Alberta ominie Kanadę. Eksport ropy przez USA
Premier Alberty Danielle Smith oświadczyła, że jest otwarta na eksport ropy naftowej do wybrzeża Pacyfiku przez północno-zachodnie stany USA, jeśli nie uda się zbudować nowego rurociągu przez Kolumbię Brytyjską. Jej wypowiedź padła wkrótce po ogłoszeniu przez firmę Nutrien budowy terminalu eksportowego w stanie Waszyngton.
Premier prowincji Alberta Danielle Smith powiedziała w wywiadzie dla National Post, że jej priorytetem pozostaje budowa nowego rurociągu na zachodnie wybrzeże Kanady przez północną Kolumbię Brytyjską, ale jest gotowa rozważyć alternatywne trasy przez stany USA – Montana, Idaho oraz Waszyngton lub Oregon – jeśli postęp w Kanadzie zostanie zablokowany.
Za każdym razem, gdy uda się dotrzeć na Zachodnie Wybrzeże, otwiera to rynki azjatyckie – powiedziała Smith, podkreślając duży popyt na ropę z Alberty w regionie Indo-Pacyfiku, wystarczający na nowy rurociąg o przepustowości miliona baryłek dziennie.
Komentarze premier padły kilka tygodni po ogłoszeniu przez firmę Nutrien z Saskatchewan planów budowy terminalu eksportowego wartego miliard dolarów w porcie Longview w stanie Waszyngton, co spotkało się z krytyką ze strony premiera Kolumbii Brytyjskiej Davida Eby i federalnego ministra transportu Steve'a MacKinnona jako zdrada interesu narodowego.
Smith zaznaczyła jednak różnicę między transportem nawozów a budową nowego rurociągu naftowego, która zawsze jest skomplikowana. Obecnie Smith koncentruje się na promowaniu rurociągów wzdłuż istniejących korytarzy, np. wstrzymanego projektu Northern Gateway do północno-zachodniej Kolumbii Brytyjskiej. W listopadzie Smith podpisała z premierem Markiem Carneyem memorandum w sprawie energii, otwierające drzwi do nowego rurociągu i zniesienia federalnego zakazu tankowców na wybrzeżu Kolumbii Brytyjskiej.
Tim McMillan z firmy Garrison Strategy wskazał, że istniejący odcinek wstrzymanego rurociągu Keystone XL w Montanie mógłby ułatwić ewentualny projekt przez USA. Przyznał, że stany Waszyngton i Oregon mają surowe przepisy środowiskowe, ale budowa infrastruktury w USA jest łatwiejsza niż w Kanadzie. Smith pozostaje optymistyczna co do współpracy z Kolumbią Brytyjską – niedawno uzyskała poparcie Eby dla rozbudowy istniejącego systemu Trans Mountain o ok. 360 tys. baryłek dziennie. Planuje złożyć wniosek o nowy rurociąg do federalnego biura dużych projektów do maja 2026 roku.
Źródło: Republika/National Post
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X
Polecamy Sejm
Wiadomości
Najnowsze
Prof. Cenckiewicz ostro o SKW i prokuraturze ws. wycieku danych: „Postępowanie wyjaśniające jest fikcją”
Alberta ominie Kanadę. Eksport ropy przez USA
Święta bez Agnieszki Maciąg. Poruszający wpis męża w dniu pogrzebu
SPRAWDŹ TO!