Tegoroczna edycja była wyjątkowa nie tylko ze względu na jubileusz, ale przede wszystkim ze względu na sytuację pandemiczną, która zrewolucjonizowała rynek pracy. Uroczystość odbyła się 4 listopada. Celem Konkursu było wyróżnienie dużych i średnich firm działających na polskim rynku, które w zakresie polityki pracowniczej sięgają po ciekawe i skuteczne rozwiązania.
- Pandemia, która zdominowała wszystkie obszary naszego życia w ostatnim czasie, skłoniła firmy, niezależnie od wielkości i skali działania, aby zaczęły w praktyce realizować kwestie związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu – powiedział Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.
W X edycji Konkursu przyznano nagrody w następujących kategoriach: programy stażowe, wolontariat, motywacja, edukacja, bezpieczeństwo, zdrowie. Nagrody zostały przyznane także dla dziennikarzy.
– Naszym nadrzędnym celem jest inspirowanie przedsiębiorców. Uważamy, że motywacją mogą być przede wszystkim odpowiedzialne działania największych polskich firm, które realizując wiele atrakcyjnych i skutecznych programów pracowniczych zapewniają pracownikom nie tylko ochronę ich praw, ale także dbają o ich zawodowy rozwój. Mamy nadzieję, że przyznawane przez nas wyróżnienia przyczynią się do szerzenia najlepszych praktyk wśród przedsiębiorców i pomogą przedsiębiorcom w szukaniu nowych, interesujących rozwiązań – wyjaśnił Juliusz Bolek.
Nagrody
W kategorii: Wolontariat tytuł „Pracodawcy Godnego Zaufania” uzyskała firma Hasco-Lek S.A. za program wolontariatu pracowniczego, w ramach którego pracownicy każdej ze spółek Grupy Hasco mogą przeznaczyć jeden 8-godzinny dzień pracy na działania wolontariackie.
W kategorii: Zdrowie tytuł „Pracodawcy Godnego Zaufania” otrzymała firma Żabka Polska, za bezpłatny dostęp do opieki zdrowotnej w LUX MED, dostęp do opieki psychologicznej czy realizację programów profilaktycznych. Zdrowie pracowników jest w centrum uwagi firmy w czasie COVID-19. Firma Żabka Polska umożliwiła pracownikom m.in. testy na COVID-19 finansowane przez pracodawcę, pełne wyposażenie pracowników w nieograniczony dostęp do środków ochrony osobistej czy automatyczny pomiar temperatury przy wejściu do budynku.
W kategorii: Edukacja i Tytuł „Pracodawcy Godnego Zaufania” otrzymała firma Zabrzańskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji za cykl szkoleń mający na celu podniesienie standardów profesjonalnej obsługi klienta oraz kreowania wizerunku firmy.
W kategorii: Motywacja Tytuł „Pracodawcy Godnego Zaufania” otrzymała Castorama Polska za szeroką ofertę benefitów pozapłacowych, możliwość realizacji wolontariatu pracowniczego czy premie w myśl zasady dzielenia się zyskami, a także motywowanie pracowników przez zapewnienie im ciągłego rozwoju w ramach organizacji.
Nagrodę w kategorii: Bezpieczeństwo Tytuł „Pracodawcy Godnego Zaufania” uzyskała firma ROCKWOOL Polska za politykę TOTAL ZERO, która oznacza zero incydentów, zero wypadków oraz zero ofiar śmiertelnych.
W kategorii: Programy stażowe Tytuł „Pracodawcy Godnego Zaufania” otrzymała firma „PGNiG S.A.” za program stażowy GeoTalent, którego działania skierowane są do studentów i absolwentów uczelni wyższych zainteresowanych rozwojem zawodowym w branży gazowo-naftowej.
- Na stworzenie dobrego wizerunku firmy pracują latami, a bardzo szybko można go zburzyć, czasem wystarczy chwila. Tym bardziej w obecnej sytuacji łatwo stracić zaufanie. Mimo problemów, niepewności, kryzysu nie warto rezygnować z troski o pracownika, dobrej komunikacji, pozytywnego motywowania. Konsekwencje zaniechań w tej dziedzinie mogą być poważne i dalekosiężne. W obecnych czasach odpowiedzialnym pracodawcom bardziej zależy na wizerunku niż kiedykolwiek wcześniej. O dobrego specjalistę trzeba walczyć, a później go utrzymać. Pracownik, który zna firmę od lat, jest niezwykle cenny – powiedział Andrzej Arendarski, prezes Karowej Izby Gospodarczej.
W tym roku przyznano również nagrody dla dziennikarzy. Nagrodę Dziennikarską w kategorii media elektroniczne otrzymał Sebastian Ogórek, redaktor naczelny money.pl oraz WP Finanse., m.in. za popularyzację pozytywnych rozwiązań z zakresu polityki pracowniczej oraz promowania wartości odpowiedzialnego biznesu w polskich mediach, a w kategorii prasa nagroda została przyznana Piotrowi Mazurkiewiczowi z Rzeczpospolitej za wnikliwą obserwację rynku FMCG, opisywanie i działań firm na rzecz zrównoważonego rozwoju i troski o pracowników.
Nagrodę Specjalną otrzymała redakcja ISBnews za dynamiczny rozwój, zwiększanie zatrudnienia i tworzenie warunków pracy w trosce o zdrowie pracowników. W 2012 r. agencja informacyjna ISBnews została przejęta od amerykańskiego właściciela przez dotychczasowych pracowników. Początkowo zatrudnienie wynosiło 4 osoby, dziś redakcja liczy 20 dziennikarzy, z czego aż 4 nowe etaty stworzyła w ostatnich, "pandemicznych" miesiącach.
Jury
W skład Kapituły Konkursu o tytuł „Pracodawca Godny Zaufania” wchodzą: Krajowa Izba Gospodarcza, Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego “Teraz Polska”, Instytut Staszica, Impressarium, Centrum im. Adama Smitha, Instytut Biznesu, Instytut Libertatis, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Stowarzyszenie Integracja i Współpraca - organizator Welconomy Toruń, Warsaw Enterprise Institute, Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Instytut Społecznej Odpowiedzialności Biznesu działający w ramach Fundacji im. XBW Ignacego Krasickiego.
Partnerem strategicznym X edycji Konkursu „Pracodawca Godny Zaufania” była Grupa Track Tec, wiodący międzynarodowy dostawca systemowych rozwiązań dla infrastruktury szynowej, a partnerami były: Kapsch Telematic Services, dostawca i operator systemów poboru opłat drogowych i firma Diaverum, dostawca usług nefrologicznych.
Wydarzenie zostało objęte patronatem instytucjonalnym: Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministra Edukacji i Nauki, Ministerstwa Aktywów Państwowych, Prezydenta m. st. Warszawy, Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Organizatorami Konkursu „Pracodawca Godny Zaufania” są Krajowa Izba Gospodarcza, Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, a także firma Impressarium.