Naukowcy po raz pierwszy odkryli planetę w innej galaktyce

Artystyczna wizja układu M51-ULS-1 w którym odkryto egzoplanetę
Fot. Twitter/Chandra Observatory

Naukowcy odkryli pierwszą planetę poza naszą galaktyką Drogi Mlecznej. Udało się tego dokonać za pomocą teleskopu kosmicznego Chandra X-Ray. Szacuje się, że egzoplaneta znajduje się w odległości 28 mln lat świetlnych od nas. Dla porównania, od najbliższej Słońcu gwiazdy – Proximy Centauri – dzieli nas jedynie 4,2 roku świetlnego (ok. 397 bln km), zaś średnica Drogi Mlecznej to ok. 185 tys. lat świetlnych.

Do tej pory odkryto już tysiące planet poza naszym układem słonecznym, jednakże nowo odkryta planeta znajduje się w galaktyce M51, znanej także pod nazwą Wir, której centrum oddalone jest od nas o około 28 mln lat świetlnych. Krąży ona wokół podwójnego systemu gwiazd, składającego się z czarnej dziury lub gwiazdy neutronowej zasysającej materię od swojego towarzysza, którego masa wielokrotnie przekracza masę Słońca.

Odkryta planeta prawdopodobnie jest nieco mniejsza od naszego Saturna, jednak okrąża swoje macierzyste gwiazdy po orbicie kilkukrotnie większej niż jej słoneczny odpowiednik.

Źródło: O2.pl