Przejdź do treści
10:56 Polska: Sąd Okręgowy w Płocku uniewinnił Jacka K., głównego oskarżonego w procesie dotyczącym uprowadzenia i zabójstwa Krzysztofa Olewnika
10:02 Kielce: Policja rozbiła grupę przestępczą podejrzaną o kradzieże samochodów
09:13 Indie: Co najmniej 18 osób zginęło na skutek monsunowych ulew
08:53 Ukraina: Do 23 wzrosła liczba ofiar wtorkowego zmasowanego ataku Rosji na Kijów
07:51 Libia: Co najmniej 60 osób uważa się za zaginione po dwóch katastrofach statków
07:44 Świat: Ceny ropy w USA niestabilne, a konflikt na Bliskim Wschodzie się pogłębia
07:08 Polska: Pierwsza grupa Polek i Polaków z Izraela wylądowała w Warszawie
Wydarzenie Dorota Arciszewska-Mielewczyk i Kluby Gazety Polskiej w Gdyni i Wejherowie zapraszają na spotkanie z Posłami Dariuszem Mateckim i Mariuszem Goskiem które odbędzie się 27.06 o g. 17:30 w Gdyni, w budynku Cech Rzemiosła i Przedsiębiorczości ul. 10 lutego 33
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej w Słupsku zaprasza na marsz przeciwko masowej migracji, 22 czerwca, godz. 16.00, Bulwary Słupskie MDK
Wydarzenie W najbliższą niedzielę (22 czerwca) o g. 13:00 w Amfiteatrze przy Zamku w Pułtusku otwarte spotkanie pod hasłem "Wygrała Polska" z prezydentem-elektem Karolem Nawrockim i prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim
NBP NBP informuje: Prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: „Polska ma już 509 ton złota – więcej niż Europejski Bank Centralny! To dowód na skuteczną strategię, która wzmacnia wiarygodność Polski i buduje bezpieczeństwo finansowe obywateli"
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!

Morskie inwestycje w Gdyni i Gdańsku w 2021 r. Polskie porty zwiększają swoje możliwości

Źródło: gov.pl

W Porcie Gdynia trwa realizacja Portu Zewnętrznego, strategicznej inwestycji dla spółki. W Porcie Gdańsk na finiszu są inwestycje związane z rozbudową infrastruktury transportowej w Porcie Zewnętrznym oraz poprawą warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym.

Jedną z kluczowych dat dla projektu Portu Zewnętrznego w Gdyni będzie 15 stycznia 2021 r. Do tego dnia Zarząd Morskiego Portu Gdynia czeka bowiem na wnioski od partnerów prywatnych w sprawie zaprojektowania, budowy i eksploatacji Portu Zewnętrznego. Spośród wszystkich zgłoszeń wybranych zostanie maksymalnie pięć podmiotów (lub ich konsorcjów), z którymi prowadzone będą rozmowy w formie dialogu konkurencyjnego.

– Dokonana wcześniej analiza rynku wskazuje, że budową i późniejszą eksploatacją Portu Zewnętrznego zainteresowani są światowi gracze w transporcie morskim – mówi kierownik działu marketingu ZMPG Marcin Wojciechowski.

Ze zwycięską firmą zostanie podpisana umowa o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym na zaprojektowanie, budowę oraz eksploatację nowego terminala, która zwiąże ZMPG na ponad 30 lat.

Prace nad Portem Zewnętrznym w Gdyni rozpoczęły się w 2018 r. Głębokowodny port powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, mówiących o wzroście do poziomu ok. 9,5 mln TEU w 2050 r. Port Zewnętrzny, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię portu o 151 ha, co oznacza, że niemal podwoi dzisiejszy teren gdyńskiego portu oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU.

Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn. o długości do 430 m (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 m (w dalszej perspektywie do około 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 m. Pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027 i 2028 r.

Dla promów o znacznie większej długości

To nie jedyna duża inwestycja prowadzona przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W czerwcu 2021 r. ma być oddany do użytku nowy publiczny terminal promowy. Inwestycja jest realizowana na powierzchni ponad 7 ha. Jej koszt to ok. 235 mln zł netto, z czego 117 mln zł to dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej. Z nowego obiektu, oprócz Stena Line obsługującego obecnie połączenie między Gdynią a szwedzką Karlskroną, będą mogli korzystać także inni przewoźnicy morscy. Chęć operowania na nowym terminalu wyraziło jeszcze dwóch aramatorów: Polferries Polska Żegluga Bałtycka oraz TT-Line z Niemiec.

– Obie firmy zostały zaproszone do złożenia ofert wstępnych w terminie do 22 stycznia 2021 r. Podpisanie umowy lub umów z przewoźnikami jest planowane na luty 2021 r. – poinformował Marcin Wojciechowski.

Nowy terminal w Gdyni da możliwość przyjmowania promów o znacznie większej długości, do 240 m, podczas gdy na obecnym terminalu mogą zawijać statki o maksymalnej długości 170 m. Zaletą nowego terminala, w przeciwieństwie do obecnie funkcjonującego, jest również jego położenie. Budowany terminal zlokalizowany jest bowiem blisko wyjścia z portu w morze.

Realizowanych i planowanych jest 40 inwestycji

Na terenie Portu Gdańsk realizowanych i planowanych jest obecnie prawie 40 inwestycji o różnym poziomie zaawansowania.

– Ich łączna wartość sięga dziś 6 mld zł. Są to inwestycje realizowane zarówno przez Port Gdańsk, Urząd Morski, PKP PLK, a także kontrahentów działających na terenie portu – poinformowała rzecznik prasowy Portu Gdańsk Anna Drozd.

Na finiszu są inwestycje współfinansowane w 85 proc. przez Unię Europejską z instrumentu CEF ("Connecting Europe Facility" – Łącząc Europę). Łączna wartość tych inwestycji to ponad 740 mln zł.

Dobiega końca rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Inwestycja polega na doprowadzeniu ruchu kolejowego oraz samochodowego do terminali przeładunkowych. Realizowane są cztery zadania: rozbudowa układu komunikacyjnego, rozbudowa dojazdu do DCT (największego terminalu kontenerowego na Bałtyku), przebudowa ul. Budowniczych Portu Północnego oraz budowa parkingu dla pojazdów ciężarowych. W sumie wybudowanych lub przebudowanych zostanie łącznie 7,2 km dróg, 10 km nowych torów i 7 obiektów inżynieryjnych. Zasadniczy zakres prac zostanie oddany do użytku na przełomie 2020 i 2021 roku. Całość robót zakończy w połowie 2021 r.

W dużym stopniu zaawansowania jest też modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym dla większych statków. Łączna długość modernizowanych nabrzeży to prawie 5 km, oraz 7-km tor wodny. Zakończenie i odebranie całości robót planowane jest na II połowę 2021 r.

 

Port Gdańsk planuje m.in. przebudować infrastrukturę drogowo-kolejową na zapleczu Nabrzeża Przemysłowego. Zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie ok. 6 km torów oraz ok. 1,6 km dróg. Ogłoszono przetargi, które pozwolą wybrać wykonawcę robót budowlanych i inżyniera kontraktu.

W portach świata trwa wyścig z czasem, by odrobić spadek przeładunków z pierwszego półrocza, spowodowany covid-19. Z nielicznymi wyjątkami to się nie uda. Wśród „wyjątków” będzie prawdopodobnie @PortGdynia.https://t.co/pASxbWUgyL

— Port Gdynia Official (@PortGdynia) December 14, 2020
IAR, polskieradio24.pl

Wiadomości

Zemsty ciąg dalszy. Dariusz Matecki z kolejnymi problemami

Szynkowski vel Sęk: Giertych chce zdeprecjonować nowego prezydenta, tak jak robiono wobec śp. Lecha

Jakie są aktualne ceny ropy w USA?

HIT DNIA

Najpierw krytykowała Nawrockich, teraz żali się na hejt!

Smakuj w Rososzy – zapraszamy na IV Turniej Kół Gospodyń Wiejskich!

W katastrofach dwóch statków co najmniej 60 osób uważa się za zaginione!

PILNE: Kołodziejczak odchodzi z rządu. Co było powodem?

Ten kraj po odkryciu wielkiego złoża złota liczy, że stanie się jego głównym producentem w Afryce

Napisał list, syn pomagał w jego promocji. Oto rozmowa Giertychów

Giertych i dziennikarze mediów mainstreamu. O czym rozmawiali?

Oficjalnie: Bartosz Kurek wraca do Japonii! Nowy klub siatkarskiego gwiazdora to Tokyo Great Bears

"Halo, Misiu?". Giertych-Kamiński. Tak chcieli wpływać na media!

O czym Giertych rozmawiał z Lisem? Zobacz!

FIFA walczy o frekwencję na Klubowych Mistrzostwach Świata

NA ŻYWO: Ujawniamy kolejne taśmy Romana Giertycha

Najnowsze

Zemsty ciąg dalszy. Dariusz Matecki z kolejnymi problemami

Smakuj w Rososzy – zapraszamy na IV Turniej Kół Gospodyń Wiejskich!

W katastrofach dwóch statków co najmniej 60 osób uważa się za zaginione!

PILNE: Kołodziejczak odchodzi z rządu. Co było powodem?

Ten kraj po odkryciu wielkiego złoża złota liczy, że stanie się jego głównym producentem w Afryce

Szynkowski vel Sęk: Giertych chce zdeprecjonować nowego prezydenta, tak jak robiono wobec śp. Lecha

Jakie są aktualne ceny ropy w USA?

HIT DNIA

Najpierw krytykowała Nawrockich, teraz żali się na hejt!