Polska branża meblarska ma coraz większe kłopoty
Jak podaje Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli i agencja badawcza B+R Studio, polska branża meblarska zakończyła 2024 rok z produkcją sprzedaną na poziomie 64 mld zł, jednak sektor mierzy się z wyzwaniami, które mogą wpłynąć na jego konkurencyjność w kolejnych latach. Spadek rentowności, wysokie koszty energii oraz ograniczona dostępność surowca drzewnego to tylko niektóre z problemów, przed którymi stoją producenci mebli.
Według raportu, produkcja sprzedana polskiego przemysłu meblarskiego w 2024 roku wyniosła 64 mld zł, co potwierdza trwający od dwóch lat, na razie nieznaczny, ale stały trend spadkowy (ok. 4 proc. r/r). W 2024 roku aż o 6 proc. spadła wartość eksportu, który tradycyjnie był motorem napędowym branży. Wzrósł natomiast import mebli. W ubiegłym roku sprowadzono do naszego kraju ponad 10 proc. więcej mebli zza granicy niż poprzednim. Ich wartość wyniosła 3631 ml euro.
Rentowność sprzedaży w 2024 roku spadła do 5,2 proc., a przeciętne zatrudnienie w sektorze zmniejszyło się o ponad 13 proc..
Istotnym problemem, który osłabia konkurencyjność polskich producentów mebli, są wysokie koszty energii elektrycznej. Prąd w Polsce jest 4-5 razy droższy niż w Azji, co znacznie zwiększa koszty produkcji.
Dodatkowo branża zmaga się z ograniczeniami w dostępie do surowca drzewnego, które zostały wprowadzone przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. W 2025 roku podaż tego surowca ma spaść o 2-3 proc., co może wpłynąć na dalszy wzrost jego cen i w rezultacie obniżyć opłacalność produkcji mebli w Polsce.
Na rynku europejskim wciąż widoczne jest opóźnienie w ożywieniu gospodarczym. Konsumenci nadal ostrożnie podchodzą do dużych zakupów, co odbija się na sprzedaży mebli. Ceny mebli w 2024 roku były niższe niż w roku poprzednim, co wskazuje na silną konkurencję i konieczność szukania nowych strategii sprzedaży.
Eksperci wskazują, że kluczowym kierunkiem dla branży meblarskiej jest dywersyfikacja rynków eksportowych, rozwój sprzedaży internetowej oraz inwestycje w nowoczesne technologie i wzornictwo. Firmy, które skoncentrują się na innowacyjnych rozwiązaniach i dostosowaniu do zmieniających się potrzeb klientów, mogą zyskać przewagę konkurencyjną i skutecznie konkurować na globalnym rynku.
Źródło: Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X
Polecamy Sejm. Wybór Marszałka
Wiadomości
Adam Konkol o Annie Wyszkoni: "miliony dzięki moim piosenkom, a teraz chce ode mnie 300 tys. zł za majtki"
Bardella wyprzedza wszystkich rywali w nowym sondażu. Wykluczenie Le Pen nie zatrzymało faworyta wyborów we Francji
Najnowsze
Adam Konkol o Annie Wyszkoni: "miliony dzięki moim piosenkom, a teraz chce ode mnie 300 tys. zł za majtki"
Rekordowe koszty bezpieczeństwa na niemieckich jarmarkach bożonarodzeniowych
Rozbili samochód pary, zgwałcili dziewczynę na jego oczach
Wielka Brytania: tysiące tureckich fryzjerów to przykrywka mafii
Historyczny przełom w Niemczech. Całkowita zmiana kursu
Bardella wyprzedza wszystkich rywali w nowym sondażu. Wykluczenie Le Pen nie zatrzymało faworyta wyborów we Francji
Książę Filip był przeciwny ślubowi Harry’ego i Meghan? „Z aktorkami można się spotykać, ale się ich nie poślubia”