Przejdź do treści
22:20 Polityka: prokuratura Żurka wydała postanowienie o przedstawieniu Zbigniewowi Ziobrze zarzutów i postanowienie o jego zatrzymaniu
22:10 USA: zmarł współodkrywca struktury DNA James Watson
22:00 Izrael: otrzymaliśmy szczątki kolejnego zakładnika ze Strefy Gazy
21:37 Legislacja: ustawa umożliwiająca testowanie zautomatyzowanych pojazdów w warunkach drogowych z wetem prezydenta
21:15 Francja: Luwr przedstawił nowe środki bezpieczeństwa
21:00 Ziobro: zamierzam się bronić, zamierzam używać słowa, zamierzam używać prawdy
20:40 Polska: Prezydent zawetował nowelę ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę
20:20 Kaczyński o uchyleniu immunitetu Ziobrze: wierzę, że ci, którzy w tym uczestniczyli, odpowiedzą przed sądem
Wydarzenie KGP w Essen zaprasza na obchody rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, 8.11 o godz. 18:00 koncert Mariusza Materyńskiego oraz Pawła Piekarczyka. 9.11, godz. 9.30, Msza Św. oraz marsz Polonii w Essen, Kościół i sala św Klenensam Hirtsieferste
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej Drzewica organizuje spotkanie z Marszałkiem Antonim Macierewiczem, 9 listopada, godz. 17.30, Hotel Restauracja Zamkowa plac Wolności 32
Wydarzenie 12 listopada (środa), o godz. 18:00 odbędzie się pokaz filmu "Operacja Polonia 1920". Miejsce: Sala widowiskowa Centrum Kultury - Izabelin. Wstęp wolny
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Chrzanów zaprasza na spotkanie otwarte z Jakubem Maciejewskim. 14 listopada, g. 18:00. Sala Parafialna ul. Adama Mickiewicza 5, Chrzanów
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej w Gdyni zaprasza na spotkanie z Jackiem Wroną, działaczem Ruchu Obrony Granic. 16 listopada, g. 17:30. Cech Rzemiosła i Przedsiębiorczości, ul. 10 Lutego 33
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Miechów zaprasza na spotkanie otwarte z Przemysławem Czarnkiem. 15 listopada, g. 13:00. Hala sportowa przy szkole podstawowej w Kozłowie, Kozłów 303
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej w Nowym Dworze Mazowieckim zaprasza na spotkanie z posłem Markiem Jakubiakiem 21 listopada o godz. 18:00 w Nowodworskim Ośrodku Kultury przy ul I.J. Paderewskiego 1a
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!

Konsumenci wpływają na działania firm. Debata podczas II Kongresu ESG

Źródło: Fundacja im. XBW Ignacego Krasickiego

Konsumenci zwiększają presję na działania uwzględniające czynniki ESG, choć pandemia i wojna na Ukrainie wpłynęła na ich podejście. Potrzebna jest dalsza edukacja konsumentów i firm, by każda ze stron umiejętnie działała na rzecz zrównoważonego rozwoju i środowiska – to wnioski z panelu „Siła konsumentów - czyli presja ma sens” podczas II Kongresu ESG.

Panel, w którym udział wzięli Anna Czartoryska-Niemczycka - aktorka, propagatorka ruchu zero waste, Kamila Koźbiał - Head of Marketing East Europe w DS Smith, Wiktoria Płocha - Sustainability Business Partner, IKEA Retail Poland, Szymon Ziobrowski – dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego oraz Tomasz Baran - prezes ogólnopolskiego panelu badawczego Ariadna, poprzedziła prezentacja wyników najnowszych badań panelu Ariadna, dotyczących postrzegania ESG w Polsce. 

- Jak wynika z naszych badań, już 35 proc. konsumentów kupując produkt lub usługę zwraca uwagę, czy firma dba o środowisko. Tyle samo patrzy, czy jest odpowiedzialna społecznie. Jeszcze więcej, bo 2/3 Polaków uważa, że firmy powinny przestrzegać ESG, nawet jeśli miałoby się to przełożyć na cenę towaru lub usługi – powiedział Tomasz Baran, prezentując wyniki badań.

Uczestnicy dyskusji wskazali, że wyniki te można odczytywać w różny sposób. Z jednej strony odsetek 35 proc. konsumentów stawiających na ESG wskazuje, że jest wiele do zrobienia w dziedzinie ekologicznej świadomości. Z drugiej, firmy nie mogą sobie już dziś pozwolić, by tylu klientów stracić. Jest to zatem grupa, która wywołuje presję na przedsiębiorców.

Prawda jest też taka, że pandemia oraz wojna na Ukrainie, wpłynęły na problemy, z jakimi boryka się i biznes, i konsumenci. Losy planety zeszły na dalszy plan, gdy ponad 30 procent społeczeństwa żyje z dnia na dzień, nie posiadając żadnych oszczędności lub poduszki finansowej. 

– Wybieramy przede wszystkim to, co jest bliżej, łatwiej dostępne i tańsze, a nie ekologiczne. Wybory zdominowały kwestie ekonomiczne. To paradoks, bo tak naprawdę życie eko nie jest droższe, wręcz przeciwnie, jest najbardziej ekonomiczne – oznacza kupowanie produktów używanych, korzystanie z własnych opakowań – tłumaczyła Anna Czartoryska-Niemczycka

Kamila Koźbiał, szef marketingu na Europę Wschodnią w DS Smith, stwierdziła, że firmy, które szukają sposobów na optymalizacje opakowań, powołują się na chęć obniżenia kosztów. – Zbiega się to jednak w parze z tym, że chcą zmniejszyć swoje negatywne oddziaływanie na środowisko – dodawała i podkreślała, że obie te rzeczy można ze sobą pogodzić. 

– Dla jednego z klientów zmniejszyliśmy opakowania o 1 mm. To sprawiło, że na jednej palecie mógł ich zmieścić o 120 więcej, a w samochodzie – o 3600. Dzięki temu firma zredukowała CO2 o 17 proc. w skali roku – opowiadała Kamila Koźbiał, wskazując, że oszczędności dla biznesu i środowiska byłyby ogromne, gdyby tą drogą poszły inne firmy. Szczególnie ważny jest tu e-commerce, który dynamicznie się rozwija. 

– Tymczasem w 2022 r. ze względu na zbyt duże opakowania, sprzedawcy internetowi poza produktem do konsumentów dostarczyli ponad 40 milionów m3 powietrza. Samochody dostawcze wykonały prawie 2,5 mln dodatkowych kursów – wyliczała Kamila Koźbiał.

Potrzebę zwiększania świadomości nie tylko konsumentów, ale także firm podkreślał także Szymon Ziobrowski, dyrektor TPN– Biznes posługuje się daleko idącymi uproszczeniami. Chcemy współpracować z Tatrzańskim Parkiem Narodowym – zaproponujmy posadzenie tam drzew. My nie sadzimy drzew, a chronimy naturalne procesy przyrodnicze. Edukujmy, by biznes nie posługiwał się kalkami, tylko patrzył szerzej i wspierał wartości, takie jak przyroda. Zachęcamy firmy, by włączyły się w nasze działania, w ten sposób przechodzimy od propozycji typu greenwashing do projektów, które przynoszą korzyści wszystkim stronom. 

Firmy muszą przykładać większą wagę do ekologii, ale też podejmować działania, które będą przekładały się na zrównoważone wybory kolejnych konsumentów. 

– Trzeba ich inspirować do tego np. przez pokazywanie benefitów, które się z tym wiążą. W 2021 r. wprowadziliśmy program Oddaj i Zyskaj, w którym nadajemy drugie życie używanym produktom oddanym przez naszych klientów. W zamian zyskują kartę podarunkową. Do ponownego obiegu wróciło już 1550 towarów naszej marki – komentowała Wiktoria Płocha, partner biznesowy ds. zrównoważonego rozwoju w IKEA Retail Poland.

Usunięto obraz.

Zdaniem ekspertów ważna jest też edukacja konsumentów. 

– Dla jednej z firm wymieniliśmy plastikowe rączki w proszku do prania. Dzięki temu zużycie przez nią plastiku spadło o 750 kg w skali roku, o czym poinformowała klientów, teraz oczekujących kolejnych proekologicznych rozwiązań. To pokazuje, ile może zdziałać strategia małych kroków – mówiła Kamila Koźbiał.

Istotne znaczenie ma też walka z greenwashingiem. Firmy podejmując działania ekologiczne, powinny stawiać na takie, które nie stworzą mylnego wrażenia u konsumentów. Jest wiele do zrobienia w dziedzinie ekologicznej świadomości. Z drugiej, firmy nie mogą sobie już dziś pozwolić, by tylu klientów stracić. Jest to zatem grupa, która wywołuje presję na przedsiębiorców.

II Kongres ESG odbył 25 stycznia 2023 r. w Centralnym Domu Technologii, w Warszawie. Wątkiem przewodnim Kongresu była transformacja zrównoważonego rozwoju, którą wymusiła wojna za naszą wschodnią granicą. Kongres ESG „Liderzy zrównoważonego rozwoju na rzecz ekosystemu ESG”, jest inicjatywą liderów zrównoważonego rozwoju na rzecz ekosystemu ESG w Polsce. Jest to forum dialogu pomiędzy przedstawicielami administracji państwowej, biznesem (liderami ESG), organizacjami pozarządowymi, środowiskami naukowymi, eksperckimi i mediami na rzecz upowszechniania raportowania ESG i wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju.

GŁÓWNE REKOMENDACJE NA RZECZ WDROŻENIA ESG – PANEL „SIŁA KONSUMENTÓW - CZYLI PRESJA MA SENS”:

  • Biznes musi zrozumieć, że warto inwestować w realne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Przynoszą one firmom także wymierne korzyści ekonomiczne.
  • Trzeba kreować modę/trend na właściwe zachowania konsumenckie. Jednocześnie należy pamiętać, by nie wywoływać zbyt silnej presji, która często wywołuje u ludzi zachowania przeciwne.
  • Firmy nie powinny rezygnować ze stawania po stronie wartości, bojąc się negatywnych opinii części klientów, czy hejtu. Hejt jest krótkoterminowy, a stawanie w słusznej sprawie zostaje z marką na dłużej. 
  • Firmy powinny pamiętać, że konsumenci są bardzo wyczuleni na greenwashing, ponad 2/3 konsumentów obawia się, że firmy podejmują działania tylko z pobudek marketingowych. Przedsiębiorstwa powinny wystrzegać się takich działań.
  • Potrzebna jest dalsza edukacja firm i konsumentów. Zmieniajmy świadomość metodą małych kroków – nawet nieznaczne zmiany zachowań, zwyczajów konsumenckich, ale także praktyk biznesowych przyniosą w czasie duże efekty. 

Celem drugiej edycji Kongresu ESG jest poszerzanie merytorycznej dyskusji dotyczącej standardów ESG w Polsce. Organizatorami Kongresu są Fundacja im. XBW Ignacego Krasickiego i Instytut ESG.

Wątkiem przewodnim II Kongresu ESG była transformacja zrównoważonego rozwoju, którą wymusiła wojna za naszą wschodnią granicą. W ramach Kongresu, 25 stycznia, odbyło się siedem paneli, podczas których eksperci, przedsiębiorcy, naukowcy i decydenci rozmawiali o kluczowych wyzwaniach związanych z raportowaniem ESG, wdrażaniem i zmianami związanymi ze zrównoważoną ewolucją.

Fundacja im. XBW Ignacego Krasickiego

Wiadomości

Szymon Hołownia

Ostatnia przysługa Hołowni. Przekazał PK aresztowanie Ziobry

Amerykanie pójdą Węgrom na rękę. Orban załatwił coś jeszcze

Trump ma pomysł na zakończenie paraliżu rządu. Dotyczy senatorów

Zalewska w Republice: państwo polskie upadło

SPRAWDŹ TO!

Tak dokładnie głosowali posłowie. Lewica, PSL i Hołownia: niespodzianki nie było

Washington Times o rządach Tuska: Romanowski pierwszym uchodźcą politycznym od 1989

Odszedł ostatni żołnierz „Parasola”. Generał Zbigniew Rylski ps. „Brzoza” miał 102 lata

Prezydencki projekt odrzucony przez Sejm. Politycy koalicji 13 grudnia nie chcą ścigać za banderyzm

Leon XIV do misjonarzy: bądźcie rękami Kościoła

Tusk swoimi działaniami uderza w struktury bezpieczeństwa Rzeczypospolitej

Posłowie opozycji komentują głosowanie. „Bezprawie triumfuje”

Nawrocki zawetował cztery ustawy szkodliwe dla Polski i Polaków

Silni razem chcą się zabrać za rodzinę Ziobry. "Co za obrzydliwa sekta"

Belgijski polityk mówił o praworządności, ale niewiele wiedział o uczciwości. Reynders oskarżony o pranie pieniędzy.

Fala krytyki po wpisie Donalda Tuska ws. odebrania immunitetu Zbigniewowi Ziobrze

Najnowsze

Szymon Hołownia

Ostatnia przysługa Hołowni. Przekazał PK aresztowanie Ziobry

SPRAWDŹ TO!

Tak dokładnie głosowali posłowie. Lewica, PSL i Hołownia: niespodzianki nie było

Washington Times o rządach Tuska: Romanowski pierwszym uchodźcą politycznym od 1989

Zmarł ostatni żołnierz batalionu „Parasol”

Odszedł ostatni żołnierz „Parasola”. Generał Zbigniew Rylski ps. „Brzoza” miał 102 lata

Prezydencki projekt odrzucony przez Sejm. Politycy koalicji 13 grudnia nie chcą ścigać za banderyzm

Amerykanie pójdą Węgrom na rękę. Orban załatwił coś jeszcze

Donald Trump

Trump ma pomysł na zakończenie paraliżu rządu. Dotyczy senatorów

Zalewska w Republice: państwo polskie upadło