Przejdź do treści
20:15 Hiszpania: państwowa agencja meteorologiczna AEMET wydała czerwone i pomarańczowe stopnia alarmowe we wschodniej i północno-wschodniej Hiszpanii w związku z intensywnymi opadami deszczu i ryzykiem powodzi
17:34 Ukraina: we wsi Zielony Dąb na Wołyniu upamiętniono Polaków, pomordowanych w 1943 r. przez nacjonalistów ukraińskich. W ich intencji biskupi rzymskokatoliccy odprawili mszę polową, w której uczestniczyli polscy i ukraińscy mieszkańcy tych terenów
Wydarzenie Poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk oraz Klub „Gazety Polskiej” Kościerzyna zapraszają na spotkanie z posłami Mariuszem Goskiem oraz Dariuszem Mateckim, 21 lipca, godz. 16.30, ul. 3 maja 9, Kościerzyna.
Wydarzenie Poseł Agnieszka Wojciechowska van Heukelom oraz Klub "Gazety Polskiej" Łódź Górna zapraszają na spotkanie z Jackiem Saryuszem Wolskim, 14 lipca, godz. 18:00, ul. Piotrkowska 143, Łódź
Wydarzenie Wiec poparcia dla Ryszarda Majdzika. 14 lipca (poniedziałek), godz. 12:30 pod Sądem Rejonowym, ul. Przy Rondzie 7, Kraków
Wydarzenie USA: Kluby Gazety Polskiej Nowym Jorku zapraszają 23 lipca o godz. 19.00 Polonię na spotkanie autorskie z europosłem Danielem Obajtkiem, które odbędzie się w Cracovia Manor, Wallington, NJ07057
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!

Rosną długi w motoryzacji. Tysiące firm na granicy wypłacalności

Źródło: X com @zachodni

Choć po polskich drogach jeździ coraz więcej aut, branża motoryzacyjna zamiast przyspieszać – wyhamowuje. Zadłużenie sektora sięga już niemal pół miliarda złotych, a wiarygodność płatnicza wyraźnie spada. Najmocniej cierpią mali gracze: warsztaty, sklepy z częściami, lokalni dealerzy. Czy sektor, który jeszcze niedawno był kołem zamachowym gospodarki, dziś staje się jej balastem?

Samochodów przybywa, ale warsztaty toną

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego nie pozostawia złudzeń: w 2024 roku liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła dynamicznie – w przypadku klientów indywidualnych aż o jedną trzecią. Z kolei floty firmowe powiększyły się o kolejne 9,3 proc. W tym samym czasie aż 25 proc. aut poruszających się po drogach to pojazdy ponad 20-letnie.

Te dane powinny zwiastować prosperity w sektorze – ale rzeczywistość jest inna. Serwisy, sprzedawcy części i dilerzy zmagają się z coraz większymi trudnościami. Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, zadłużenie branży motoryzacyjnej wynosi już 457,7 mln zł. W rejestrze figuruje ponad 13 tysięcy firm, z których zdecydowaną większość stanowią jednoosobowe działalności gospodarcze.

Mały warsztat, wielki problem

Największe zaległości mają sprzedawcy detaliczni i hurtowi pojazdów – 187,3 mln zł. Tuż za nimi plasują się warsztaty samochodowe, które muszą oddać wierzycielom 156,3 mln zł. Sprzedawcy części i akcesoriów – kolejne 77 mln zł. Największy ciężar długów dźwigają mikrofirmy. Ponad 9,4 tys. jednoosobowych działalności ma do spłaty 273 mln zł, co oznacza średnio niemal 40 tys. zł na firmę.

I choć taka kwota nie robi wrażenia na dużych graczach, dla lokalnego warsztatu to wyrok.

– Dla wielu przedsiębiorców prowadzących warsztaty samochodowe wyzwaniem są długie terminy płatności, szczególnie jeśli współpracują z firmami ubezpieczeniowymi czy zarządcami flot. Często wykładają z własnej kieszeni pieniądze na zakup części i czekają tygodniami na przelew. Gdy gotówka nie wpływa, pojawiają się kłopoty. To tylko jeden z wielu problemów – do tego dochodzi wzrost kosztów, presja cenowa ze strony zagranicznej konkurencji i spadająca rentowność 

– komentuje Jakub Kostecki, prezes firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

Pieniądze z faktoringu zamiast kredytu

Branża szuka sposobów, by nie utonąć. Jednym z nich jest faktoring. Dane pokazują, że w 2024 roku zainteresowanie tym rozwiązaniem wśród mikrofirm motoryzacyjnych wzrosło aż trzykrotnie.

Średni limit faktoringowy wynosi 20 tys. zł, a dominującą formą jest tzw. cesja cicha, w której przeciętna wartość finansowania to 7 tys. zł. Te środki ratują płynność – pozwalają kupić części, dokończyć naprawę i czekać na przelew od kontrahenta bez duszenia się z braku gotówki.

Kto czeka na zwrot pieniędzy?

Największe zaległości branża motoryzacyjna ma wobec instytucji finansowych i ubezpieczeniowych – łącznie blisko 329 mln zł. Dalej są firmy handlowe i telekomunikacyjne, którym branża winna jest po 32 mln zł.

Geograficznie najwięcej problemów mają przedsiębiorcy z Mazowsza – 2603 dłużników i 115,7 mln zł do spłaty. Za nimi Śląsk (51,5 mln zł długu) i Małopolska (45,5 mln zł). Najmniejsze zadłużenie notują Podlasie i Opolszczyzna – odpowiednio 6 i 6,9 mln zł.

Rekordzistą jest producent części z Mazowsza – jego zadłużenie przekracza 6 mln zł. Większość tej kwoty to dług wobec banku, ale nie brakuje też zaległości wobec ubezpieczyciela i dostawców chemii przemysłowej.

Wiarygodność pod znakiem zapytania

Niepokojące są też dane dotyczące rzetelności branży. Według KRD, w ciągu roku o 10 proc. zmniejszyła się liczba firm z najwyższą kategorią wiarygodności płatniczej – A. Za to o 13,4 proc. wzrosła liczba firm zakwalifikowanych do najniższej kategorii – H, zarezerwowanej dla dłużników.

– Tak duży przyrost nierzetelnych firm oraz pogorszenie wiarygodności płatniczej w motoryzacji to sygnał dla kontrahentów, by z uwagą śledzili kondycję finansową warsztatów samochodowych, producentów i dostawców części. Warto też zabezpieczyć się finansowo na wypadek ich niewypłacalności, bo ryzyko jest dziś niemałe

 – ostrzega prezes Kaczmarski Inkasso.

Branża w potrzebie

Branża motoryzacyjna nie potrzebuje dziś luksusowego paliwa – potrzebuje tlenu. Środki na utrzymanie płynności, lepsze warunki rozliczeń z partnerami i realne wsparcie dla najmniejszych firm to absolutna konieczność. W przeciwnym razie wielu właścicieli warsztatów i sklepów z częściami może już niedługo… zjechać na pobocze.

Źródło: Republika, 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. 

Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube

esteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB

Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X

Wiadomości

Bundestag bez tęczowych flag w biurach posłów. Koniec z wyróżnianiem ideologii LGBT

Mało co ostatnio łączy Polaków, ale Iga TAK! Internet huczy po wygranej!

Świątek zwyciężyła Wimbledon. Czeka ją duża nagroda finansowa i awans w rankingu

Unia Europejska z rekordową liczbą ludności

Księżna Kate w loży królewskiej na Wimbledonie. Owacje na stojąco i wyjątkowy moment z Igą Świątek

Pierwsze słowa Igi po wygranej: nigdy nawet o tym nie marzyłam

Z całego świata płyną gratulacje! Świątek pokonała Anisimovą w finale Wimbledonu

IMGW ostrzega przed wzrostem stanów wody. Wiemy, których regionów dotyczy

Prezydent Andrzej Duda do Igi Świątek: napisała Pani historię — nie tylko polskiego sportu, ale i polskiej dumy

Tusk traci większość w sejmie

Świątek rozgromiła do zera Anisimovę w finale Wimbledonu!

Miller szokuje: niech rząd rządzi bez udziału prezydenta

Ks. Krzysztof Dukielski mianowany biskupem pomocniczym diecezji radomskiej

"Diablo" Włodarczyk wziął ślub! Pokazał zdjęcia z wyjątkowej ceremonii

Tusk atakuje Hołownię! Stanowski zaorał lewicę. Odlot Jachiry. Kołodziejczak wspaniały

Najnowsze

Bundestag bez tęczowych flag w biurach posłów. Koniec z wyróżnianiem ideologii LGBT

Księżna Kate w loży królewskiej na Wimbledonie. Owacje na stojąco i wyjątkowy moment z Igą Świątek

Pierwsze słowa Igi po wygranej: nigdy nawet o tym nie marzyłam

Z całego świata płyną gratulacje! Świątek pokonała Anisimovą w finale Wimbledonu

IMGW ostrzega przed wzrostem stanów wody. Wiemy, których regionów dotyczy

Mało co ostatnio łączy Polaków, ale Iga TAK! Internet huczy po wygranej!

Świątek zwyciężyła Wimbledon. Czeka ją duża nagroda finansowa i awans w rankingu

Unia Europejska z rekordową liczbą ludności