Młodzi sięgają częściej po AI. Są jednak wątpliwości co do wiarygodności

Zgodnie z najnowszym raportem Instytutu Reuters, roboty rozmowne oparte na sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT, stają się coraz bardziej popularnym źródłem informacji, szczególnie wśród młodszych pokoleń. Zwiększające się zainteresowanie tymi narzędziami budzi jednak kontrowersje związane z ich przejrzystością i wiarygodnością.
Nowe badania opublikowane przez Instytut Reuters na temat mediów z lipca 2025 roku ujawniają, że roboty rozmowne oparte na sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT, są coraz częściej wykorzystywane jako źródło informacji przez młodych ludzi. Z analizy przeprowadzonej na 97 000 respondentów w 48 krajach wynika, że 7% dorosłych korzysta z AI przynajmniej raz w tygodniu dla uzyskania informacji, a ten wskaźnik wzrasta do 12% wśród osób poniżej 35. roku życia i 15% wśród tych poniżej 25 lat.
Mitali Mukherjee, dyrektor Instytutu Reuters, podkreśla, że "roboty rozmowne oparte na AI są wykorzystywane po raz pierwszy jako źródło wiadomości". Respondenci zwracają uwagę na zalety personalizacji, jakich oferują te narzędzia, w tym szybką adaptację informacji do indywidualnych potrzeb, umożliwiając m.in. streszczanie artykułów (27%), tłumaczenie (24%), rekomendacje (21%) oraz odpowiedzi na pytania związane z aktualnościami (18%).
Jednakże raport wskazuje także na rosnące obawy związane z korzystaniem z technologii AI w kontekście informacji. Większość respondentów wyraża sceptycyzm co do wiarygodności danych generowanych przez sztuczną inteligencję, uznając je za "mniej przejrzyste" i "mniej wiarygodne". Pomimo rosnącej popularności narzędzi AI, wielu ludzi wciąż woli, aby to ludzie odgrywali kluczową rolę w tworzeniu i dystrybucji informacji.
W odpowiedzi na te zmiany, niektóre redakcje podjęły decyzję o współpracy z firmami oferującymi rozwiązania oparte na AI, aby zwiększyć swoje dochody. Inne z kolei decydują się na prawne działania przeciwko naruszeniom praw autorskich związanym z wykorzystaniem danych przez modele AI.
Raport Instytutu Reuters, corocznie publikowany przez Uniwersytet Oksfordzki, stanowi ważne narzędzie do analizy zmian w dziedzinie mediów i informowania o wpływie technologii na przekazywanie wiadomości.
Źródło: Republika
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X