej!

Ceny ropy w USA spadają, wiemy dlaczego

HIT DNIA

Przedterminowe wybory parlamentarne? Mocny komentarz Wiplera

Eliminacje ME 3x3: Polscy koszykarze zagrają o powrót do europejskiej czołówki

Co czeka prezydenta-elekta? Od lat panują pewne zasady

RCB świętuje, kibice giną – dramat w Bengaluru

Sąd apelacyjny ogłosi dzisiaj wyrok w sprawie śmierci 16-letniego Eryka

Co jeszcze Tusk mógł zrobić by Trzaskowski wygrał wybory?

Burze w całym kraju. Strażacy mieli trudną noc [ZDJĘCIA]

Najnowsze

Gramatyka: Nawrocki miał lepszy sztab wyborczy

Podmorski światłowód połączy Amerykę Południową z Australią i Oceanią

HIT DNIA

Miała uzdrowić "różdżką" - jest coraz gorzej. Ale Leszczyna już wskazała winnego!

Orlen Wisła Płock mistrzem Polski w piłce ręcznej!

Ceny ropy w USA spadają, wiemy dlaczego

HIT! Giertych cały na biało przestaje być "bezpartyjny". Teraz będzie z Tuskiem

Uwaga: śmiertelny wypadek w Zembrzycach. Utrudnienia na drodze

Spotkanie Tuska ze "swoimi". Tak miało przebiegać!