Amerykańska Akademia Filmowa: Nie jest ważne, jaki film zrobisz, ważne jest skąd pochodzisz
Już od kilka lat trwa nagonka na Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej w związku z niewystarczającym zróżnicowaniem etnicznym w kontekście nominacji do Oscara. #OscarSoWhite to hasło walczących o różnorodność w filmowym na świcie. Mimo ewidentnych zmian — od kilku lat gala rozdania Oscarów przebiega pod niepisanym hasłem #BlaskLifeMetter — Akademia Filmowa ostatecznie ugięła się pod naciskami i wprowadziła do regulaminu budzące wątpliwości, radykalne zmiany.
— Wierzymy, że te nowe standardy poskutkują długotrwałymi, zasadniczymi zmianami w naszej branży —powiedzieli w oświadczeniu prezes David Rubin i dyrektor generalny Dawn Hudson.
Od kolejnej edycji rozdania nagród stopniowo będą wprowadzane nowe reguły, a od 2024 roku filmy ubiegające się o nominację, będą musiały spełnić przynajmniej dwa z czterech określonych przez Akademię warunków. Ich przestrzeganie przesłoni ocenę merytoryczną produkcji filmowych i znacząco wpłynie na oceny filmów przez jurorów.
Standardy zostały podzielone na grupy, ze względu na obszar objęty zmianami:
Standard A: Reprezentacja, Motywy, Narracja
Główni lub istotni drugoplanowi aktorzy/aktorki – Przynajmniej jeden z głównych lub drugoplanowych aktorów musi należeć do niedostatecznie reprezentowanej grupy etnicznej, lub rasowej.
Przynajmniej 30% wszystkich aktorów/aktorek w rolach drugoplanowych i epizodycznych musi natomiast pochodzić z przynajmniej dwóch z niedostatecznie reprezentowanych grup: takich jak kobiety, grupy etniczne, osoby LGBT+ oraz osoby z kognitywnymi lub fizycznymi niepełnosprawnościami, niedosłyszące lub niesłyszące.
Standard B: Ekipy twórcze
Wśród osób zajmujących najważniejsze pozycje w procesie twórczym – casting, zdjęcia, muzyka, kostiumy, reżyseria, montaż, fryzury, charakteryzacja, produkcja, scenografia, dźwięk, efekty specjalne, scenariusz – co najmniej dwie muszą pochodzić z niedostatecznie reprezentowanych grup (tych samych, co w punkcie A2), z czego przynajmniej jedna ma pochodzić z niedostatecznie reprezentowanej grupy etnicznej lub rasowej.
Standard C: Szanse i dostęp do środowiska branżowego
Producent lub dystrybutor musi oferować płatne staże i możliwości odbywania stażów dla osób pochodzących z niedostatecznie reprezentowanych grup, określonych w punkcie A2 w najważniejszych aspektach produkcyjnych. Mniejsze lub niezależne studia, lub dystrybutorzy muszą mieć w ekipie przynajmniej 2 stażystów/stażystki z tych grup. Ponadto producent, dystrybutor i firma finansująca produkcję musi oferować możliwości rozwoju podstawowych umiejętności filmowych dla osób pochodzących z niedostatecznie reprezentowanych grup, określonych w punkcie A2.
Standard D: Rozwój widowni
Studio lub producent muszą mieć w zespołach zajmujących się marketingiem, dystrybucją, promocją co najmniej kilka osób pochodzących z niedostatecznie reprezentowanych grup na kierowniczych stanowiskach.