To jeden z najpopularniejszych, bo i najmilszych prezentów świątecznych
Co znajdziemy jutro pod choinką? Co sami pod nią położymy? Z dużą prawdopodobnością może być to książka. Ten tradycyjny prezent nie traci na popularności - na prezent świąteczny wybiera go co roku co siódmy Polak. Liczba tych, którzy obdarowują bliskich książkami na Wigilię okazjonalnie jest jeszcze wyższa - wynosi 42 proc. Tak pokazują wyniki „Badania o książkach” przeprowadzonego przez IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy.
Jak czytamy w portalu krd.pl, 30 proc. Polaków kupujących książki dla siebie albo pod choinkę przeznacza na nie od 100 do 200 zł rocznie. Co czwarty wkłada do koszyka pozycje z cenami poniżej 100 zł. Z kolei co piąty decyduje się wydać od 201 do 500 zł na ten cel. Na zakup książek za łączną kwotę od 501 do 1000 zł decyduje się 8,5 proc. osób w przedziale 45-54 lata. Jest to najwyższy odsetek pod kątem wieku.
"Co 7. Polak kupuje książkę każdego roku w okolicach Bożego Narodzenia, a okazjonalnie decyduje się sprawić taki prezent bliskim aż 42 proc. (...) Lektura jest częściej domeną kobiet i to właśnie kobiety chętniej decydują się na takie prezenty. Od czasu do czasu na święta książkę wręcza 46,5 proc. kobiet, a wśród mężczyzn odsetek ten wyniósł 36,9 proc. Natomiast niemal taka sama liczba zarówno kobiet, jak i mężczyzn kupuje książki co roku", czytamy w portalu.
A co czytamy? Raport "Badania o książkach" odpowiada i na to pytanie.
Najczęściej osoby poszukujące książek dla bliskich odnajdują je na półkach z bestsellerami bez konkretnej kategorii. To właśnie na nie stawia aż co czwarty Polak. Tyle samo osób wybiera kryminały i thrillery. Na trzecim miejscu znalazła się literatura dziecięca (17,8 proc.), na czwartym uplasowała się literatura obyczajowa (17,5 proc.). Równie wysoko Polacy cenią poradniki – w prezencie daje je 17,2 proc. Kobiety znacznie częściej od mężczyzn kupują romanse – wybiera je aż 19,7 proc. pań i jedynie 13,2 proc. panów. Za to 17 proc. mężczyzn daje w prezencie książki naukowe i popularnonaukowe, przy czym na nie stawia tylko 11,6 proc. kobiet. Co ciekawe, wśród najmłodszych respondentów, osób w wieku 18-24 lat prym wiedzie fantastyka – na taki podarunek decyduje się aż jeden na trzech.
Źródło: krd.pl, Rzetelna Firma
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.