Przejdź do treści
Morskie inwestycje w Gdyni i Gdańsku w 2021 r. Polskie porty zwiększają swoje możliwości
gov.pl

W Porcie Gdynia trwa realizacja Portu Zewnętrznego, strategicznej inwestycji dla spółki. W Porcie Gdańsk na finiszu są inwestycje związane z rozbudową infrastruktury transportowej w Porcie Zewnętrznym oraz poprawą warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym.

Jedną z kluczowych dat dla projektu Portu Zewnętrznego w Gdyni będzie 15 stycznia 2021 r. Do tego dnia Zarząd Morskiego Portu Gdynia czeka bowiem na wnioski od partnerów prywatnych w sprawie zaprojektowania, budowy i eksploatacji Portu Zewnętrznego. Spośród wszystkich zgłoszeń wybranych zostanie maksymalnie pięć podmiotów (lub ich konsorcjów), z którymi prowadzone będą rozmowy w formie dialogu konkurencyjnego.

– Dokonana wcześniej analiza rynku wskazuje, że budową i późniejszą eksploatacją Portu Zewnętrznego zainteresowani są światowi gracze w transporcie morskim – mówi kierownik działu marketingu ZMPG Marcin Wojciechowski.

Ze zwycięską firmą zostanie podpisana umowa o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym na zaprojektowanie, budowę oraz eksploatację nowego terminala, która zwiąże ZMPG na ponad 30 lat.

Prace nad Portem Zewnętrznym w Gdyni rozpoczęły się w 2018 r. Głębokowodny port powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, mówiących o wzroście do poziomu ok. 9,5 mln TEU w 2050 r. Port Zewnętrzny, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię portu o 151 ha, co oznacza, że niemal podwoi dzisiejszy teren gdyńskiego portu oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU.

Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn. o długości do 430 m (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 m (w dalszej perspektywie do około 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 m. Pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027 i 2028 r.

Dla promów o znacznie większej długości

To nie jedyna duża inwestycja prowadzona przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W czerwcu 2021 r. ma być oddany do użytku nowy publiczny terminal promowy. Inwestycja jest realizowana na powierzchni ponad 7 ha. Jej koszt to ok. 235 mln zł netto, z czego 117 mln zł to dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej. Z nowego obiektu, oprócz Stena Line obsługującego obecnie połączenie między Gdynią a szwedzką Karlskroną, będą mogli korzystać także inni przewoźnicy morscy. Chęć operowania na nowym terminalu wyraziło jeszcze dwóch aramatorów: Polferries Polska Żegluga Bałtycka oraz TT-Line z Niemiec.

– Obie firmy zostały zaproszone do złożenia ofert wstępnych w terminie do 22 stycznia 2021 r. Podpisanie umowy lub umów z przewoźnikami jest planowane na luty 2021 r. – poinformował Marcin Wojciechowski.

Nowy terminal w Gdyni da możliwość przyjmowania promów o znacznie większej długości, do 240 m, podczas gdy na obecnym terminalu mogą zawijać statki o maksymalnej długości 170 m. Zaletą nowego terminala, w przeciwieństwie do obecnie funkcjonującego, jest również jego położenie. Budowany terminal zlokalizowany jest bowiem blisko wyjścia z portu w morze.

Realizowanych i planowanych jest 40 inwestycji

Na terenie Portu Gdańsk realizowanych i planowanych jest obecnie prawie 40 inwestycji o różnym poziomie zaawansowania.

– Ich łączna wartość sięga dziś 6 mld zł. Są to inwestycje realizowane zarówno przez Port Gdańsk, Urząd Morski, PKP PLK, a także kontrahentów działających na terenie portu – poinformowała rzecznik prasowy Portu Gdańsk Anna Drozd.

Na finiszu są inwestycje współfinansowane w 85 proc. przez Unię Europejską z instrumentu CEF ("Connecting Europe Facility" – Łącząc Europę). Łączna wartość tych inwestycji to ponad 740 mln zł.

Dobiega końca rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Inwestycja polega na doprowadzeniu ruchu kolejowego oraz samochodowego do terminali przeładunkowych. Realizowane są cztery zadania: rozbudowa układu komunikacyjnego, rozbudowa dojazdu do DCT (największego terminalu kontenerowego na Bałtyku), przebudowa ul. Budowniczych Portu Północnego oraz budowa parkingu dla pojazdów ciężarowych. W sumie wybudowanych lub przebudowanych zostanie łącznie 7,2 km dróg, 10 km nowych torów i 7 obiektów inżynieryjnych. Zasadniczy zakres prac zostanie oddany do użytku na przełomie 2020 i 2021 roku. Całość robót zakończy w połowie 2021 r.

W dużym stopniu zaawansowania jest też modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym dla większych statków. Łączna długość modernizowanych nabrzeży to prawie 5 km, oraz 7-km tor wodny. Zakończenie i odebranie całości robót planowane jest na II połowę 2021 r.

 

Port Gdańsk planuje m.in. przebudować infrastrukturę drogowo-kolejową na zapleczu Nabrzeża Przemysłowego. Zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie ok. 6 km torów oraz ok. 1,6 km dróg. Ogłoszono przetargi, które pozwolą wybrać wykonawcę robót budowlanych i inżyniera kontraktu.

W portach świata trwa wyścig z czasem, by odrobić spadek przeładunków z pierwszego półrocza, spowodowany covid-19. Z nielicznymi wyjątkami to się nie uda. Wśród „wyjątków” będzie prawdopodobnie @PortGdynia.https://t.co/pASxbWUgyL

— Port Gdynia Official (@PortGdynia) December 14, 2020
IAR, polskieradio24.pl

Wiadomości

Bolsonaro jak Trump. Chcą uniemożliwić start byłemu prezydentowi

Kanada aresztuje Netanjahu. Trudeau jasno przeciw Izraelowi

Kobieta prokuratorem generalnym USA. Kartele mają problem

Nazwał decyzję MTK "antysemickim posunięciem"

Sejm debatował nad projektem w sprawie dodatkowego urlopu

Zełenski: Atak nową rakietą to eskalacja wojny. CO na to NATO?

Niemieckie SPD idzie w zaparte. Upadł Scholz! Niech żyje Scholz!

Zmiany w życiu potencjalnego kandyata PiS na Prezydenta RP

Czarnek: Hołownia szaleje, nie uznaje Sądu Najwyższego, który zatwierdził go jako posła na Sejm

Bronią swoich! Sejm odrzucił wniosek o uchylenie immunitetu Frysztakowi

Radni chcą skontrolować klub piłkarski WKS Śląsk Wrocław

Ostre słowa Kowalskiego: chce, żeby ten tchórz minister Kierwiński w końcu wyszedł!

Gwiazda NBA LeBron James zawiesza konta w mediach społecznościowych

Ponad 800 osób może zostać zwolnionych w Raciborzu. Rafako dziś podjęło decyzję!

Mocne. Gembicka zgłasza wniosek o przebadanie Kołodziejczaka na obecność substancji psychoaktywnych

Najnowsze

Bolsonaro jak Trump. Chcą uniemożliwić start byłemu prezydentowi

Sejm debatował nad projektem w sprawie dodatkowego urlopu

Zełenski: Atak nową rakietą to eskalacja wojny. CO na to NATO?

Niemieckie SPD idzie w zaparte. Upadł Scholz! Niech żyje Scholz!

Zmiany w życiu potencjalnego kandyata PiS na Prezydenta RP

Kanada aresztuje Netanjahu. Trudeau jasno przeciw Izraelowi

Kobieta prokuratorem generalnym USA. Kartele mają problem

Nazwał decyzję MTK "antysemickim posunięciem"