Przejdź do treści
22:30 Francja: co najmniej sześć osób, w tym dzieci, zginęło w eksplozji w domu mieszkalnym
22:00 Trump: pracujemy z Europą nad gwarancjami bezpieczeństwa dla Ukrainy
21:30 Trump: myślę, że jesteśmy bliżej rozwiązania ws. Ukrainy niż kiedykolwiek wcześniej
21:01 Wielka Brytania: szefowa MSZ wezwała ambasadora Chin w związku ze skazaniem Jimmy’ego Laia
20:34 USA: FBI poinformowało o udaremnieniu zamachu skrajnie lewicowej organizacji w Los Angeles
20:10 Francja: projekt budżetu został przyjęty w Senacie, lecz do kompromisu wciąż daleko
19:45 Przydacz: nie jesteśmy zwolennikami skróconej ścieżki Ukrainy do UE
19:20 USA: Trump zasugerował, że Reiner zginął z powodu swej „obsesji” na jego punkcie
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Poznań zaprasza na spotkanie z europosłem Patrykiem Jakim, 20 grudnia, godz. 17:00, Andersia Hotel pl. Władysława Andersa 3, Poznań
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Kalisz zaprasza na spotkanie z europosłem Patrykiem Jakim. 21 grudnia, godz. 17:00, Sala konferencyjna przy hotelu Hampton by Hilton, ul. Chopina 9, Kalisz
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!
NBP Nowa publikacja NBP: „Polski złoty i niezależność Narodowego Banku Polskiego jako fundamenty rozwoju gospodarczego" – książka prof. Adama Glapińskiego, Prezesa NBP. Wersja elektroniczna dostępna bezpłatnie na nbp.pl
NBP Prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: Przyjęcie euro katastrofalnie spowolni rozwój gospodarczy Polski

„Gazeta Polska”: Lobbysta i elektryczny szmelc. Tak poratujemy Niemców

Źródło: YouTube

W negocjacjach dotyczących zastąpienia podatku od aut spalinowych dopłatami do kupna samochodów elektrycznych, także tych używanych, główną rolę odegrał Krzysztof Bolesta – wiceminister klimatu z ramienia Polski 2050. Doszło tu do podwójnego konfliktu interesów. Po pierwsze – Bolesta od lat znany jest jako lobbysta aut elektrycznych. Po drugie – na dopłatach dla Polaków skorzystają niemieccy posiadacze używanych elektryków. A to właśnie Niemcy finansują organizację, w której skład wchodziła fundacja związana z Bolestą - pisze Grzegorz Wierzchołowski w najnowszym numerze tygodnika "Gazeta Polska".

To nie były łatwe rozmowy z Komisją, ale mamy to! Zamiast podatku od posiadania aut spalinowych – nowe dopłaty do elektryków z KPO [Krajowego Planu Odbudowy]. Szczególne podziękowania dla Krzysztofa Bolesty i zespołów Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska za wspólne negocjacje” – napisał 30 kwietnia na portalu X Jan Szyszko, sekretarz stanu w resorcie funduszy.

Ku zdziwieniu wielu ekspertów – dopłaty w Polsce obejmą zarówno nowe, jak i używane auta elektryczne. Co więcej, jak zauważył „Puls Biznesu”, na dopłaty do używanych elektryków rząd Donalda Tuska ma wydać niemal dwa razy więcej niż na te do nowych. 

Tymczasem jeszcze w marcu 2024 roku w rozmowie z „Rzeczpospolitą” sam Krzysztof Bolesta – pytany o ewentualne dopłaty do używanych aut elektrycznych – zapowiadał zupełnie co innego: „Jeśli zaczniemy stymulować rynek używanych samochodów, zjadą do nas stare auta, jakieś nissany pierwszej generacji z bateriami na przejechanie 20 km, które później będziemy musieli utylizować”.

Kto kupi elektro-graty

Co takiego stało się między marcem a kwietniem 2024 roku, że przedstawiciel polskiego rządu – główny specjalista od tego zagadnienia – zmienił zdanie o 180 stopni na temat dopłat do używanych elektryków? 
Wiele wskazuje na to, że kluczowe w „negocjacjach” z Komisją Europejską okazały się informacje płynące z Niemiec, a być może także spotkanie Krzysztofa Bolesty (25 kwietnia 2024 roku) z Jörgem Kukiesem, sekretarzem stanu w niemieckim Urzędzie Kanclerskim, jednym z najważniejszych doradców Olafa Scholza („Spiegel” nazwał Kukiesa nawet „drugim mózgiem” kanclerza).

Otóż na początku 2024 roku niemiecka telewizja państwowa Tagesschau informowała: „Rynek używanych samochodów elektrycznych w Niemczech umarł. (...) Według Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego, w ubiegłym roku w Niemczech sprzedano zaledwie około 97 tys. używanych samochodów elektrycznych. To zaledwie 1,6 proc. całego rynku samochodów używanych. Jaki jest powód tego sceptycyzmu? Jeden powód: wysokie ceny. 23 listopada używane samochody elektryczne były oferowane na platformie mobile.de średnio za około 38 tys. euro – to prawie o 10 tys. euro więcej niż średnia cena używanych samochodów z silnikiem Diesla lub benzyną”.

Tak się składa, że dopłaty do używanych elektryków proponowane przez rząd Donalda Tuska niemal pokrywają się ze wskazaną przez Tagesschau różnicą – mają wynosić do 40 tys. zł (za to do zakupu nowego auta elektrycznego dopłata wynosić może maksymalnie... 30 tys. zł). Ogólnie wielkość budżetu na dopłaty do zakupu używanych samochodów elektrycznych to aż 374 mln euro, czyli 1,5 mld zł.

Cały tekst do przeczytania w najnowszym numerze tygodnika "Gazeta Polska".

Portal TV Republika/ Gazeta Polska

Wiadomości

Wiktor Orban

Ponad 80% Węgrów obawia się zagranicznej ingerencji w wybory

Propalestyńska grupa ekstremistyczna: zamachy w Los Angeles

Negocjacje pokojowe. Biały Dom daje Ukrainie "mocne gwarancje"

Kowalski: Tusk i jego ekipa to nowotwór, który rozbija polskie państwo

Szczyt w Berlinie. Europejscy przywódcy przedstawili wspólne oświadczenie w sprawie Ukrainy

Bundestag bez internetu podczas wizyty Zełenskiego

"Nowa rzeczywistość, a metody wciąż te same". Prezydent reaguje na szokujący atak na Cenckiewicza

Goście Danuty Holeckiej w Republice ostro o Czarzastym i atakach na prezydenta

Zapadł wyrok w głośnej sprawie dziennikarzy TVN Turbo. Dziennikarze zabrali głos

Rdesiński mocno: Czuchnowski to nie dziennikarz - to cyngiel polityczny!

Służby wiedzą, kto mógł zamordować 12-latkę. Chodzi o osobę nieletnią

Zakochana Paulina Smaszcz publikuje kolejne zdjęcie z ukochanym! Duński biznesmen skradł jej serce.

Przemysław Wipler komentuje wyciek danych szefa BBN Sławomira Cenckiewicza: klasyczna gra teczkami

Kuczyński zaatakował prezydenta Nawrockiego. Porównał go do "bakterii", uznał za "szkodnika" i "dywersanta"

Polska głosem regionu w G20. Marcin Przydacz: Jesteśmy tu reprezentantem całego regionu Europy Środkowej i Wschodniej

Najnowsze

Wiktor Orban

Ponad 80% Węgrów obawia się zagranicznej ingerencji w wybory

W Berlinie ogłoszono europejskie gwarancje bezpieczeństwa dla Ukrainy

Szczyt w Berlinie. Europejscy przywódcy przedstawili wspólne oświadczenie w sprawie Ukrainy

Bundestag bez internetu podczas wizyty Zełenskiego

Karol Nawrocki

"Nowa rzeczywistość, a metody wciąż te same". Prezydent reaguje na szokujący atak na Cenckiewicza

Gość Dzisiaj

Goście Danuty Holeckiej w Republice ostro o Czarzastym i atakach na prezydenta

planowali zamachy w Los Angeles

Propalestyńska grupa ekstremistyczna: zamachy w Los Angeles

Negocjacje pokojowe. Biały Dom daje Ukrainie "mocne gwarancje"

Kowalski: Tusk i jego ekipa to nowotwór, który rozbija polskie państwo