- W 2020 roku pobite zostały kolejne rekordy sprzedaży. Popyt na te instrumenty wyniósł w sumie 28,4 mld zł i był aż o 64 proc. wyższy w porównaniu do rekordowego 2019 roku. Nabywcy indywidualni na zakup obligacji detalicznych przeznaczyli średnio w miesiącu blisko 2,4 mld zł - informuje Ministerstwo Finansów.
- W grudniu 2020 roku sprzedaliśmy obligacje: 3-miesięczne (OTS0321) – 1,35 mld zł, 2-letnie (DOS1222) – 237,3 mln zł, 3-letnie (TOZ1223) – 8,3 mln zł, 4-letnie (COI1224) – 689,6 mln zł, 10-letnie (EDO1230) – 169,0 mln zł - podał resort finansów.
W 2020 roku Skarb Państwa sprzedał obligacje oszczędnościowe o łącznej wartości 28,4 mld zł. To rekordowy wynik zainteresowania detaliczną ofertą obligacji skarbowych.
Na zakup obligacji rodzinnych dedykowanych beneficjentom programu Rodzina 500+ przeznaczono kwotę blisko 20 mln zł. Obligacje rodzinne kierowane są wyłącznie do osób, otrzymujących świadczenie w ramach programu Rodzina 500+, które chcą oszczędzać na przyszłe potrzeby swoich dzieci. Beneficjenci programu mogą nabywać ten rodzaj obligacji do wysokości kwoty przyznanego świadczenia wychowawczego. Obligacje rodzinne są dostępne w ciągłej sprzedaży, zatem ich zakupu można dokonać w dowolnym momencie.
Wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów obligacji w 2020 r. wyniosła: 3-miesięczne – 10,568 mld zł, 2-letnie – 3,973 mld zł, 3-letnie – 168,7 mln zł, 4-letnie – 11,208 mld zł, 10-letnie – 2,265 mld zł. Obligacje rodzinne – 206,6 mln zł.
W 2020 roku największy udział w sprzedaży MF odnotowało w przypadku obligacji 4-letnich. Na zakup tych instrumentów nabywcy przeznaczyli prawie 11,2 mld zł (40-proc. udział w strukturze sprzedaży). W porównaniu z 2019 rokiem sprzedaliśmy ich o 82 proc. więcej. Oprocentowanie obligacji 4-letnich, podobnie jak 10-letnich, powiązane jest ze wskaźnikiem inflacji powiększonym o dodatkową marżę.
Kolejne pod względem popularności były obligacje 3-miesięczne. Są to obligacje o oprocentowaniu stałym, czyli zyskiem znanym z góry. Przeznaczone dla osób skłonnych angażować swój kapitał na bardzo krótki, 3-miesięczny okres. Na ich zakup klienci przeznaczyli ponad 10,5 mld zł (37-proc. udział w strukturze sprzedaży). Na 3. miejscu z 14-proc. udziałem w strukturze sprzedaży – uplasowały się instrumenty 2-letnie. Obligacje te, podobnie do 3-miesięcznych, mają stałą, z góry określoną stopę zwrotu.
Najnowsze
Republika zdominowała konkurencję w Święto Niepodległości - rekordowa oglądalność i wyświetlenia w Internecie