Przejdź do treści
Kto kogo przechytrzy bardziej? Black Friday, czyli Polacy na promocjach [wideo]
Źródło: Telewizja Republika

60 proc. polskich konsumentów deklaruje, że kupi coś podczas Black Friday. Będą szukać okazji zarówno na zakup codziennych produktów, jak i świątecznych prezentów, wynika z opublikowanych w środę wyników badania. Analizę przeprowadzono na zlecenie firmy Klarna w 17 krajach (USA, Wielka Brytania, Irlandia, Australia, Nowa Zelandia, Niemcy, Austria, Polska, Francja, Belgia, Holandia, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Szwecja, Norwegia i Finlandia), na próbie ponad 17 000 tys. respondentów (po tysiąc w każdym kraju).

Z sondażu wynika, że rośnie zjawisko “webroomingu”, które polega na przeglądaniu ofert w internecie przed zakupami w sklepach stacjonarnych. 83 proc. polskich konsumentów przyznało, że dokonuje researchu online przed wyjściem do sklepu, w tym 21 proc. z nich robi to za każdym razem. Dotyczy to zarówno kobiet (20 proc.), jak i mężczyzn (23 proc.), przede wszystkim w wieku 18-25 lat (35 proc.).

77 proc. polskich respondentów przyznało również, że nawet jeśli znajdują się fizycznie w sklepie, to używają własnych smartfonów do porównywania cen i ofert konkurencji oraz sprawdzania recenzji produktów, aby upewnić się, że znaleźli właściwy produkt. To zachowanie widać przede wszystkim wśród młodych ludzi – z Generacji Z (29 proc.) i Millenialsów (23 proc.). Wynik ten plasuje Polskę na trzecim miejscu w zestawieniu. Kraje, w których konsumenci najczęściej wykorzystują telefon w trakcie dokonywania zakupów stacjonarnie to: Irlandia (79 proc.) i Portugalia (78 proc.).

91 proc. polskich konsumentów przyznało, że robiąc zakupy w sieci, porównują ceny między sprzedawcami, aby znaleźć najtańszy produkt. 66 proc. z nich stara się kupić większość prezentów świątecznych w okresie wyprzedaży. Osoby robiące zakupy online przyznają również, że wiedzą co zamierzają kupić w Black Friday (65 proc.) i do tego czasu czekają z zakupem droższych przedmiotów (53 proc.). Duże znaczenie odgrywa tu wiek – młodsze pokolenia dużo lepiej radzą sobie z planowaniem wydatków w okresie wyprzedaży, niż osoby w wieku powyżej 42 lat.

O fenomenie sprzedażowym Ilona Januszewska rozmawiała z psychologiem biznesu dr. Beatą Rajbą.

PAP/Telewizja Republika

Wiadomości

Drewno wysokiej jakości. Leśnicy planują ogromną sprzedaż

Frederick Forsyth się odsłania: Co ujawnia "Outsider" o autorze "Psów Wojny"?

Polski mikst siódmy, zwycięstwo Niemiec w Lillehammer

Starcia na tle wyznaniowym. Kilkadziesiąt ofiar!

W jaki sposób przedstawiać dzieciom złożoność obecnego świata?

TRZEBA ZOBACZYĆ!

Atak rakietą Oriesznik. Jaki był cel Putina?

Polska wieś i kultura ludowa

Śląsk zrobił niespodziankę wiceliderowi

Strajk rolników w Medyce. Republika jest na miejscu! [LIVE]

SPRAWDŹ TO!

Więzienie za niewygodne pytanie? W sieci wrze po akcji Adamiak-Jelonek! [KOMENTARZE]

Polska 23 listopada – co wydarzyło się tego dnia

Mnisi do klasztoru byli wciągani linami...

W sobotę znów poprószy śnieg! [PROGNOZA]

Rekordowe wzrosty inwestycji w branżę paliwową. Wiemy więcej!

Czym kierują się członkowie PO w wyborze kandydata?

Najnowsze

Drewno wysokiej jakości. Leśnicy planują ogromną sprzedaż

W jaki sposób przedstawiać dzieciom złożoność obecnego świata?

Atak rakietą Oriesznik. Jaki był cel Putina?

TRZEBA ZOBACZYĆ!

Polska wieś i kultura ludowa

Śląsk zrobił niespodziankę wiceliderowi

Frederick Forsyth się odsłania: Co ujawnia "Outsider" o autorze "Psów Wojny"?

Polski mikst siódmy, zwycięstwo Niemiec w Lillehammer

Starcia na tle wyznaniowym. Kilkadziesiąt ofiar!