W pierwszych miesiącach 1931 roku w Państwowych Zakładach Inżynierii rozpoczęto prace konstrukcyjne nad nowym motocyklem. Mając w pamięci złe doświadczenia z CWS M55, główny konstruktor pojazdu inż. Zygmunt Okołów stworzył nowy motocykl, wzorowany na pojazdach amerykańskich.
CWS M111 był produkowany w latach 1934–1939. Jest uznawany za pierwszy polski motocykl, a także pierwszy seryjnie produkowany w Polsce.
W 1936 roku, ze względów handlowych, CWS M111 otrzymał nazwę Sokół 1000 M111. Głównym odbiorcą motocykli było wojsko oraz Policja Państwowa, Poczta Polska i klienci cywilni.
Motocykl ważył ok. 270 kg, a w zestawie z wózkiem bocznym – 375 kg. Spalał ok. 7,5 l na 100 km, a z wózkiem bocznym osiągał prędkość maksymalną ok. 100 km/h.
Jan Tarczyński w książce „Polskie motocykle 1918 – 1945” przytoczył wspomnienia Stanisława Rolińskiego: „CWS M 111. To były maszyny! Robione głównie dla wojska, nie stały w warsztatach, bo nie chciały się psuć! Jak się jakiś trafił u zaprzyjaźnionego mechanika, to zaraz wszyscy go testowali, wołano i mnie do tych prób. Jeździłem wtedy pod Wilanów na siekierkowskie piaseczki. Maszyna szła jak burza – to była frajda! Wolałem jednak ich unowocześnioną wersję – Sokoła 1000 M111. Niby to samo, a jeszcze łatwiejszy w obsłudze i przyjemniejszy w prowadzeniu”.