Czechy mają dostęp do morza. Ruszyły pociągi kontenerowe do Gdańska
Nad Bałtyk będą regularnie przyjeżdżały pociągi z czeskiej Ostrawy. Pierwszy skład o długości 750 metrów przyjechał już do gdańskiego terminala kontenerowego DCT.
To pierwszy z wielu kursów do DCT operatora logistycznego – firmy Metrans. Pociągi mają kursować do Gdańska trzy razy w tygodniu - w każdy wtorek, czwartek i sobotę.
Jak tłumaczy Magdalena Jagła z DCT, nowa usługa tych dwóch firm może być realizowana dzięki zakończonej w 2021 roku rozbudowie terminala kolejowego. W jej ramach wydłużono tory z 618 do 750 metrów, poszerzono bocznicę kolejową z 4 do 7 torów, zakupiono całkowicie zelektryfikowane suwnice kolejowe RMG, a także uruchomiono system kamer OCR do rejestracji pociągów i kontenerów. Wszystko to pozwoliło na zwiększenie zdolności przeładunkowych drogą kolejową do 750 tys. TEU.
Dla DCT nowe połączenie kolejowe oznacza, że partnerzy i klienci terminalu będą mieli możliwość przewozu towarów między Czechami, Polską, Słowacją i Węgrami w sposób bardziej konkurencyjny cenowo i przyjazny dla środowiska.
Dyrektor Generalny DCT Gdańsk Charles Baker podkreślił, że wraz z nowym serwisem kolejowym rozpocznie się regularne, bezpośrednie połączenie między jednym z głównych regionów przemysłowych w Czechach, a największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. – Współpraca ta z pewnością przyniesie wartość dodaną zarówno dla DCT Gdańsk, firmy Metrans jak i dla gospodarek naszych krajów - ocenił.
„Dla DCT współpraca z Metrans oznacza nowe możliwości rozwoju na pozbawionych dostępu do morza rynkach Europy Środkowej oraz zapewnienie ekonomicznej, nowoczesnej alternatywy dla klientów DCT” - podkreślają przedstawiciele DTC.
Zaznaczają przy tym, że dla poszczególnych uprzemysłowionych regionów w Czechach i na Słowacji DCT jest najbliższym portem morskim. Oznacza to niższe koszty transportu intermodalnego dla klientów, którzy chcą wysyłać swoje towary do Azji lub obu Ameryk dzięki przejściu na nową usługę kolejową Metrans.
Podkreślają również, że Metrans jest jednym z liderów na rynku transportu intermodalnego, łączącym główne huby portowe na Morzu Północnym i Adriatyku oraz terminale kolejowe z obszarami pozbawionymi dostępu do morza w Europie.
DCT zlokalizowany jest na terenie Portu Północnego w Porcie Gdańsk. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę 4 statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.