Nowe podatki na tytoń i nikotynę w Unii Europejskiej

Unia Europejska rozważa wprowadzenie nowych podatków i regulacji dla produktów tytoniowych i nikotynowych, w tym podwyższenie minimalnych stawek akcyzy oraz objęcie nimi nowych produktów, takich jak podgrzewacze tytoniu. Philip Morris International podkreśla potrzebę zrównoważonego podejścia, które wspiera walkę z paleniem, ale nie obciąża nadmiernie konsumentów.
Komisja Europejska zaproponowała w lipcu rewizję dyrektywy dotyczącej opodatkowania wyrobów tytoniowych, aby zmniejszyć różnice podatkowe między krajami UE, zniechęcić do konsumpcji i zwalczać nielegalny handel. Projekt obejmuje podwyższenie minimalnych stawek akcyzy oraz rozszerzenie regulacji na nowe produkty, takie jak urządzenia z podgrzewanym tytoniem czy saszetki nikotynowe.
Philip Morris International (PMI) popiera ideę aktualizacji dyrektywy, która ma 14 lat i nie uwzględnia nowych produktów na rynku. Massimo Andolina, prezydent regionu Europy w PMI, podkreśla jednak, że nowe regulacje powinny być wprowadzane w sposób pragmatyczny, uwzględniając koszty dla konsumentów. Zbyt wysokie podatki mogą, według PMI, zniechęcić palaczy do przechodzenia na alternatywy bezdymne, co utrudni realizację celu UE, jakim jest Europa bez dymu tytoniowego.
PMI deklaruje gotowość do współpracy z instytucjami UE w celu wypracowania odpowiedzialnych i opartych na dowodach naukowych regulacji, dostosowanych do realiów gospodarczych poszczególnych krajów. Firma zaznacza, że w latach 2019–2023 zainwestowała w UE ponad 43 miliardy euro, generując blisko 290 miliardów euro wpływu na gospodarkę i wspierając ponad milion miejsc pracy. Obecnie ponad 40% globalnych przychodów PMI pochodzi z produktów bezdymnych, produkowanych w 15 zakładach w Europie. Propozycja KE jest obecnie w fazie konsultacji i będzie rozpatrywana przez Radę UE oraz Parlament Europejski w najbliższych miesiącach.
_______________________________________
Philip Morris International Inc. (PMI) - to międzynarodowa spółka tytoniowa, jedna z największych na świecie, należąca do grupy "Big Tobacco". Firma działa w ponad 180 krajach, a jej produkty są sprzedawane globalnie, z wyjątkiem rynku USA, który obsługuje oddzielna spółka Philip Morris USA.
Źródło: Republika
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X