Stołeczne muzeum rozstrzygnęło konkurs na koncepcję Centrum Konserwatorsko-Magazynowego. Jak podkreślają członkowie kapituły, jest to „nowy model muzealnego magazynu i pracowni konserwatorskich w oparciu o zasady dostępności, partycypacji i edukacji”.
Centrum Konserwatorsko-Magazynowe powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie Gmachu Głównego, od strony Parku na Książęcem. To pierwszy etap modernizacji całego kompleksu historycznej zabudowy MNW i pierwsza od dziesięcioleci szansa na powiększenie jego powierzchni.
Zwycięski projekt przedstawiła wrocławska pracownia architektoniczna P2PA z Wrocławia. Wyróżnia się on harmonijnym wpisaniem w przestrzeń ogrodu otaczającego muzeum, a także proporcjonalnym powiązaniem z bryłą Gmachu Głównego. Jak można przeczytać w opinii sądu konkursowego, struktura przestrzeni budynku została podporządkowana zasadzie przenikania i współgrania otwartych i zamkniętych sześciennych brył, co pozwala na swobodne kształtowanie potrzebnej przestrzeni wnętrza, a w przyszłości umożliwi budowanie nowych powiązań funkcjonalnych.
– Pierwsza praca, przygotowana przez P2PA, jest rzeczywiście świetnie przemyślaną maszyną, która będzie dobrym magazynem i zarazem miejscem pracy dla kustoszy i przechowywania zbiorów. Istotne było to, żeby praca, która wygra, po pierwsze wpisała się w kontekst całej przestrzeni, po drugie nie hamowała dalszego rozwoju muzeum i po trzecie, żeby pozwalała na elastyczne użytkowanie – mówi Jerzy Bogusławski, przewodniczący sądu konkursowego.
Architekci oceniają, że rozwiązanie stanowi nowy model muzealnego magazynu i pracowni konserwatorskich w oparciu o zasady dostępności, partycypacji i edukacji. Budynek spełnia wysokie normy środowiskowe i daje gwarancje optymalizacji kosztów eksploatacji. Praca wpisuje się w otoczenie, stanowiąc jednocześnie jego urozmaicenie. Wzniesienie nowego pawilonu na Książęcem pozwoli przede wszystkim na rozwiązanie najpilniejszych potrzeb muzeum w zakresie bezpieczeństwa i przechowywania dzieł sztuki przede wszystkim szczególnie wrażliwych obiektów na podłożu papierowym oraz znacząco ułatwi prowadzenie badań nad nimi.
– Finałem konkursu będzie przygotowanie projektu budowlanego, w konsekwencji projektu wykonawczego, uzyskania pozwoleń na budowę i rozpoczęcia budowy nowego pawilonu muzeum – mówił dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie Łukasz Gaweł.
W konkursie zgłoszono 28 prac. Nadesłane projekty oceniał 11-osobowy sąd konkursowy składający się z przedstawicieli Muzeum oraz architektów ze Stowarzyszenia Architektów Polskich. Przyznano trzy nagrody główne i dwa wyróżnienia.