UOKiK zarzuca nieuczciwą promocję. Ponad 100 mln zł kary dla Biedronki!
Sieć sklepów Biedronka wprowadzała klientów w błąd podczas akcji promocyjnych "Specjalna Środa" i "Walentynkowa Środa" – zarzuca sieci handlowej UOKiK. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów spółka Jeronimo Martins Polska otrzymała karę blisko 105 mln zł.
W sklepach Biedronka na początku ubiegłego roku odbyły się jednodniowe akcje promocyjne "Specjalna Środa" i "Walentynkowa Środa". Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać "Zwrot 100% na voucher". Okazało się jednak, że warunki wykorzystania vouchera były bardziej skomplikowane niż przedstawiały to reklamy w radiu, konsumenci nie mogli wykorzystać go przy następnych zakupach na dowolny asortyment, tak jak sugerowano. W związku z tym, za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Jeronimo Martins Polska blisko 105 mln zł kary.
Słodycze za zakup mięsa
"Zwrot 100% na voucher" brzmi prosto, ale w przypadku Biedronki wprowadzała w błąd. Konsumenci nie mieli swobody w dysponowaniu środkami z vouchera. Przy jego wykorzystaniu obowiązywały konkretne reguły i ograniczenia, o których klienci najczęściej dowiadywali się dopiero odbierając voucher wraz z paragonem za zakupy.
W większości przypadków produkty promocyjne nie były powiązane z tymi, na które otrzymywało się voucher. Przykładowo, za zakup parówek przysługiwał voucher na owoce i warzywa, za kupno czekolady – na kosmetyki, za kupno mięsa – na napoje czy słodycze. Przy tym, aby go wykorzystać, trzeba było zrobić kolejne zakupy ze wskazanej przez przedsiębiorcę kategorii i wydać na nie określoną sumę.
Okazało się również, że konsumenci nie mieli realnej możliwości zapoznania się z rzeczywistymi warunkami akcji promocyjnych w momencie, gdy decydowali się z nich skorzystać. O szczegółach można było dowiedzieć się tylko z regulaminu na stronie internetowej, tablicy ogłoszeń lub dopiero z vouchera – otrzymywanego po zrobieniu zakupów.
Umyślne naruszenie interesów
W ocenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgromadzony materiał dowodowy wykazał, że przedsiębiorca umyślnie naruszył zbiorowe interesów konsumentów podczas akcji. Prezes UOKiK nałożył na Jeronimo Martins Polska karę w wysokości blisko 105 mln zł. Decyzja nie jest prawomocna, spółka możne złożyć odwołanie do sądu.
Źródło: Republika/UOKiK
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X
Polecamy Hity w sieci
Wiadomości
Niemcy zwracają część skradzionych polskich obiektów dziedzictwa kultury. "<Waciki> z Niemiec, by Polacy przestali mówić o należnych reparacjach"
Sikorski chce zdelegalizować partię Brauna. Tak wyobraża sobie pluralizm w Polsce rządzonej przez Tuska
Najnowsze
Wiemy dlaczego Nawrocki odmówił spotkania z Orbanem. "To była jedyna słuszna decyzja"
Jest nieprawomocny wyrok za śmiertelne potrącenie niepełnosprawnej!
UOKiK zarzuca nieuczciwą promocję. Ponad 100 mln zł kary dla Biedronki!